Fotofilters zijn kant en klaar te vinden in bv photoshop. Maar hoe maak ik zo'n filter zelf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Reddie
6 jaar geleden
Voor het maken van een filter moet je eerst toegang hebben tot de afzonderlijke pixels.
Daarna kun je bijvoorbeeld naastgelegen pixels met een weegfactor middelen om de contouren te verzachten.
Uiteindelijk moet je de bewerkte pixels weer saven in het juiste formaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Voor het maken van een filter moet je eerst toegang hebben tot de afzonderlijke pixels.
Daarna kun je bijvoorbeeld naastgelegen pixels met een weegfactor middelen om de contouren te verzachten. Uiteindelijk moet je de bewerkte pixels weer saven in het juiste formaat." Flauwekulletjes schrijf je daar neer. Het maken van een filter begint bij de SDK van het programma.
gvrox
6 jaar geleden
En wat doet zo'n SDK zoal ? Juist, die geeft je toegang tot de pixels etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En wat doet zo’n SDK zoal ? Juist, die geeft je toegang tot de pixels etc." Argh, zo kun je ook redeneren dat word of excel toegang geeft tot de pixels, want ja als je iets typt dan verandert er iets op het scherm. Mensen blaten hier maar wat over toegang tot pixels zonder ooit een regel C#/C++ hebben geschreven laat staan dat zij een algoritme o.i.d.kunnen bedenken in C#/C++ waarbij je de beweging van rook of vloeistof kunt simuleren want op dat niveau worden pixels aangestuurd, maar de meeste stervelingen onder ons begrijpen daar nog niet eens één promille van die materie dus werk je met bibliotheken waar dat rekenwerk al voor je gedaan is...
gvrox
6 jaar geleden
@roquetrader het minimale dat je nodig hebt om een filter te maken is een verzameling input pixels (de afbeelding), en het filter maakt een verzameling output pixels (de bewerkte afbeelding), dus dat moet de SDK zeker kunnen doen. Daarbij doet het (waarschijnlijk) nog veel meer. In excel of word *heb* je geen afbeelding, dus kun je geen toegang tot pixels hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"In excel of word *heb* je geen afbeelding, dus kun je geen toegang tot pixels hebben." Je kijkt toch naar een scherm? Dus in essentie kun je toch zeggen dat als je iets in word of excel typt toch jouw pixels veranderen op het scherm? Nou dat scherm staat toch als frame ergens in het geheugen van de grafische kaart? Ik stop met reageren hierna, want het wordt steeds infantieler als je het principe van pixel manipulatie niet begrijpt of wil begrijpen. Want filters of het programmeren er van denkt niet in absolute termen als pixels, alleen getalwaarden in RGB tellen hier, of denk je dat een afbeelding ook zo te zien is als je de inhoud van geheugencellen zichtbaar zou kunnen maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie heeft gewoon in de meest algemene termen uitgelegd hoe je het idee zou moeten voldoen. Jij hebt uitgelegd welke tool dat specifiek zou kunnen doen. Probleem met de uitleg van Reddie is echter wel dat je met photoshop zelf al toegang hebt tot de pixels en dus handmatig een filter zou kunnen toepassen (gekkenwerk, maar voor het idee). Ook in excel kan je afbeeldingen filteren, als je er een afbeelding inlaadt op zo'n maniet dat de pixels in RGB per cel weergegeven worden.
(je zou daarna een berekening uit kunnen voeren zo simpel als elke cel +1). Probleem hiervan is dat het geen filter wordt die je in photoshop kan gebruiken. En dat is ook wat er mist in de uitleg van reddie. Enkel een tool die een stuk code maakt welke toepasbaar is in photoshop (een PS-plug-in) is geldig. Het gaat er niet om of iets begrepen wordt. Het gaat erom dat als iemand iets beter weet dan een ander, de ander het niet altijd direct onjuist weergeeft, maar enkel met de bewoording die hij kan vinden. Als reddie onbekend met is met de SDK van photoshop of SDK's in het algemeen kan je er niet veel meer over zeggen dan hij deed. Op dat moment, jouw reactie is dan een goede toevoeging het maakt het verhaal stukken concreter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank iedereen voor de reacties!!!

Antwoorden (2)

Het maken van filters gebeurt middels programmeren vaak in C++/C# omdat deze relatief lage taal blazing fast is, en dat heb je nodig als je het resultaat realtime wilt previewen. Wat hier voor benodigd is kan je aanvragen bij Adobe en is de SDK(Software Development Kit) Hiermee krijg je een hele grote bibliotheek met filter(functies) waarmee jij je eigen filters/plugins kunt schrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze site geeft een uitleg die naast de SDK van Adobe (waar je C++ kennis voor nodig hebt) naar allerlei alternatieve methodes wijst.
http://photoshoproadmap.com/programming-photoshop-plugins/

Ik zal ze hier even de belangrijkste linken:
Adobe PS SDK
http://www.adobe.com/devnet/photoshop/sdk.html
SDK zoals dus als gezegd door RT, de meest complete manier om plug-ins te creëren.
Nadeel is dat je een hoop programmeerkennis nodig hebt.

(De volgende methodes vereisen minder kennis, maar zullen dus ook niet alles mogelijk kunnen maken.)
Filtermeister
http://www.filtermeister.com/
Plug-in waarin je filters kan bouwen
Vrij goedkoop en vrij eenvoudig

Filterforge
https://www.filterforge.com/
Geen enkele programmeerkennis nodig.

Daarnaast staan er nog allerlei andere tools beschreven op de pagina.