Hoe wordt de juiste kleurtemperatuur bij een (digitale) portretfoto bepaald?

Geldt hier een standaard voor?

Ik heb foto's laten maken bij een professionele fotograaf, die mooi zijn maar (naar mijn smaak) vrij koel. Als ik ze zelf zou bewerken in Photoshop, zou ik in Camera Raw de temperatuur-knop (onder 'witbalans') een tikje naar rechts schuiven.
Is dat typisch iets wat amateurs doen? Een warmere kleur lijkt wat flatteuzer. Of is dat alleen maar ijdelheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat de fotograaf zijn eigen voorkeursinstellingen heeft.
Je zou kunnen proberen om met hem te overleggen of de afdrukken in een warmere tone kunnen worden afgedrukt. Ook als die fotograaf niet in RAW maar in JPEG opgeslagen heeft is er nog veel aan te corrigeren/aan te passen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een professionele fotograaf gebruikt, neem ik aan, eerst een (geijkte) grijskaart om de witbalans in te stellen. Daarna fotografeert hij zijn onderwerp met die (juiste) witbalans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ook al is het geijkt, dat betekent niet dat dat het mooiste resultaat geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de witbalans wel goed is, hoor. Heb wat zitten proberen in Camera Raw, maar wat daar automatisch is ingesteld zegt dat de balans goed is.

Antwoorden (1)

Het is puur persoonlijke voorkeur. Ik ken verschillende vakfotografen waarbij de een de foto's warmer zijn en bij de ander de foto's koeler. En ik ken een aantal amateurfotografen die erg huiverig zijn voor warme kleuren omdat er dan wat contrast kan wegvallen.
Als jij het meer flatterend vind om iets warmere tinten te gebruiken mag je dat best doen. Aangezien het gaat om een foto van jouw gezicht is het natuurlijk ook deels ijdelheid.

In warmer licht zie je er warmer en gezonder uit. Bij een koelere foto wellicht meer professioneel, (puur psychologisch) maar zie je ook meer onregelmatigheden.
Het is net wat je wilt met je foto, in principe mag alles :)