Hoe voorkom ik dat een grote foto gaat bobbelen in de lijst?

Ik heb een foto laten afdrukken op groot formaat (40x60 of groter) en hem dan inlijst, gaat op den duur (na een jaar of iets langer) de foto bobbelen.

Hoe voorkom ik dit?

10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Dat gebobbel komt van het vocht dat wordt opgenomen door de chemicaliën die op het fotopapier zijn aangebracht.
Als ik een foto inlijst neem ik er altijd eentje waarvan de glasplaat tegen de foto wordt aangedrukt (of omgekeerd, hangt af van hoe je het bekijkt), op deze manier heb je geen gebobbel. Er hangen bij verschillende foto's aan de muur en allen zitten in een lijst met een glasplaat die tegen de foto aandrukt en geen van allen heeft bobbels. En ja voordat iemand het vraagt, er zijn er bij die al verschillende jaren hangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb zojuist de grootste foto die ik hangen heb even gemeten, is 100 X 80 cm en hangt er al 9 jaar zonder bobbels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn bobbelende foto zit ook achter glas. Zou het probleem dan zijn dat de foto niet hard genoeg tegen het glas wordt aangedrukt?
Amadea
10 jaar geleden
Misschien komt het door vocht? Dan zou je het klimaat van de ruimte waar die foto zich bevindt moeten beheersen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je er geen passe partout erbij hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan proberen met er enkele pagina's van een krant achter te steken zodat ten eerste meer druk op de foto wordt uitgeoefend en ten tweede zal dat krantenpapier het vocht opnemen zodat je foto droger blijft.
Ik doe het altijd zo en zoals gezegd nog nooit problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net als WWDiver1 verschillende foto's strak achter het glas zitten (met kranten er achter). Deze foto's zitten al meer dan 30 jaar achter het glas en zijn de hele wereld al over gereisd (alle soorten klimaten). Denk dus dat het puur aan de strakte van de glasplaat tegen de foto heeft te maken en het krantenpapier er achter...

Andere antwoorden (1)

Je kunt hem bij een lijstenmaker laten plakken. Die doen dat heel egaal en zal dan niet gaan bobbelen.