Welke kleurruimte kan ik het beste instellen op mijn camera voor raw-opnames?

Ik kan op mijn camera (Nikon) kiezen tussen AdobeRGB en sRGB.

Mijn eerste vraag is of deze keuze überhaupt een invloed heeft wanneer ik in raw fotografeer.

Indien die invloed er is (en daar ga ik eigenlijk wel van uit), welke van deze twee kleurruimtes kan ik dan het beste kiezen? AdobeRGB is groter dan sRGB, dus met AdobeRGB kun je in theorie tijdens de nabewerking meer kleurschakeringen terughalen dan met sRGB. Aan de andere kant kan mijn scherm geen AdobeRGB weergeven, maar alleen iets dat ongeveer (niet precies) overeenkomt met sRGB. Dus al zou mijn nabewerkingsprogramma (Adobe Lightroom) een foto bewerken die in AdobeRGB is opgeslagen, dan nog zouden mijn ogen slechts een fragment van die kleurruimte kunnen zien.

Noot:
Mijn Eizo S2100 is wel een prima scherm, maar het is geen professionele apparatuur.

Wat is nu de beste instelling op mijn camera als ik raw-foto's maak: AdobeRGB of sRGB? En *waarom* is dat de beste instelling?

Toegevoegd na 4 minuten:

Wat ik wil bereiken met mijn keuze voor één van deze twee kleurruimten is: zoveel mogelijk flexibiliteit in de nabewerking. Dus kleurnuances terughalen die uitgebeten of onderbelicht zijn, ook als slechts één of twee kanalen "clippen". En selectief een bepaald gedeelte van het contrastbereik uiteenrekken zonder dat dat artefacten oplevert.

Daarna wil ik de foto naar een goede afdrukcentrale kunnen sturen om er een mooie, kleur- en contrastechte afdruk van te maken.

11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je hebt zelf al reeds een deel van het antwoord geschreven. Dat jou monitor AdobeRGB NIET aan kan.
Maar zo zit het dus met ELK apparaat die met foto's werkt. Dus je Camera, monitor, printer, scanner, enz.
Elk apparaat heeft zijn EIGEN kleurprofiel en werkt met zijn eigen kleurruimte.

De kleuren van een foto lopen tijdens het proces van maken tot afdrukken, dus door verschillende kleurruimtes heen en heeft verschillende conversies gehad.
Dit is dan ook de reden waarom professionele fotografen (en ook professionele camera's) de grootste kleurruimte nemen, namelijk AdobeRGB. Dan hebben zij de meeste kans dat een andere kleurruimte van bijvoorbeeld een monitor of een drukkerij, binnen de kleurruimte past (dus een overlap heeft) waarmee de foto is genomen en bewerkt.
Er blijft altijd een kans, dat sommige kleuren je niet op je monitor ziet (en je dus geen invloed op hebt met nabewerking), maar ze wel afgedrukt worden. (of visa versa)
Ga dan ook niet vanuit dat je alles kunt afdrukken, wat je op je monitor ziet.
Wanneer je bronbestand al een kleinere kleurruimte heeft, dan is de kans kleiner dat de monitor EN afdruk identiek zullen zijn.
Hierom zit er in Photoshop de functie 'Spoof Colors'.

Vaklabs werken dan ook het meeste met AdobeRGB. NIET dat hun afdrukapparatuur met AdobeRGB werkt, maar dat zij hun werkomgeving hebben gecalibreerd adhv AdobeRGB. Drukkerijen werken weer met de kleurruimte CMYK.
Afdrukcentrales voor consumenten (zoals AH, blokker, Hema) werken met sRGB.

---

Ik zelf heb de gewoonte overgenomen om in AdobeRGB te werken. Mijn monitor is gecalibreerd, mijn printer kent profielen voor Photoshop en tijdens nabewerking werk ik altijd met AdobeRGB.
Voor eigen beheer is dat prima. Ga ik een foto bij een afdrukcentrale afdrukken of als jpg gebruiken voor digitale weergave op internet of beeldscherm, dan zet ik het bestand om naar sRGB.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/color-space-conversion.htm
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm
http://www.cambridgeincolour.com/color-management-printing.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

RGB is een groter kleuren paneel als sRGB, daar kan je dus uit RAW files weer meer informatie uithalen..