Wat is een goede telescoop voor astrofotografie?

Wat is ongeveer de prijs van een goede telescoop met volgmotor, camera aansluiting, en aansluiting voor laptop (het programma Redshift heb ik al).

3 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Iets als een Meade LX90-ACF 10"?
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver
Zoiets ja, maar ik hoopte vurig dat er goedkopere varianten beschikbaar zijn.

Antwoorden (1)

Het belangrijkste voor fotografie is dat je een stevige equatoriale montering hebt (niet alt-azimuthaal), zodat er geen trillingen en draaiing in de foto's komen. Dus de Meade LX90-ACF 10" is niet echt geschikt voor fotografie. Het voorbeeld in de bron is zo'n 2000 euro en is wel redelijk geschikt. Er zijn ook genoeg tweedehands telescopen te vinden voor een iets lagere prijs.

Eventueel kun je de montering en optische buis (OTA) apart kopen. Zorg er dan wel voor dat de OTA niet te zwaar is. Een equatoriale montering is al gauw 1000 euro. Voor onder de duizend euro kun je wel goede apochromatische refractors (APO's) kopen van bijvoorbeeld William Optics, Orion, Omegon, Explore Scientific en dergelijke. Dus totaal zal je dan rond 1000-1500 euro uitkomen als je tweedehands zoekt.