Wat te doen met reisboeken van ouders?

Onze ouders zijn afgelopen jaar overleden en we hebben nu 3 dozen met foto albums van hun reizen. We weten niet zo goed wat ermee te doen. Scannen is erg veel werk en ik denk niet dat we er ooit nog in zullen kijken. Zelf beleefden ze er veel plezier van, regelmatig werd er iets opgezocht.
Weet iemand of er een archief/instituut bestaat wat daar wat mee kan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
vragen of familie er nog wat mee kan
ronron1212
7 jaar geleden
Het zijn de foto's van je ouders die bewaar je toch.
Cryofiel
7 jaar geleden
@ronron1212, waarom zou je ze bewaren? LotLot doet er niets meer mee, zegt ze. Bewaren zou je alleen doen voor de emotionele waarde. Maar als die er niet is... dan kun je ze beter weggooien, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien nog een jaar jaartjes wachten, wie weet kijk je er toch nog eens in. Kijk je ergens vijf jaar niet in, dan is de kans zeer klein dat ooit nog te willen doen.
Als het foto's zijn waar één van de ouders of allebei opstaan, zou ik deze zeker de eerste jaren niet wegdoen. Oké, dat is zeer persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de antwoorden. Misschien is een bejaardentehuis op de dementie afdeling inderdaad een optie.
Es zijn geen andere familieleden meer helaas.

Antwoorden (3)

Ik heb zelf ook enkele albums vol, waar niemand verder wat aan heeft. Mogen zo bij het oud papier als ik er niet meer ben. Ik denk niet dat er een archief is dat vakantiefoto's wil. Die willen hooguit echt oude foto's over het toenmalig dagelijks leven.
Ik denk dat ik er eventueel nog mooie foto's waar ze beiden opstaan uit zou halen en de rest weggooien. Zoals je zelf al zegt, je kijkt er toch niet meer na, de reisdoelen van je ouders daar heb je waarschijnlijk niets mee, je herkent de plaatsen niet en de verdere mensen die er op staan ook niet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Foto's niet bij het oud papier.
Verder mee eens hoor, ervan uitgaande dat er ook nog normale fotoalbums zijn die niet (allemaal) weg gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Zeker mooie foto's waar ouders opstaan nog even bewaren.
Als je een zolder hebt zet je ze daar. Na een paar jaar is het een stuk makkelijker om weg te gooien.

Kaasschaafmethode. Gooi een deel weg, de rest op zolder.
Dit doe je een paar jaar later nogmaals totdat je één of een paar album over houdt.

Het bewaren van enkele album doe je ook voor de kleinkinderen.

In plaats van scannen kan je er foto's van makken.
Camera's, zelfs die van nieuwe telefoons, zijn goed genoeg om per twee pagina, maar één foto te hoeven maken.

ps. foto's niet bij het oud papier. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus goed idee, beetje bij beetje wegdoen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zat met hetzelfde. Prachtige reizen hadden ze samen gemaakt. En zo af en toe als we met zijn allen rond de keukentafel zaten kwam er is een fotoboek op tafel. De reis naar Venetië, Vietnam of Vuurland. Zij beleefde en genoten hun reis opnieuw. Van ruim tweederde van de albums heb ik alleen de foto's waar zij zelf opstonden bewaard en laten scannen. Ik zie liever de lach op haar gezicht dan het kerkje waar ze voor stond. En de overige albums? Die staan op zolder.....
Waiting....
Zeker niet nu , uit oogpunt van 'alles opruimen', meteen weggooien of weggeven.

Doe het niet! ...krijg je spijt van. Is echt niet verstandig.

Als je er nooit meer naar om kijkt : prima, maar de kans is best groot, dat je over een x aantal jaren echt een erge behoefte krijgt om al die boeken eens op je gemak door te kijken onder het genot van een kopje thee/koffie.

Nu ben je nog te emotioneel om deze beslissing te nemen.

Mocht je toch tot weggooien overgaan, bewaar dan de foto's met je ouders erop , de exemplaren waarop de omgeving / natuur / bevolking is vast gelegd , zou je dan kunnen weggeven.

Een verzorgingscentrum (bejaardenhuis) kan daar zeker belangstelling voor hebben.
Ook zijn er nog mensen die ansichtkaarten sparen en misschien ook wel foto's met mooie afbeeldingen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Op Facebook bestaan groepen die geïnteresseerd zijn in zoiets, historische afbeeldingen oftewel .foto's van vroeger. Namen duiden meestal wel op het thema van de groep "Rotterdam toen" o.i.d.