Kan ik alleen met een groter diafragma een foto beter belichten zonder nadelen ?

Het gaat voornamelijk om foto's die binnenshuis worden gemaakt ,dus zonder iso of de sluitertijd anders in te stellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Nee, je zou ook beter kunnen belichten met licht of een flits.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze vraag is op meerdere manieren te beantwoorden, maar als we uitgaan van de meest logische, als je opening groter word laat je meer licht binnen. Dan word de foto met dezelfde sluitertijd en iso lichter. Dit heeft wel een nadeel, namelijk dat je scherptediepte kleiner word. Dit betekend dus dat je diaframa verder openen(lager getal) niet zonder nadelen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maakt dat ook wat uit binnen in huis ? (foto wordt binnen 2 a 3 meter bijv. gemaakt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleinere scherptediepte maakt altijd verschil, alleen is het niet altijd waarneembaar. Het is wel de veiligste manier om meer licht te hebben op je foto.
Langere sluitertijd gaat ook. Wel je toestel goed stil houden! Of de ISO-waarde gevoeliger instellen, maar dat geeft weer kans op ruis.
Achteraf kun je op je computer je foto's ook nog flink verbeteren, door de gamma-waarde te verhogen en te spelen met helderheid en contrast. Alles liever dan flitsen, want dat haalt alle sfeer uit een foto.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ISO en sluitertijd wilde je niet. Blijft over nabewerken op de computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niets aan de iso of sluitertijd wilt veranderen kan je alleen licht (een flitser wellicht) gebruiken of je diafragma anders instellen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik, bij voorbeeld in een jaargetijde zoals nu(begin herfst) de sfeer proeft dat door het lage strijklicht van de namiddagzon in de woonkamer wordt opgeroepen, zou ik nimmer een foto maken met een externe lichtbron. Lamplicht filmzon of flits.
Je hebt dan geen gevoelswaarde meer van de echte lichtwarmte van de dag.
Ik zou adviseren, om met spotmeting op diverse licht/donkere plekken verschillende opnamen te maken met gebruikmaking van het aanwezige natuurlijke licht.. Zorg er ook voor dat de witbalans goed is afgesteld.
Raadpleeg de handleiding voor het instellen van de witbalans en hoe de spotmeting precies wordt toegepast.

Ik neem aan, dat gezien de vraagstelling u nog met analoge fotografie bezig bent??.
Dat zou betekenen, dat u met diverse gevoelige kleinbeeld rolletjes kan werken van bijv. 100 tot 1000 of meer ASA of andere iso-waarden. Door met het diafragma te spelen laat u al dan niet meer of minder licht toe. Hoe groter de waarde hoe kleiner het diafragma. Ook in uw huiskamer kunt u te maken hebben met tegenlicht. U zult dan nauwgezet moeten kijken welke invloed het gekozen diafragma op de beeldvorming heeft. Ik heb iemand gekend, die <20 % licht had in 1 oog. het andere oog was blind. Zij maakte foto's met tegenlicht. Hetgeen uiteindelijk logisch was, gezien haar mogelijkheid om iets te zien. Ik gebruik het woord haar omdat de persoon in kwestie mijn moeder was. Ik, destijds een knulletje dat totaal geen waardering had voor de fotografische escapades van mijn moeder stond versteld, toen ik op oudere leeftijd zag, dat de tegenlichtopnames frappant mooi waren. Destijds bleef ze maak frunniken aan dat diafragma en het gebruik van diverse lichtgevoelige rolletjes(uiteindelijk koos ze voor 200 asa). Uiteindelijk drukte mijn moeder pas af, toen zij de beste beeldvorming in dat ene oog beleefde. Dat was het moment om af te drukken. En blij dat ze was met het behaalde resultaat. Het was een pure gevoelskwestie en een van eindeloze oefening (voor haar).