Wat zijn de ideale instellingen camera voor voetbalfotografie?

Ik ga binnenkort een camera kopen en wil dan een keer bij mijn oude voetbalclub wat plaatjes schieten. Nou weet ik al wel het een en ander over instellingen op een camera, maar ik weet niet wat de ideale instellingen zijn voor het maken van foto's bij een voetbalwedstrijd. Hopelijk kan iemand dit mij vertellen of weet iemand een goede site waar dit specifieke deel te vinden is.

Alvast enorm bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede site voor fotografie is zoom.nl
De fotodokter behandelt op onderstaande link sportfotografie http://zoom.nl/artikel/fotodokter/22060-fotodokter-sportfotografie.html

Antwoorden (1)

Als je intentie is om de bewegende voetballers scherp in beeld te krijgen, dan kan je het beste de camera zo instellen:
- Een zo kort mogelijk sluitertijd (1/200 is het minimum, het liefst nóg korter), zodat de voetballers scherp en niet 'bewogen' in beeld staan.
- Een zo groot mogelijk diafragma (gewoon het maximum kiezen dat je camera/lens toelaat) Dat geeft een mooi onscherp achtergrond.
- Een zo laag mogelijk ISO-waarde rekening houdend met deze twee bovenste instellingen. Dit i.v.m. de kwaliteit van het beeld (tot ISO-800 moet dat geen probleem zijn)
- Kies een camera (of een DSLR + lens) met een goede telelens. Voetballers van veraf fotograferen kan je ook met een mobiele telefoon.
- Als de camera een optie heeft voor "burst shooting" (veel foto's zeer snel achter elkaar), dan is het zeer aan te raden om deze optie aan te zetten, de kans dat één goede foto ertussen zit is dan het grootst.
- Als je camera een instelling heeft voor "AI-servo" (dat is bij de Canon camera's, en het betekent dat de camera constant scherpstelt op bewegende objecten), dan moet je beslist deze optie kiezen. Als een voetballer beweegt en de focus van je camera niet bijstelt, dan krijg je alleen onscherpe foto's.
- Beeldstabilisatie is vooral belangrijk om trillingen van je hand en toestel te compenseren, maar als je voorwerp beweegt en je moet het volgen, dan werkt beeldstabilisatie averechts en kan je beter uitschakelen. Er is echter een optie genaamd "panning" bij de betere camera's die special ontwikkeld is als een object wil volgen die horizontaal beweegt tov van je camera.

Dit gezegd te hebben, de meeste moderne camera beschikken over deze mogelijkheden, en dan is het jou keuze om te bepalen welke type camera je wil, en hiervoor is je budget bijna alles bepalend:
- Een DSLR biedt zonder meer de beste kwaliteit, maar is de duurdere optie, en omdat het in het algemeen zwaarder en lomper is, is het maar de vraag of je bereid bent om zo'n camera te dragen. De slechtste foto is de foto die je niet maakt omdat je de camera niet bij je hebt, dus denk goed na voordat je een dure camera koopt die je straks onhandig of te zwaar gaat vinden!
- Een compacte of een systeemcamera zijn in de regel goedkoper, en er zijn modellen die een prima beeldkwaliteit bieden en ook tal van mogelijkheden hebben. Als je voornaamste doel is om sportfotografie te doen, kies dan een met een fatsoenlijke telelens mogelijkheid.

Veel plezier en wijsheid!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me vrijwel geheel bij je aan, behalve op het punt van de telelens: je verliest daarmee veel licht en (daarmee samenhangend) je hebt een klein gezichtsveld, waardoor je de heen en weer dartelende voetballers lastiger in beeld kunt vangen. (geen plus of min)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor
Het is waar wat je schrijft, maar lichtverlies is met een fatsoenlijke camera prima te compenseren door een iets hogere ISO-waarde te kiezen zonder te veel kwaliteit verlies. Zelf heb ik met een telelens van 300 mm met een f-5.6 en dat is met een ISO van 800 en een snelheid van ca. 250/s meer dan genoeg om met niet al te goed licht bewegende voorwerpen te fotograferen. Een klein gezichtsveld bij een telelens is aan de ene kant onvermijdelijk, maar aan de andere kant juist de bedoeling, als je de details van het spel wil vastleggen. Plan B is om een camera te kiezen met veel resolutie (veel megapixels), en iets "breder" te schieten. Als je met veel pixels fotografeert, dan kan je straks een stukje uit je foto uitknippen en vergroten zonder merkbaar kwaliteitsverlies. niet mij favoriete optie, trouwens, maar het werkt ook.
Wat professionele fotografen doen bij voetbalwedstrijden is zich plaatsen achter de doelen, zodat ze de voetballers niet hoeven te volgen van links naar rechts, want dat is inderdaad lastiger dan wanneer ze naar je toe of van je af rennen.