Hoe kan ik zien *waarom* mijn foto onscherp is geworden?

Soms maak ik een foto die er op het schermpje van de camera prima uitziet, maar die later, op het grote computerscherm, onscherp blijkt te zijn.

Vaak is wel duidelijk wat er fout is gegaan: te lange sluitertijd, bewogen, scherp gesteld op de voorgrond of juist op de achtergrond. Maar soms blijft het onduidelijk wat nu precies de reden is waarom een foto onscherp is geworden.

Onderstaande twee foto's zijn daar voorbeelden van. Ik had genoeg tijd, ik heb scherpgesteld op de ogen van de bruid, en ik had mijn camera zo ingesteld dat hij alleen maar zou afdrukken als de camera ook vond dat hij had scherpgesteld.

Mijn vraag is nu: zijn er manieren waarop je aan de foto kunt zien wat de reden is van onscherpte?

(Onderstaande foto's zijn slechts voorbeelden. Het gaat er dus niet specifiek om waarom *deze* twee foto's wat onscherp zijn, het gaat erom hoe je in het algemeen bij een willekeurige foto kunt zien waarom die onscherp is geworden.)

Toegevoegd na 5 minuten:

Bovenste foto:
120 mm, vibratiereductie
1/100 seconde
diafragma 5.6
ISO 4000
geen flits

Onderste foto:
66 mm, vibratiereductie
1/125 seconde
diafragma 6.3
ISO 2000
geen flits

Beide foto's zijn genomen met een Nikon D700.

Klik op de foto's voor een grotere versie; afhankelijk van je browser moet je daarna nogmaals klikken om de foto op volledige grootte te zien.

Picture for question
11 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meneer de perfectionist. Hele goeie vraag. Vind de foto's ook niet slecht, maar jou vraag vind ik zeker heel interessant. +1

Het beste antwoord

Het is erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om één regel aan te geven die je in staat stelt om te kunnen zeggen "daarom" is mijn foto onscherp. Dat zal je toch helaas per geval moeten bekijken, vrees ik...
... maar er zijn een paar dingen die je in overweging kan nemen om problemen te herkennen, zodat je de volgende keer minder last hiervan hebt.

- ISO-ruis: met name in deze twee foto's denk ik dat dit deels kan verklaren waarom de foto's onscherp lijken, terwijl ik denk dat het eerder een probleem is van beeldkwaliteit. Hoewel je over een hele mooie full-frame body beschikt, bij een ISO-2000 waarde, en zeker bij 4000, lever je merkbaar beeldkwaliteit in. Ik merk het al heel duidelijk met m'n Canon 500D vanaf ISO800, maar ik heb een CMOS-sensor, dus heb ik daar meer last van. Je ziet dit vooral in donkere, vlakke gebieden (b.v. de broek van de bruidegom in foto 1) De enige oplossing is om de ISO lager in te stellen. Zie foto voor het duidelijk effect van een hogere ISO met een D700 body en een professionele lens.
- Bewegend onderwerp: je ziet m.n. in foto 1 dat de hand van de bruid nóg onscherper is dan de rest. Tijdens het lopen bewegen je handen of voeten sneller dan de rest van je lichaam, zo kan je herkennen of je 'last' heb van onvoldoende snelheid. Dat is uiteraard niet op te lossen zonder de ISO of diafragma mee te verhogen en dus nog meer in te leveren in beeldkwaliteit. Dé oplossing is een snellere lens (f/2.8 b.v. doet wonderen met je binnenfoto's!), maar dat is een héle dure oplossing. Anders kan je toch kiezen voor een (indirecte) flits. Een noodoplossing is om de UV-filter die je waarschijnlijk op je lens hebt staan even weg te halen: dat levert soms 1 extra stop op.
- Scherpte van de lens: je noemt je lens niet, maar ik neem aan dat je voor zo'n body geen hele goedkope all-round lens hebt, toch…? In feite kan je (bijna) altijd liever je geld investeren in een betere lens dan in een betere body. In mijn geval de 2 lenzen die ik doorgaans gebruik kosten resp. 2× en 3× zo veel als de body... en het zijn niet eens van de professionele L-serie van Canon! Maar dat loont, en de verschillen zijn heel goed merkbaar, vooral onder extreme omstandigheden. Als je veel fotografeert onder deze condities is een prime 50mm lens met een f/1.2 of f/1.4 zeker te overwegen.

Lees verder in de reactie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg van mijn antwoord: - Vibratiereductie helpt tegen een bewegende camera, maar niet tegen een bewegend onderwerp. En dan nog iets: als je camera op een statief staat, en niet voorzien is van een statief-detectie kan dit juist onscherpte veroorzaken vanwege resonantie van de aandrijfmotor van de stabilisator. Check dat even, en desnoods zet de stabilisatie handmatig uit als je met statief schiet.
- Onregelmatige, trillende verlichting (b.v. van kaarsen, een open hard, licht afkomstig van een bewegende lichtbron…) is funest voor een scherp resultaat, omdat de schaduwen die geprojecteerd worden op je onderwerp mee bewegen, en dat speelt zeker een rol in foto 2.
- En last but not least, je moet de foto op de juiste manier maken, maar dat weet je ongetwijfeld al: je lichaamshouding (voeten een beetje uit elkaar, en als je rechtshandig bent je linkervoet iets naar voren), ellebogen tegen je romp, houd je adem even in, druk zachtjes op de ontspanknop… kortom, de basis voor een scherpe foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk oplossing voor het geval het al "te laat is" (zoals met deze foto's) moet je zoeken in de hoek van fotobewerking, en dat kan heel wat verbeteringen opleveren: scherper maken, contrast verhogen, enz. Een ander trucje is dat je de foto "te donker" maakt (hiermee kan je een hogere ISO gebruiken en iets meer snelheid, waardoor je minder last krijgt van ruis), en daarna weer met software lichter maakt. Dat levert een beter eindresultaat dan de foto in één keer onder de "juiste" instellingen maken. Ik zie dat terwijl ik typ ook Gdanonym een antwoord heeft geplaatst. Ik hoop dat het niet te veel van hetzelfde wordt, en dat je met deze 2 antwoorden uit de voeten kan. Veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, je 2e reactie had ik inderdaad al in mijn antwoord verwerkt. Evenals dat ik de foto zelf heb bewerkt wat je hierin aangeeft. Je antwoord is zeker een toevoeging en een +. Ik had nog niet gedacht aan de schaduw/licht beweging die de kaarsvlammen geeft.
De 2e foto is nog een beetje te redden. De eerste niet, tenminste niet door mij, want ik heb geen goede ruisonderdruk-filters.
Wellicht is er in RAW en jpg geschoten en heeft de camera zelf een betere jpg gemaakt. Zelf vind ik dat je in deze omstandigheden toch moet gaan flitsen. Eventueel met een geelfilter over de flitser heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gdanonym
Grappig, ik zag idd dat onze antwoorden veel overeenkomsten hadden, en wij dachten direct aan hoge ISO als de belangrijkste bron van ruis. Ik geef je ook een +.
Ik ben het overigens met je eens wat betreft het redden van de foto's: de 1e is een moeilijk geval, want het combineert ISO-ruis en een bewegend onderwerp. Verder vind ik het qua compositie een mooie foto, en een goed gemikte indirecte flits had wonderen kunnen doen, maar ja... niet iedereen heeft een flitser met voldoende richtgetal, en de ingebouwde flitser met zo'n tele (120mm) doet meer kwaad dan goed, want dan krijg je afschuwelijke schaduwen achter de koppel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flitsen is iets wat je moet leren. Die slagschaduw hoef je helemaal niet te hebben, of zo irritant te zijn. Bij de D700 is de interne flitser recht boven de camera, ook als je een reportage flitser zou nemen, voor direct flitsen.
Dus om geen slagschaduw te krijgen, moet je landscape schieten en je onderwerk MOETEN in het midden van het beeld staan. Alleen dan valt de slagschaduw achter de personen en zal je die niet zien op de foto. Ook moet je letten om zogenaamde loops, dus bijvoorbeeld een hand op de heup vormt een lus met de arm, daaronder kan slagschaduw ontstaan. Die houding moet je vermijden. De ergste slagschaduwen heb je wanneer je flitst en de camera draait naar portrait stand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gdanonym
Wederom eens wat je uitleg over gebruik van flitser betreft. Juist omdat de foto 1 (bruid+bruidegom) als portrait is genomen, had ik het over het mogelijk ontstaan van slagschaduwen bij gebruik van de ingebouwde flitser.
Wat ik bedoelde met een aparte externe flitser, is dat je deze losgekoppeld van de body kan gebruiken (b.v. met een bluetooth of IR afstandbediening, kost een paar tientjes), en dan heb je alle vrijheid.
Plan B als je toch portrait schiet, is om de externe flitser (niet de ingebouwde, want deze kan niet draaien) die in deze stand links van je camera staat (ik ga er van uit dat Cryo rechtshandig is), 45° naar rechts te draaien, zodat de flitser nu naar het plafond gericht is, en het extra licht "van boven" wordt weerkaatst. In een kerk is dat lastig, vanwege het onwijs hoge plafond, maar goed, het is een kwestie van proberen, oefenen en kritisch blijven, zoals Cryo heel terecht doet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook jij kwam op het idee dat de hoge ISO-waarde (mede) debet is aan de onscherpte. Goed gezien, ik had daar niet aan gedacht. Maar zoals elders al gezegd, ik moest het doen met het licht dat ter plekke beschikbaar was. Ik was een toerist die toevallig in een bruiloft verzeild raakte, en ik vond het niet gepast om de ceremonie te verstoren, temeer omdat er - in de kathedraal - een officieel tintje aan zat. UV-filter had ik, toen ik deze foto's nam, inderdaad op de lens zitten. Ik heb dat er later (definitief) afgehaald. Ook buiten fotografeer ik nu zonder UV-filter. Dan de lens. Ik heb inderdaad een prachtige body, maar... met een standaard kitlens. Toen ik het spul kocht wist ik dat dit een simpel lensje was. Ik heb echter besloten eerst ervaring op te doen met het fotograferen. Mijn stijl en mijn voorkeur ontdekken. Pas daarna wilde ik kijken wat voor soort foto's ik *in de praktijk* het meest maak. Op grond daarvan ga ik een "echte" lens kopen. Dus ja, een deel van de onscherpte kan domweg in de lens zitten. VR en statief is een goed punt. Ook daar had ik niet aan gedacht, maar nu je het zegt is het eigenlijk volkomen logisch. Ik heb echter alles uit de hand geschoten, dus zonder statief. Maar het is zeker een punt om te onthouden - wat ik dan ook zeker zal doen. Hetzelfde geldt voor de trillende verlichting: ik had er niet aan gedacht, en je hebt helemaal gelijk met je beschrijving van het effect daarvan. Dank voor die tip! Net als gdanonym geef je de tip te onderbelichten, en in de nabewerking de foto helderder te maken. Wat is jouw idee over de (ogenschijnlijke?) tegenspraak tussen dit idee, dat ik goed begrijp, en het idee van ETTR, dat ik ook goed begrijp? (Zie voor een beschrijving van ETTR mijn reactie onder het antwoord van gdanonym.)
Cryofiel
11 jaar geleden
@gdanonym, ik heb zowel in raw als in hoge-resolutie-jpg geschoten. Een indirecte flits, zoals Gabi71 beschrijft, zou erg lastig zijn geweest. Sowieso kon/wilde ik niet flitsen omdat ik daarmee, als buitenstaander, de bruiloft zou verstoren. Er werd trouwens ook gefilmd met een professioneel uitziende camera, dus ik denk dat de cameraman ook niet blij zou zijn geweest met mijn flitsen. Maar ALS ik al had kunnen flitsen ... ... dan had ik mijn eigen reflectoren mee moeten nemen. Flitsen via het plafond had namelijk niet gekund omdat we in de hoofdruimte van een grote kathedraal waren. Ofwel: het plafond was tientallen meters hoog. Verder heeft indirect flitsen via plafond en/of muren het nadeel dat die oppervlakten een kleur hebben. In een kerk met veel groen krijg je dan een groene flits. Dat is in de nabewerking wel weer te corrigeren, maar de kwaliteit van de foto heeft er altijd onder te lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel, ik wist niet dat je toerist was. (reageer daar nu hier op).
Dus flitsen moet je dan niet doen, dat is onbeleefd.
Een film heeft niet zo heel veel last van een flits die er maar 1/1000ste van de seconde is.
Met andere kleuren muren is indirect flitsen inderdaad geen optie, tenzij je tegenkleur filter op de flitser gebruikt. Of op je camera (was ook een les op de opleiding). Een filter op je camera kan je eenvoudig in photoshop doen.
Is ook niet alles hoor. De meeste kerken hebben hele hoge plafonds, maar elke beetje helpt! Als is het maar 1 stop.
ETTR had ook niet gekund voor je 2e foto, omdat het kaarslicht al voorbij het klippen komt.
Wel kan je een pilaar, muur of een bankje zoeken om extra stabiliteit te vinden. Of een eenpoot.
Wat ik zelf geprobeerd zou hebben, is spotmeting op de jurk bij de schouder en die dan 2,5/3 stops ruimer belichten. Zo plaats je de jurk (het wit) in het beeld terwijl je die doortekend houdt. De rest moet je dan plaatselijk op de computer corrigeren. Je diafragma stond op F6.3, die zou ik zo wie zo op F2.8 houden, maar wellicht kan het niet op de kit lens. Het is een uitstekende keuze om te wachten met het kopen van een lens. Dit soort praktijk ervaringen zijn onmisbaar. Zeker als je weet dat je vaak binnen fotografeert, dan je een goede lichtsterke lens kiest. En nu ga je ook letten op de beeldkwaliteit. Ook helpt het voor je beeld, als je dichter op je onderwerp 'durft' te komen. Als toerist in deze situatie misschien lastig, maar als je lef hebt!
Wat ik bedoel, is als je lichtafstand (de afstand tussen camera en onderwerp), kleiner is, dan ook de luchtvervuiling minder mee gaat tellen. Stofdeeltjes, enz. PS: Ik vind je 2e foto de mooiste. Vandaar dat ik die als voorbeeld houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo
Gdanonym maait het gras onder mijn voeten, ik hoef bijna niet meer te reageren...! @Gdanonym
Geintje, uiteraard! Waar het om gaat is de vraagsteller voorzien van de beste info, en dat heb je ook prima gedaan! (^_^) @Cryo
Toch even een reactie, aanvullend op je vragen en de waardevolle reactie van Gdanonym.
Inderdaad, verstandige keuze om eerst een betaalbare kitlens te kopen om te ontdekken wat voor fotograaf je bent.
Punt is dat als je straks voor de betere lens gaat, en je wil toch all-round blijven, dan ben je veroordeeld tot minimaal 2 lenzen. Zelf heb ik voor mijn EOS 500D body (met APS-C sensor) en 15-85 lens en een 70-300, allebei van de subtop in Canon lenzen (dus geen L-serie), waar ik heel erg tevreden mee ben. Ik overweeg heel serieus om een 35mm prime lens (met een APS-C sensor is dit equivalent tot 50mm) aan te schaffen voor foto's met minder licht met een vaste diafragma van f/1.4. Het probleem: wat ik wil kost €1200... :-P En nu over ETTR.
Het klopt deels wat je schrijft. Onder normale omstandigheden, probeer ik mijn histogram netjes in het midden te houden, of een klein beetje... inderdaad: naar rechts. En de reden waarom, heb je al gegeven: de beeldkwaliteit wordt beter als je een foto donkerder maakt in de nabewerking dan andersom, domweg omdat je meer licht (en dus meer en betere informatie) tot de sensor hebt toegelaten, en dat verbetert de kwaliteit van de donkere gebieden in je foto.
Maar als je onder extreme omstandigheden zoals in deze donkere kathedraal dat zelfde kunstje probeert, dan zijn je opties om meer licht toe te laten en je histogram naar rechts te brengen:
a) ISO verhogen => ruis, dus daar gaat je winst.
b) diafragma breder te maken: kan je lens dat? Nee, dus daar ga je weer.
c) snelheid verlagen: en dan is je foto verschrikkelijk bewogen, zeker foto 1 omdat de bruidspaar zal blijven lopen, en ook foto 2 vanwege de kaarsen.
Dus samenvattend: ETTR is géén optie onder de omstandigheden waarin je deze foto's hebt gemaakt en met je huidige lens. Het had gekund als je vanuit een statief had geschoten, met een lage snelheid, en de onderwerp stil was, zoals b.v. het prachtige altaarstuk, maar beslist niet de bruid achter de kaarsen, des te meer omdat de kaarsen zelf te fel wit zouden worden (100 in je histogram)
Cryofiel
11 jaar geleden
Beide heren, bedankt voor jullie reacties - hier spreken twee kenners van wie ik veel kan leren, dat is wel duidelijk! gdanonym, het flitsen met een tegenkleurfilter houdt wel heel erg veel licht tegen... de flits gaat eerst door het tegenkleurfilter (veel verlies), en weerkaatst daarna op een gekleurde muur (nogmaals veel verlies omdat de muur niet wit is). En dat in een kathedraal waar de muren ver weg zijn... en je moet ook maar net vantevoren weten welke kleur de muren hebben om de juiste tegenkleurfilters mee te kunnen slepen... Dat gaat mij, als eenvoudig toeristje, veel te ver. Maar ik begrijp wat je zegt, dus hoewel het in deze situatie niet van toepassing was, heb je zeker bijgedragen aan mijn fotografeerkennis, waarvoor dank. Gabi, ik wil eerst uitvinden of ik wel het complete zoombereik nodig heb. Tot nu toe heb ik altijd twee lenzen gehad die qua zoombereik op elkaar aansloten, of een lichte overlap hadden zoals jij die hebt. Maar is dat nodig? Als ik twee veel betere lenzen kan krijgen wanneer ik een "gat" in het zoombereik accepteer, is dat misschien helemaal geen probleem. Om dat uit te vinden moet ik eerst weten waar ik in de praktijk behoefte aan heb. Misschien ook wel één prime erbij, wie weet. Je uitleg over de (niet)toepasbaarheid van ETTR in deze situatie is helder. Dit is typisch iets dat ik vier keer zal nalezen, verspreid over de komende twee weken, om het op die manier goed te onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo
En nog iets over de filters!
Een UV-filter van goede kwaliteit is, zeker voor buiten fotografie, en beslist als je straks over een dure lens beschikt absoluut geen overbodige luxe, ook al is het maar vanwege de fysieke bescherming van de lens. Een kapotte filter is ALTIJD goedkoper dan een kapotte lens.
Voor buitenfotografie is het verlies aan licht wat je lijdt 1/2 of maximaal 1 stop, en dat is prima te overzien. Voor sportfotografie of met minder licht (in de kathedraal b.v.) kan die ene extra stop nét het verschil maken tussen een bewogen en een scherpe foto, zeker als je uit de hand schiet. Wat je kan doen om je lens te beschermen en geen filter hoeven te gebruiken (mijn optie) is een zonnekap plaatsen.
Voor foto's buiten doet een zonnekap wonderen om flare te vermijden, en binnen of in het donker met een statief en lage snelheid voorkomt dat ook weerspiegelingen van lichtgevende objecten buiten je beeld.
En een bijkomen voordeel is dat men een zonnekap wordt je lens goed beschermd tegen een stootje en tegen een onbedoeld contact met je vingers, die een hele serie van foto's kan verpesten totdat je beseft dat je een vingerafdruk hebt op al je foto's (heb ik een paar keer meegemaakt, helaas...) En dan heb je uiteraard ook filters die je kan gebruiken voor bijzondere effecten, zoals een polarisatie filter. De effecten die je krijgt kan je simpelweg niet nabootsen met nabewerking, zoals b.v. het weghalen van de spiegeling op een wateroppervlakte, zie dit voorbeeld: http://www.the-digital-picture.com/Pictures/Picture.aspx?Picture=2007-08-13_18-00-52 Dus schrijf je filters niet te snel af, maar gebruik ze op een verstandige manier.
Cryofiel
11 jaar geleden
Voor fysieke bescherming van de lens gebruik ik liever de zonnekap. Die kan er altijd op, kan nooit kwaad. Een filter houdt niet alleen licht tegen, maar verandert altijd de loop van de stralen een beetje. Een schuin invallende lichtstraal loopt binnen het filter een tijdje wat horizontaler, en vervolgt daarna weer zijn schuine weg tot aan het eerste glasoppervlak van de lens. Die kleine verandering kan de scherpte negatief beïnvloeden - hoewel ik niet weet of je dit effect in de praktijk zult merken. Belangrijker is, dat een filter reflecties kan geven. Zeker een dure lens is geoptimaliseerd voor de beste lichtdoorval. Elk extra optisch oppervlak kan alleen maar nadelig zijn. Daarnaast is een UV-filter nergens voor nodig, omdat direct voor de sensor al een UV-filter is aangebracht. Ik heb wel eens geëxperimenteerd met een polarisatiefilter dat ik van iemand had geleend. Mij viel op hoe enorm donker zo'n filter was, ongeacht de stand waarin ik het draaide. Een polarisatiefilter is dus wat mij betreft alleen nuttig bij het fotograferen van spiegelende oppervlakten, en zelfs dan alleen wanneer het speculaire reflecties zijn, want op andere reflecties heeft een polarisatiefilter geen effect. Heel misschien maakt het een wolkenpartij mooier doortekend, maar dat is alleen maar natuurgetrouw zolang je brandpuntsafstand groot genoeg is. Kortom, mijn UV-filter is en blijft in de doos. Een niet te duur polarisatiefilter is een optie, maar ik zal het normaal gesproken nooit op de lens schroeven. Ik zal het alleen gebruiken in specifieke situaties waarin ik speculaire reflectie wil weghalen, en alleen wanneer ik genoeg tijd heb om het filter uit te pakken en op de lens te schroeven. Maar goed, dit is mijn keuze. Een ander kan (en zal) een andere keuze maken. Dit is in ieder geval een voorbeeld van iets dat ik zelf heb ervaren door gewoon veel te fotograferen en te proberen, en natuurlijk door de kennis op fotografieforums te lezen en te kijken of ik het ermee eens ben. Maar alles wat ik schrijf is hooguit voorlopig. Ik ben en blijf nog steeds lerende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de keuze van lens/lenzen kan je veel lezen in eerdere antwoorden (ook een paar mij), maar in ieder geval heb ik mijn keuze als amateur die zo'n beetje "alles" ooit een keer uitprobeert (zo ben ik nu eenmaal) door de volgende criteria laten bepalen:
- Al mijn lenzen moeten een zeer goede beeldkwaliteit hebben... maar ik hoef geen échte pro-lenzen, omdat mijn kwaliteit als fotograaf dat niveau nooit zal bereiken. Met andere woorden: ik ben de beperkende factor voor mijn foto's, niet mijn lenzen, dus heb ik die héle dure lenzen niet nodig.
- Ik wil een groot zoombereik hebben, en inderdaad met een overlap. Als ik aan het tele-uiteinde van mijn Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM lens zit, dan heb ik een minimale f-waarde van f/5.6. Dat is op zich netjes, maar dan kan ik altijd de andere lens gebruiken (Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM) en heb ik weer één extra stop gewonnen, en veel beter bokeh... en desnoods kan ik nog verder inzoomen.
- Ik wil dat één van de lenzen de rol van all-round kan spelen. Ik wil niet elke keer, altijd en overal, kilo's glas en metaal slepen, soms neem ik alleen de camera met één lens. Een lens zoals mijn EF-S 15-85 is daar heel goed geschikt voor (oor de goede orde, met een EOS 500D heb ik een cropfactor van 1,6 dus 15-85 staat gelijk aan een lens van 24-135 voor je full-frame body) Ik heb lang getwijfeld tussen de 15-85 lens, en een andere Canon lens die eigenlijk beter en sneller is, de EF-S 17-55mm f/2.8 met een vaste, lage f-waarde. Uiteindelijk koos ik de 15-85 vanwege het grotere zoombereik.
- Ik ben ook erg makkelijk (om maar niet "lui" te zeggen), dus hoewel ik een mooi statief heb, neem ik het bijna nooit mee. Beeldstabilisatie is dus een must voor mij... tenzij ik ooit een prime koop. Je hebt dan een f-waarde die zó laag is, dat de beeldstabilisatie minder toegevoegde waarde heeft.
- Ik vind macrofotografie erg leuk, maar een extra lens alleen daarvoor ging mij (en mijn vrouw) te ver, dus heb ik maar een set van extension tubes merk Kenko gekocht voor €149. Geweldig!! Ook verkrijgbaar voor Nikon, mocht je met macro willen experimenteren. Zoals je ziet, ben ik een "Canon-mens", maar voor Nikon heb je andere lenzen die bijna een-op-een te vergelijken zijn met het Canon assortiment, dus ik hoop dat je iets hebt aan deze ongevraagde aanvulling op je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel, wat je straks zal merken, is dat wanneer je een nieuwe en betere lens koopt, je ook een ander statief nodig zult hebben en een andere tas.
Omdat de lens ongetwijfeld zwaarder is en groter.
Het wordt natuurlijk je hoofdlens, die je altijd op je body hebt zitten. Met zonnekap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, inderdaad Gdanonym! Dejá vu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, en daarna wil je die hele zooi niet elke keer meer meeslepen en koop je een 'kleine' compact, zoals de Canon Powershot G11.
En weer na een tijdje is die zelfs te groot en heb nu dus een Canon Powershot S100, die zonder moeite in mijn 'man purse' past. Voor mijn SLR heb ik 2 tassen. Een rugzak waarin ik 'alles' kwijt kan en een dagtas van Crumpler, waarin de body met lens en zonnekap als bovenlader past, met een reportage flitser. Extra lensen kan ik dan niet meenemen. Wat sommigen ook doen als ze op pad gaan, is dat ze de SLR gebruiken voor tele, en wanneer groothoek nodig is, dat ze hun goede compact gebruiken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook ik ben de meest beperkende factor voor de kwaliteit van mijn foto's. Bij alle aspecten: compositie, belichting, nabewerking. Wel merk ik dat ik me gaandeweg steeds meer begin te ergeren aan de "vaagheid" van mijn lenzen. Mijn "echte" lenzen zullen dus scherp zijn. Ik ben het met je eens over het "gesleep" met spullenboel. Je sjouwt een tas van vele liters mee, met daarin meerdere kilo's apparatuur, en je bent zomaar tien minuten bezig als je "even een foto" wilt maken. Vaak is dat de moeite waard, vaak ook niet. Ik heb nu een "koffer-tas" voor body, twee lenzen (waarvan er één op de body zit) en wat reservespulletjes (zonnekappen, filter, accu, geheugenkaart). Die neem ik mee als ik alles bij me wil hebben. Meestal gebruik ik echter een klein tasje. Daarin past body met daarop de lens die ik die dag gebruik, reserve-accu en wat geheugenkaartjes. Lenzen wisselen is er dan dus niet meer bij.

Andere antwoorden (3)

Met autofocus ingesteld en de instellingen juist (ISO waarde, diafragma waarde, etc.) zijn eigenlijk alle machinale of technische aspecten van de foto ingesteld op een zo scherp mogelijk resultaat. Het gaat dan dus waarschijnlijk fout in de beweging die jij zelf maakt.
Let goed op je houding, linkerhand onder de lens, ellebogen tegen je lichaam aan, een zo stabiel mogelijke positie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Tenzij... er een foutje in de camera zit. Of... de lens van nature onscherp is bij bepaalde diafragma's. Of... misschien zijn er nog meer mogelijke foutoorzaken. Dat is dus wat ik bedoel: kun je aan een foto zien of ik inderdaad heb staan wiebelen tijdens het fotograferen, of dat de autofocus net voor of net achter het onderwerp scherpstelt, of dat de lens onscherp is, of ... enzovoort. Kun je dat ontdekken door de foto goed te bekijken en zo bepaalde aanwijzingen op te sporen?
Antoni
11 jaar geleden
Cryofiel, door je reactie begrijp ik je vraag pas goed! Je wil aan de foto zèlf kunnen zien wat er beter had kunnen worden gedaan voor een beter resultaat. Ik had begrepen dat je bij een overzicht van kenmerken van het digitale bestand van de foto (dus de eigenschappen van het digitale bestand) iets wilde kunnen terugzien, waarmee werd aangegeven wat er niet goed was gegaan bij het fotograferen. Overigens vind ik de foto's uit je vraag helemaal niet slecht, maar dit zeg ik als amateur op fotografiegebied. Ik zou deze twee foto's persoonlijk niet "weggooien"!
Antoni
11 jaar geleden
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die vinden dat je foto's onscherp zijn. En mocht het een troost zijn: soms hebben onscherpe foto's ook een zekere charme.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat laatste klopt natuurlijk. Maar toch... ik heb ook wel haarscherpe foto's gemaakt. Daarom vraag ik me af waar het aan ligt. Onscherpe foto's zijn prima, maar dan wil ik het wel zelf in de hand hebben. Of, als ik het niet kan beïnvloeden, in ieder geval vooraf weten of een foto wel of niet haarscherp zou worden.
Een mogelijkheid is al aangegeven door de eerste beantwoorder.
Een andere optie is de volgende. Je hebt vast wel eens skifoto's gezien hoog in de alpen met onwerkelijke diepblauwe hemel en spierwitte alpenweiden alom. Die intense kleur van de hemel wordt veroorzaakt omdat het wit van de sneeuw voor zoveel reflectie zorgt dat de belichtingsmeter in de camera "op hol" slaat. Er kan geen goed afgewogen gemiddelde worden genomen voor een juiste belichting. De foto van uw bruidje geeft ook aan dat er veel licht in de omgeving is. Het licht van de trouwjurk.
Als u nu een spotmeting had gedaan op verschillende "lichtplekken" had u van te voren kunnen zien waar uw camera het beste resultaat geeft voordat u daadwerkelijk afdrukt. Wellicht dat u hiermede geholpen bent. Het zijn eenvoudige woorden die ik gebruik maar de bedoeling is goed. Lees het onderwerp spotmeting, maar eens door.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de tweede foto speelt zeker het bewegende kaarslicht een rol en de reflectie van wat er boven het hoofd van de bruid aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Spotmeting ken ik natuurlijk wel - maar dat heeft betrekking op de belichting, niet op de scherpstelling. De belichting van mijn foto's is goed - dat zag ik direct na het afdrukken aan het histogram op mijn camera. Maar al zou de belichting niet goed zijn, dan nog had de foto scherp moeten zijn. Ook een onder- of overbelichte foto kan haarscherp zijn.
Als een foto onscherp is, dan is eigenlijk het eerste waarnaar je op zoek gaat in de foto waar de scherpte dan wel ligt.
Vind je een duidelijk ander scherp punt, dan is de scherpstelling niet goed geweest. Hierbij moet je ook weten dat elke camera/lens combinatie zijn eigen ideale scherpte kent. Ook de plek wat scherp wordt en de waarop je scherpstelt kan verschillen per camera. Ik heb het over minimale kleine afwijkingen.

Vind je geen scherpte in de foto, dan is er iets anders aan de hand. Dat kan camera beweging zijn, of iets anders.
Als ik toch jouw voorbeelden beoordeel, dan komt die onscherpte door de hoge iso waarden. De eerst foto is iso 4000 en de 2e is iso 2000. Hoog genoeg om ruis in het beeld te laten. En waar ruis is, en waar ruis wordt geprobeerd om te onderdrukken, ontstaat onscherpte.
Ook zijn de foto binnen genomen bij weinig licht. Dat wil zeggen dat er veel donkere partijen zijn, en juist daar wordt nog meer ruis zichtbaar, en dus ook onscherpte.

Even de foto's apart (zo kan je leren om de foto's te lezen). De 1e foto heb je scherpgesteld op het oog van de vrouw (zeg je). De huid van de vrouw is donker(der), dus kan meer ruis bevatten.
De witte jurk van de vrouw is deels niet meer doortekenend, waardoor scherpte niet meer haalbaar is. Ook is de jurk deels grijs in de schaduwen.
Scherp op het oog is niet nodig, want ook de man naar de vrouw heeft dezelfde (on)scherpte. Scherpte bepaal je aan de hand van de details in de kleding en gezicht.
Ruis(onderdrukking) is hier de grootste oorzaak van de onscherpte.

De 2e foto is al scherper! Omdat die op een kleine iso is genomen. Verwar de onscherpte niet omdat het kaarslicht automatisch het blik opeist en die onscherp is door beweging. Scherpte bepaal je door de details in de sluier, en doordat die ontbreekt, is de foto onscherp. Tenminste van de absolute scherpte.

Soms (heel soms) helpt het om een foto te pushen. Dwz dat je donkerder schiet dan moet, zodat je betere camera instellingen krijgt. En in Photoshop dan pushed om het beeld goed te krijgen.
Wellicht had je toch indirect kunnen flitsen, zodat de camera betere instellingen kan hebben, dus minder iso enz. Voor het eerste beeld had dat geen nadelig effect gehad, voor het 2e beeld was je wellicht de warmte kwijt. Die had je in photoshop weer kunnen toevoegen. Natuurlijk in de 2e foto flitsen EN doorbelichten, zodat de kaarsen nog steeds dezelfde intentie hebben.
Vervolgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met flits (2e foto) had haar hoofd meer licht gevangen, ipv haar borsten nu het meeste licht hebben. Wat natuurlijk ook deels komt door de witte jurk. Ik heb even de vrijheid genomen om het beeld in photoshop te bewerken. Ik vond het beeld ook niet helder en ik miste iets. Uit histogram was ook nagenoeg geen wit in het beeld, dus inderdaad miste ik de helderheid.
Wat ik heb gedaan is alleen de bovenkant van de vrouw inclusief het altaar iets lichter gemaakt en meer wit in gedaan. Dus in levels het wit naar binnen getrokken en het grijs is naar links.
Met een masker de buitenste delen zwart gemaakt om die niet mee te nemen en onder de altaar, wel iets meegenomen.
Ook heb ik verscherpt. Daarmee komt de ruis duidelijker naar voren, maar de scherpte komt ook terug. Keuze tussen ruis of onscherpte heb ik voor de ruis/scherpte gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als tip kan je (misschien nogmaals) bepalen wat je maximale acceptabele iso waarde is. Ook rekening houdend met niet alleen ruis, maar ook met de scherpte en details die nog zichtbaar blijven. Soms is scherpte niet het belangrijkste. Maar met huwelijksfoto's is dat natuurlijk wel erg belangrijk.
Vind je beiden belangrijk (dus ruis EN scherpte), dan mag je niet voorbij de uitkomst van je test. Weet dat absolute scherpte altijd komt bij de laagste iso, diafragma op in het midden van het bereik van je lens. Evenals de beste brandpuntsafstand. Met flitsen (voor extra bevriezing).
Het midden van het beeld is altijd het scherpste deel van de lens. Hoe beter de lens, hoe meer de scherpte ook buiten het midden ligt. Absolute scherpte is zeker nodig bij macro fotografie en portret fotografie, wanneer je scherpte op het oog kunt zien. Dat geldt ook voor dieren fotografie.
Of sport fotografie, wanneer je de zweetdruppels wilt en kunt zien. Voor reportage fotografie is super scherpte niet echt nodig. --- Ook dit onderwerp hoort bij het leren van je materiaal en camera. Weet je de grenzen, dan kan je dit gebruiken of overschrijden.
Dus bepaal vanaf welke iso je ruis gaat zien.
Vanaf welke iso je detail verlies krijg.
Tot welke iso je maximaal mag/wilt gaan voor acceptabele ruis.
Tot welke iso je maximaal mag/wilt gaan voor acceptabele scherpte.
Maar ook welk soort foto's je mag/wilt maken voor de maximale waarden. Ik wil ermee zeggen, dat wanneer je op de maximale moet zitten (vanwege omstandigheden), dat je kunt overstappen naar een andere stijl van fotograferen. Een stijl waarin ruis/scherpte niet super belangrijk is. Dus meer reportage achtig, of waarin je creatieve bewegingsonscherpte in het beeld plaatst.
Het 1e beeld had je misschien mee te kunnen trekken.
Het 2e beeld (vanaf statief) had je kunt inzoomen terwijl je afdrukt.
Als je bewust beweging toevoegd in het beeld, lijkt het scherpe al vaak scherper dan het is.
Doorbelichten en Flitsen op het achterste gordijn is ook leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, wat een uitleg.
+1 :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg! Ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat een hoge ISO automatisch meer onscherpte betekent. Aan de andere kant: ik was in een kathedraal toen er toevallig een bruiloft plaatsvond. Ik kon dus niet gaan staan waar ik wilde (het had wel gekund, maar dan had ik mijzelf opgedrongen, en ik vond dat ik mezelf, tourist zijnde, op de achtergrond moest houden). Flitsen wilde ik om die reden ook niet. Ik moest het daarom doen met het ter plekke beschikbare licht. Ik zie wat je hebt gedaan met het histogram. Vraagje over het donkerder schieten en dan 'pushen': dat is, neem ik aan, alleen bedoeld om de ISO te kunnen verlagen, toch? Zodat je minder ISO-ruis hebt. Er is namelijk een beweging ETTR, Expose To The Right, die zegt dat je moet overbelichten, en wel zo ver dat het histogram aan de rechterkant net niet clipt. In de nabewerking kun je de foto dan weer donkerder maken. Het voordeel is, volgens de ETTR-aanhangers, dat je zo de ruis onderdrukt. Hun redenatie is dat je bijvoorbeeld een ruis hebt van 1 bit. Ik schiet raw op 14 bit. 14 bit, dat zijn digitale waardes van 0 t/m 16383. Als ik (te) donker schiet, en het helderste niveau in mijn foto een waarde van 100 heeft, heb ik twee problemen. Ten eerste wordt het hele belichtingsbereik (van zwart tot het helderste deel) in de niveaus van 0 t/m 100 geperst. Slechts 101 verschillende niveaus dus. Ten tweede is de ruis 1% van de maximale helderheidswaarde van de foto. Als ik in de nabewerking de foto helderder maak, houd ik nog steeds die schamele 101 helderheidsniveaus. En de ruis wordt ook versterkt, dus die blijft 1%. Vergelijk dat met ETTR, waarbij het helderste niveau bijvoorbeeld 16000 is. De ruis is nog steeds 1 bit, maar dat is nu slechts 0,006%, en dat blijft zo als ik in de nabewerking de foto wat donkerder maak om de overbelichting eruit te halen. En ik heb nu maar liefst 16001 helderheidsniveaus, in plaats van de 101 niveaus die ik bij mijn te donkere foto had. Kortom: ik begrijp jouw idee om te donker te schieten omdat je dan een lagere ISO kunt gebruiken. En ik begrijp het idee van ETTR om een ruisvrije foto met veel helderheidsinformatie te krijgen. Alleen spreken beide ideeën elkaar tegen...
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook bedankt voor de tips in je tweede reactie. Ik ben inderdaad aan het leren. Mijn camera beter leren kennen. Niet meer "een kiekje" maken, maar weten wat ik doe. Maar dat is wel een heel proces. Waarbij ik jouw hulp zeer waardeer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Cryo, Ik beantwoord graag jou antwoorden, omdat ze verder gaan dan anders, en jij dit kunt hebben. Ik vind het leuk om de diepte in te gaan. Maar ik denk dat jij nu een beetje te diep voor mij bent. Want ik snap niets van je cijfers en je berekeningen. Ik kan je dus alleen vertellen wat IK weet van Expose to the right.
Dat is namelijk (in mijn optiek) niet om de ruis te elimineren, maar om zoveel mogelijk detail uit de foto te kunnen halen. Voor situaties waarin het contrast te hoog is voor de foto en je dus keuzes moet maken hoe je de belichting wilt hebben. Deze zin die je schrijft zit een tegenstelling: "Er is namelijk een beweging ETTR, Expose To The Right, die zegt dat je moet overbelichten, en wel zo ver dat het histogram aan de rechterkant net niet clipt. "
Namelijk het is NIET overbelichten, want de histogram clipt niet rechts. Want als je namelijk wel overbelicht, dat het wit niet meer doortekenend is, dan heb je een probleem.
Vanuit RAW (en dus zeker met JPG), is wit wat niet meer doortekenend is, nagenoeg niet meer terug te halen. (dus wel rechts van het histogram geclipt).
Terwijl zwart, wat links helemaal geclipt is, en niet meer doortekenend, de details nog erg ver is terug te halen. Zeker 4-5 stops zit er nog qua informatie in.
Het nadeel is, wanneer je die informatie terug wilt halen, je ook de ruis zult versterken. Maar het is nog wel terug te halen. Bij WIT absoluut niet meer. Hooguit 1 stop, wanneer je met RAW schiet. Het is mij helemaal niet bekend dat ETTR wordt toegepast, om ruis te onderdrukken. vervolgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan over pushen. Ik heb geleerd, dat wanneer je op een hele hoge iso werkt, je absoluut spot-on moet zijn qua belichting.
Zit je er een fractie naast en moet je gaan corrigeren in de nabewerkingen, ga je dit terugzien in het beeld. De ruis wordt erger, maar ook kleurshifting vindt plaats, en foto's worden paars.
Ik heb op de opleiding een oefening moeten doen, waarbij je voor de laagste iso, de middelste, en de hoogste iso een belichtingstrap gaat maken van -6 tot +6 stops. Het onderwerp bevat een zwart, wit en grijs object (met structuur, zoals een fleecedeken).
In de nabewerking heb je de referentie van 0 stop op de laagste iso. Dit is je perfecte beeld. Elk ander beeld, ga je corrigeren in de computer tot hij lijkt op het perfecte beeld. Je krijgt dus 45 foto's.
Met deze oefening krijg je inzicht in de iso's en hoeveel afwijking nog acceptabel te corrigeren valt.
Deze oefening leert je ook over ETTR, hoeveel wit nog wordt teruggewonnen en het zwarte.
Heb de uitslag van mijn oefening weer even teruggepakt.
ISO 100, +1, is maximale om wit terug te halen.
ISO 100, op de hele reeks, is zwart goed terug gekomen.
ISO 100, -3, begon je minimale ruis te zien.
ISO 100, -4, lichte mate van kleurshifting (nog wel bruikbaar).
ISO 100, -5, niet meer bruikbaar. ISO 640, +1, is het maximale voor wit
ISO 640, -2, komt lichte extra ruis en shifting voor
ISO 640, -3, komt duidelijke kleurshifting voor, niet meer bruikbaar. ISO 3200, +1, is het maximale voor wit
ISO 3200, -1, komt extra ruis voor EN kleurshifting voor
ISO 3200, -2, is weinig meer van over. Het rijtje van iso's: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 (dit zijn 5 stops).
Uit de test voor MIJN camera, blijkt dat het wellicht beter is om ipv iso 1600, 0 stop (de belichting), te schieten op iso 100, -5 stop en dan op de computer terughalen. Goed, terug naar pushen. Ik zei in mijn antwoord 'soms (heel soms)'. Juist vanwege die spot-on moeten zijn bij hoge iso's. Maar zit je een iso lager, heb je meer ruimte gekregen, en wellicht is de extra ruis en kleurafwijking minder, met de lagere iso, dan wanneer je niet pushed met de hogere iso. Het is maar hoe je camera hierop reageert.
Ik heb zelf eens moeten pushen. Ik werkte met een analoge film, en haalde een goede belichting niet meer. Dus dan maar op de uiterst haalbare, en met de computer terughalen. In de doka werd van oorsprong andere ontwikkelingstijden genomen voor het negatief. Met de computer is het het grijspipetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik nu leuk. Veel van mijn opleiding kan ik er weer bij halen. Hoewel ik maar 1,5 jaar heb gevolgd en dus niet heb afgemaakt.
Dit was technische stof in het 2e half jaar. Ter vergelijking, in dat zelfde half jaar, moest je ook een cover schieten die perfect paste bij een bekend tijdschrift zoals ELLE. Waarin je alles zelf moest regelen (model, visagie, studio, enz). Gelukkig was het een keuze opdracht, en koos ik om een paprika te fotograferen. Is me met 7 pogingen NOOIT gelukt, volgens de eisen van de opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit dit nog eens door te nemen:
"Er is namelijk een beweging ETTR, Expose To The Right, die zegt dat je moet overbelichten, en wel zo ver dat het histogram aan de rechterkant net niet clipt. In de nabewerking kun je de foto dan weer donkerder maken. Het voordeel is, volgens de ETTR-aanhangers, dat je zo de ruis onderdrukt." En het klopt wel wat ze zeggen, MAAR alleen maar voor situaties waarin het contrast binnen het bereik van de camera blijft en je dus kunt schuiven naar rechts op het histogram. Zoals je tweede afbeelding. Want die haalde de rechter kant niet.
Binnen de ETTR had je die belichting kunnen corrigeren door je ISO 1 stop lager in te stellen. Heb je EN minder ruis, EN minder ruis door de correctie omlaag. EN het klopt ook weer niet helemaal voor de hogere iso's. Want als je alleen een zwart object fotografeert en die dus links op je histogram uitlijnt, dan wordt je zwart dus grijs tot wit, welke je weer zwart moet gaan maken. Dit lukt niet zonder verlies in kwaliteit.
Ik heb de oefening er nog eens bijgepakt, en zwart is goed te herstellen bij ISO100, +4 (verder gaat RAW editor ook niet). Zelf gebruik ik ETTR alleen als het contrast te hoog is en ik dus keuze moet maken. En dan nog minimaal, want eigenlijk moet je dan gaan flitsen. Heb je trouwens al RAW en JPG vergeleken zoals die uit de camera komt, voor de hogere iso's. Met JPG moet je natuurlijk de juiste belichting hebben.
Mijn Nikon D80, is belabbert in JPG. Maar mijn nieuwere Canon S100 is weer erg veel beter in JPG dan ik dat kan maken met Photoshop vanuit RAW.
Cryofiel
11 jaar geleden
gd, natuurlijk "kan ik dat hebben" - ik vraag toch zelf om uitleg, dus hoe zou ik er moeite mee kunnen hebben als er dan uitleg komt? Ik ben juist enorm blij met jouw diepgaande antwoorden! Even een toelichting op het "overbelichten" dat bij ETTR hoort: ik bedoel niet het technische overbelichten waarbij het histogram tegen de rechterkant aanloopt; dat is altijd fout. Ik bedoel dat je een histogram dat normaal gesproken in het midden zou liggen (zeg van 30% tot 70% grijswaarde) en dat rechts leeg is (dus hoogte 0 van 70% tot 100% grijswaarde), meer naar rechts zet. Het histogram hoort dus van 30 tot 70 te lopen, maar door extra te belichten laat je het van 55 tot 95 lopen (enige marge voor de zekerheid, al was het maar omdat het toestel het histogram niet uit de raw berekent, maar uit de jpg, en daar zitten nu eenmaal afwijkingen in). In de nabewerking maak je de foto weer donkerder, zodat het histogram weer natuurgetrouw van 30 tot 70 loopt. Of je rekt het op zodat het van 20 tot 80 loopt, dat is soms mooier, ook al is het dan niet meer natuurgetrouw. (Ik begin steeds meer een aanhanger te worden van de stroming die zegt dat een foto niet natuurgetrouw hoeft te zijn. Ten eerste bestaat 'natuurgetrouw' helemaal niet, ten tweede wil je met een foto een gevoel, een idee, overbrengen, en geen wetenschappelijk verslag vastleggen. Maar dit is terzijde.)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik kan wat uitleg geven over het onderdrukken van ruis via ETTR. Ik zal het uitdrukken in histogramwaarden, waarbij een histogram van 0% (links) tot 100% (rechts) loopt. Ga er eens van uit dat je flink wat ruis hebt: 5 procenteenheden op de horizontale schaal van het histogram. Dat betekent dat een punt dat normaal gesproken een grijswaarde van 15% zou hebben, vanwege de ruis elke waarde tussen 10% en 20% kan krijgen. Als je een situatie fotografeert waarin het histogram smal is, zoals in bovenstaand voorbeeld waarin de grijswaarden van 30% tot 70% lopen, dan heb je daar dus 5% ruis overheen. Je donkerste waarden (de 30%) kunnen dus 5% hoger of lager uitkomen - dat is maar liefst een zesde deel van die grijswaarde van 30%! Je helderste waarden (70%) kunnen ook 5% hoger of lager uitkomen - dat is nog altijd een 14e deel van de grijswaarde. Als je nu ETTR doet, verschuif je het histogram van 30-70 naar 55-95, zoals hierboven aangegeven. De donkere delen hebben nu een grijswaarde van 55%, en die kan vanwege de ruis 5% hoger of lager liggen. Maar dat is nu nog maar een elfde deel van de grijswaarde, in plaats van een zesde deel toen we nog geen ETTR deden. De ruis wordt dus RELATIEF de helft minder! Voor de heldere delen geldt iets vergelijkbaars: die zitten nu op 95% grijswaarde, en de ruis geeft een variatie van een 19e deel van de grijswaarde; ook dat is veel beter dan de variatie van een 14e deel die we zonder ETTR hadden. Ga je in de nabewerking de foto donkerder maken, dan verminder je de belichting, en je vermindert ook de ruis. En dat is nu de hele truc! Dus:
-- Zonder ETTR:
ruis van een 6e deel tot een 14e deel van de grijswaarde
-- Met ETTR, de nog te sterk belichte foto:
ruis van een 11e deel tot een 19e deel van de grijswaarde
-- Met ETTR, na de nabewerking:
ruis blijft een 11e deel tot een 19e deel van de grijswaarde Je ziet dat ETTR de ruis vermindert, vooral in de donkere delen waar je er het meeste last van hebt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je verhaal over de stops begrijp ik nog niet goed. Misschien lukt het me als ik er nog eens een paar nachtjes over slaap. Aan de andere kant - moet ik geloof hechten aan de verhalen van een fotograaf die zelfs niet eens een simpele paprika op de foto kan zetten? ;-) (Niet kwaad bedoeld - zo'n opmerking kan je wel hebben, toch?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht al dat je met 'overbelichting' zou terugkomen. Ik bedoelde eigenlijk geen overbelichting.
Ik heb het afgeleerd om overbelichting te gebruiken, omdat er niet zoiets bestaat als overbelichting of onderbelichting. Belichting is altijd een KEUZE van de fotograaf. Dus ga je voorbij het niveau van een beginneling, dan bestaat overbelichting niet meer.
In de fotografie wordt gesproken over ruimer of krapper belichten. Een histogram in het midden houden vind ik dan ook geen goede methode. Want het zegt nog helemaal niets.
Wordt je nog een stukje beter, dan ga je kleuren plaatsen in je beeld. Zoals ik hierboven al als een voorbeeld had gegeven met de spotmeting op de witte jurk. Kleuren hoeven niet nauwkeurig te zijn, klopt, alles is een keuze van de fotograaf. Zelf vind ik dat zwart zwart moet zijn, grijs -> grijs en wit moet zeker wit zijn. Of er nu een geelzweem over het beeld heen is, waarmee je meer warmte maakt, doet er niet toe. --- Bedankt voor je aanvullende uitleg over de ruis. --- Stops is een maateenheid binnen de fotografie. En als je er eenmaal mee werkt erg gemakkelijk.
1 Stop is een halvering of verdubbeling van het binnenvallend licht.
Dus 1 stop is van iso 100 naar 200.
1 stop is van sluitertijd 1/30 naar 1/60
1 stop is van diafragma F8 naar F11 Als ik het heb op -6 stops dan ga je van sluitertijd: /15, /30, /60, /120, /250, /500, /1000
Elke keer 1 groot streepje, of 3 kleine streepjes op je camera. Leer je werken in stops, dan heb je een eenheid van hoeveel je een foto te ruim of te krap hebt belicht of moet gaan belichten.
Want wit ligt zo een 2,5 - 3 stops van grijs af. Idem voor zwart.
Een foto moet een bereik hebben van 5 stops, bepaald voor helderheid en contrast vanuit de analoge fotografie.
Je camera heeft een bereik van 7/8 stops. En fotografeert dus altijd vlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De moeilijkheid van een paprika is, dat je de vorm eruit kunt lichten, zonder dat je lichtpittten krijgen. Maar als je in een reclame folder kijkt, hoeveel RONDE bloempotten lijken er niet vierkant als je puur kijkt naar het licht?
Dwz dat de lichtval en schaduwval op de rand van de ronde pot een zuivere verloop heeft, een niet een duidelijke scheidingslijn. Om aan te geven, hieronder een bloempot met 2 grote lichtpitten en die duidelijk niet rond is, lichttechnisch gesproken:
http://cdn.webshopapp.com/f/z1fe4x/image.jpg De komt aardig in de buurt, maar helaas wordt het rechts weer lichter terwijl hij donkerder had moeten worden:
http://www.designonline24.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/l/elho_bloempot_pure_round_antraciet_appels_2.jpg Deze is helemaal niet rond:
http://img.hema.nl/products/bloempot-13311229-normal.jpg Alle bloempotten waren afgekeurd volgens de opleiding. Beide gemaakt door professionele fotografen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg over de stops. Ik gebruik de stops alleen in de zin van belichtingscorrectie op de camera. Meestal werk ik als volgt: 1.  Kies compositie: standpunt, richting, hoeveelheid zoom.
2.  Kies diafragma.
3.  Kies ISO op basis van een eerste schatting. Zo laag mogelijk.
4.  Kies belichtingscorrectie. Eerste schatting op basis van ervaring.
5.  Laat toestel de sluitertijd bepalen.
6.  Pas zonodig ISO aan totdat de sluitertijd bevalt.
7.  Maak foto.
8.  Bekijk histogram en overbelichtingsindicatie op de camera.
9.  Pas zonodig belichtingscorrectie aan en ga naar stap 7. Het ziet er allemaal heel technisch uit als ik dit zo teruglees... maar dit is wat er "als vanzelf" is ontstaan gedurende het oefenen. Die belichtingscorrectie is het wieltje waarmee ik de foto meer of minder kan belichten dan het toestel zelf bedenkt. Is het histogram te breed (het beeld heeft te veel contrast), dan bepaal ik welke delen belangrijk zijn. HDR zou kunnen, maar ik vind het helemaal niets, dus daar doe ik niet aan. Is het histogram smal, dan lijn ik het zo uit dat "alles erin past". Bij twijfel doe ik ETTR, zonder overbelichting te krjgen. In de nabewerking rek ik een smal histogram meestal op (contrasten vergroten), zolang dat bij het beeld past. Soms rek ik bepaalde delen op terwijl ik andere delen in elkaar druk - dat kan handig zijn bij wolken. Nu klinkt dit alles misschien alsof ik de techniek goed beheers, maar dat is nog zeker niet het geval. Ik moet nog veel, heel veel oefenen!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik begrijp nu wat de bedoeling was met de paprika / bloempot. Eigenlijk is het idee dat je een volstrekt onnatuurlijk beeld creëert...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik uitleg met stops, ga je een stapje verder binnen de fotografie. Het heet het zonesysteem:
http://www.camerastuffreview.com/nl/camera-uitleg/wat-is-het-zonesysteem Wit en zwart zijn de gemakkelijkste z/w tinten die je kunt plaatsen in de zone. Je hebt dan (bijna) een goed belichte foto te pakken. Bijna, wanneer het contast dus binnen de 7 stops van je camera moet zitten. Op de computer moet je bijna altijd die 7 stops van je camera terugbrengen naar 5 stops voor het beeld. (dus zwart en wit verschuiven). Heb je kennis van het zonesysteem, dan is geen enkel situatie meer moeilijk om de juiste belichting te bepalen. Enkele houvasten:
- Groen gras is ongeveer midden grijs, dus nul punt.
- Blauwe lucht zit een stop onder het wit.
- Grijze straattegels zit net boven midden grijs. Wil je veiligheid en dus ETTR gebruiken, dan pak het absolute lichtste punt die je nog doortekend wil hebben (via spotmeting), en die dan 3 stops ruimer belichten omdat de spotmeting hem als midden grijs ziet. Bij hele moeilijke belichtingssituatie ga ik altijd terug naar het zonesysteem. Maar in de studio pak ik altijd de lichtmeter.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik begrijp niet goed wat ik aan het zonesysteem heb. Wat ik op de site lees, is dat het vooral geschikt is voor zwartwitfotografie. Verder lees ik dat je eigenlijk het histogram (eigenlijk: de horizontale as daarvan) niet meer ziet als één doorlopend geheel (de werkelijkheid) of als iets dat een waarde kan hebben van 0 t/m 16383 (14-bits raw), maar dat je het ophakt in brokken. In feite maak je er dus iets van dat een waarde kan hebben van 1 t/m 10. Tijdens het fotograferen heb ik geen invloed op het contrast (behalve in speciale situaties, waar ik een polarisatiefilter kan gebruiken om het contrast te verbeteren, of zo'n filter waarvan ik de naam kwijt ben maar dat half grijs en half doorlatend is). Uitgedruk in het zonesysteem kan ik hooguit kiezen of mijn foto in zones 1 t/m 4 valt, of in zones 7 t/m 10, of bijvoorbeeld in zones 3 t/m 6. Dat komt op hetzelfde neer als het naar links of rechts verschuiven van het smalle histogram. Dat doe ik al met belichtingscorrectie, dus gewoon zonder zones. Tijdens de nabewerking kan ik een smal histogram "uittrekken", zeg maar uitsmeren over het hele bereik. Dus oprekken tot het zone 1 t/m 10 beslaat. Of, zoals ik het zou uitdrukken: oprekken tot de donkere delen nog net niet 0% worden en de heldere delen nog niet niet 100% worden. Kortom:
Ofwel ik werk al volgens het zonesysteem zonder het zonesysteem te kennen, ofwel ik begrijp niet wat het zonesysteem mij wil zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zonesysteem laat je toe om VOOR dat je de foto neemt, goed de belichting kan instellen.
Stel je neemt een portret van iemand. Dan wil je dat zijn gezicht zijn natuurlijke kleur en tint weergeeft. Niet lichter, of donkerder.
Dan kan je zijn gezicht opnemen, plaatsen in de zone en zo dan je belichting instellen met de +/- correctie.
Op die manier heb je vooraf de belichting perfect bepaald voor zijn gezicht. Achteraf doe ik niets met de zonesysteem, ik bewerk het beeld nagelang ik het mooi vindt. Bij het maken van een foto ga ik iets ander te werk (scheelt niet veel hoor). Ten eerste schiet ik manueel.
Als ik een beeld zie, dan kijk ik eerst naar het licht (niet de belichting). Hoe valt het licht en hoe maak ik daar gebruik van.
Dan natuurlijk compositie.
Daarna bepaal ik hoe de algemene grijswaarde is en hoe die algemeen te corrigeren valt. Hierbij stel ik eerst mijn camera in zodat de meter in het midden staat. Dan kan ik zelf nog de +/- doen in dezelfde aanpassing, met dezelfde knoppen voor T en A.
Voor moeilijke situaties ga ik plaatsen, dus spotmeten, camera op nul instellen, en de wiel kliks tellen voor de juiste correctie. Als ik nu 2 foto's wil maken, hoe ik NIET meer aan de belichting te werken, want het licht is gelijk gebleven, en ABSOLUUT niet meer afhankelijk van de compositie. Dit komt omdat ik Manueel schiet.
Als je automatisch schiet zoals ook P, A, S de standen automatisch zijn, dan moet je bij elke te nemen foto opnieuw je correctie bepalen. Ik kan voor binnen een hele avond met dezelfde instellingen werken.
Buiten als het bewolkt is ook. Met stapelwolken is het weer erg lastig. Of als je wisselend in de schaduw schiet en dan weer niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je voorbeeld van het portret - is dat niet hetzelfde als spotmeting op het gezicht, zonder dat je rekening hoeft te houden met zones?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt, het contrast van de situatie kan je niet aanpassen. En daarmee moet je werken.
Voor een klein contrast is het niet erg, want veel fouten kan je niet maken. En veel is de corrigeren. Voor een te groot contrast moet je keuzes maken. Wat is belangrijk, wat je wil je dat 'goed' is.
Wel kan je middels flitsen het donkere deel oplichten, en zo het contrast meer verkleinen. Voor beide situaties is het belangrijkste wat jij goed in beeld wil hebben. Daar stel je je belichting op in. Wat ik soms doe, is gewoon de foto maken met een goede belichting.
Op de computer kopieer ik dit RAW bestand en kan ik de nummer 2 belangrijke gegevens goed corrigeren.
Als een semi HDR leg ik dan die twee beelden over elkaar.
Bij echte HDR (vind ik ook niet mooi), MOET je een statief gebruiken. Mag de inhoud niet bewegen.
Maar soms is de lucht uitgebeten, waarmee het mooier is als hij wel doortekenend is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oeps, vorige reactie was nog niet af - Ik bedoel, je stelt je belichting af op het onderwerp van je foto: het gezicht. Dat is spotmeting, eventueel een paar spotmetingen als je erg dicht op je onderwerp zit en je niet het hele gezicht in één spotmeting kunt vangen. Maar het blijft een heel gewone standaard spotmeting - ik zie nog niet waar de zone erbij komt. Is er veel verschil tussen jouw geheel handmatige manier van fotograferen en mijn A-voorkeuze? Ik kies A en laat de camera de T kiezen op zo'n manier dat de meter in het midden staat. Jij kiest A en kiest dan zelf de T (bij mij heet dat S) op zo'n manier dat de meter in het midden staat. Het uiteindeiljke effect is toch hetzelfde? Daarna passen zowel jij als ik de belichting aan met de +/-. Jouw manier heeft wel het voordeel dat je niets meer hoeft aan te passen als je meerdere foto's maakt in dezelfde omstandigheden. Mijn manier heeft het nadeel dat ik elke keer opnieuw de +/- moet aanpassen, omdat de belichtingsmeter van de camera elke keer opnieuw een T (of S) instelt op basis van wat hij op dat moment ziet. Dat kan dus bij elke foto anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, mijn voorbeeld van het portret houdt JUIST rekening met de zones.
Want een huidtint (via spotmeting) is NIET midden-grijs, die moet je dus corrigeren. Hoeveel? Dat weet je door die tint in de zone te plaatsen. Kijk deze persoon heeft zelf een zonelineaal gemaakt die hij meeneemt in zijn tas. (was ook een opdracht op de opleiding en zit ook standaard in mijn tas).
http://www.flickr.com/photos/basile_h/sets/72157625736665003/ Zo heb je altijd de zones bij je en kan je de tint plaatsen binnen de zone. Waarom de zonelineaal zelf wordt gemaakt, is omdat elke camera weer zijn eigen eigenschappen heeft en niet liniair (0 - 255) is zoals de eerste site die ik aangaf.
Wat je doet, is gewoon een trapje maken van -4 naar 0 naar +4.
Op de computer plak je die achter elkaar. Corrigeer je het geheel zodat de 0 gelijk is als een grijskaart. +3 en -3 moeten nog net doortekenend zijn, dus ook je contrast moet je nog aanpassen (om die 7 stops naar 5 stops te krijgen).
Het onderwerp is een egaal uitgelichte grijs voorwerp MET structuur, welke lichter is dan midden grijs. De 0-meting is de camera automatische stand meting, die dus midden grijs maakt. De correctie je hebt moeten doen op de zonelineaal, is in theorie de correctie die eigenlijk op elke foto nodig is. Want het is je camera eigenschap die je meeneemt in de correctie. In de praktijk is het echter niet altijd de juiste correctie. Zelf heb ik de zonelineaal heel klein afgedrukt en op de camera geplakt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee, nu staat er ineens een extra reactie van jou die ik daarnet nog niet zag! Inderdaad, bij te hoog contrast is het een kwestie van keuzes maken. En oplichten met een flits - maar dat is iets waarin ik nog echt heel veel moet oefenen. Semi-HDR is erg lastig, vooral op de overgangen. Ik heb bijvoorbeeld ooit een foto gemaakt met daarin (onder andere) een donkere boom en een heldere lucht. De boom was wat te donker, de lucht was wat te helder. Beide waren terug te halen in de nabewerking, maar... hoe doe je dat tegelijk? Dus niet de boom terughalen en daarbij de lucht uitgebeten maken zodat zelfs de wolken niet meer te zien zijn, en ook niet de lucht terughalen met de mooie wolken, en daarbij de boom tot een zwart silhouet reduceren. Mijn probleem met die foto is dat ik de lucht kan terughalen en de boom eerst maar eens laten zoals hij is. Maar er schijnt lucht tussen de takken van de boom door. Soms hele kleine stukjes lucht. Dus als ik de lucht zelf terughaal, is "de hemel" weer mooi: blauw en niet bijna uitgebeten wit. Maar tussen de takken van de boom door zie je dan nog steeds kleine plukjes felwit. Terwijl de rest van de lucht nu dus blauw is. Dat ziet er heel lelijk uit. Een masker maken waarin ik al die honderden kleine stukjes lucht meepik die door de bladeren heen schijnen, is onbegonnen werk. Een masker maken op basis van helderheid is ook niet te doen, omdat sommige delen van de boom wel degelijk door de zon worden verlicht en dus fel zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Overigens zijn er genoeg HDR-programma's waarbij het niet erg is wanneer je de camera hebt bewogen. Zelfs een lichte kanteling van de camera is geen probleem. Die HDR-programma's werken hetzelfde als panoramaprogramma's: die zoeken ook naar overeenkomstige punten tussen twee foto's en leggen die dan over elkaar, zonodig met aanpassing van perspectief. Waar nodig kun je zelf overeenkomstige punten aangeven, of kun je een lijn trekken waarvan je weet dat die perfect horizontaal of vertikaal is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?p=415596
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor je uitleg over de zones - nu begrijp ik het idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn gelijk aan het typen en wil ik de reacties niet te groot maken, want ik weet niet waar de grens ligt dat het niet meer past. Voor die HDR heb ik een instructie, maar die ligt thuis. Daar kom ik dus later op terug.
Maar inderdaad, die bomen zijn altijd lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij gebruikt het +/- wieltje.
Ik niet, ik gebruik gewoon de A of T en zet het streepje links of rechts naast het midden volgens de correctie. Ik hoef nooit te wisselen tussen de A of T-stand. En hoef niet elke foto te corrigeren.
Ik gebruik maar 2 wieltjes: A en T