Welke filter voor binnenfotografie?

heei, ik ga binnenkort van honden foto's maken, alleen is dit binnen, nu heb je al snel dat als je binnen fotografeert dat je bewegende beelden hebt enzo. ik heb als tip gekregen om een filter te kopen voor binnenfoto's enzo, maar weet iemand welke filter ik hiervoor moet hebben? en heeft iemand een site? ik heb de canon eos 1100d

groetjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bewogen beelden ontstaan doordat de belichtingstijd te lang is. De sluiter staat te lang open (wat nodig is om voldoende licht op te vangen), en in die tijd beweeg jij de camera een beetje, of beweegt de hond door het beeld, en dat geeft onscherpte.

Welk filter je ook neemt, een filter zal er altijd voor zorgen dat er juist nog minder licht op je sensor valt. Dus als je filters gaat gebruiken, zul je eerder meer bewogen foto's krijgen dan minder.

Je kunt beter je diafragma zo wijd mogelijk open zetten, en je gevoeligheid (ISO-waarde) wat hoger instellen. Een wijd open diafragma zorgt dat er meer licht binnenkomt, waardoor de sluitertijd omlaag kan. Ook een hogere ISO-waarde zorgt ervoor dat de sluitertijd omlaag kan, omdat je sensor nu gevoeliger is. Beide keuzen hebben natuurlijk ook andere gevolgen, dus experimenteer met de juiste instellingen.

Een andere mogelijkheid is zorgen dat er simpelweg meer licht is. Zodra er genoeg licht is, hoef je niets te veranderen aan je diafragma en je ISO-waarde. Als je lampen of flitsers gebruikt, moet je natuurlijk wel opletten dat de belichting nog natuurlijk overkomt, en dat je geen rare schaduwen creëert.

Als de onscherpte puur komt doordat jouw handen trillen en niet doordat de hond beweegt, kun je een statief gebruiken. Een eenvoudig statief is al voldoende. Eventueel kun je de camera ergens opzetten of ergens tegenaan houden.

9 jaar geleden
Je kan eventueel een geel filter gebruiken, maar dan moet je wel in zwart / wit fotograferen.
Een geel filter is contrast verhogend.