Wat is gebruikelijk onder fotografen: GPS-coördinaten van de positie van de fotograaf, of van de positie van het gefotografeerde object?

Sinds enige tijd voorzie ik mijn foto's van GPS-coördinaten. Ik merk dat dat voor mijzelf handig is om snel foto's terug te vinden. Het geeft mij ook de mogelijkheid mijn foto's te delen, bijvoorbeeld via Panoramio.

Maar als je een object fotografeert, zijn er altijd TWEE sets GPS-coördinaten van toepassing:

--  De coördinaten van de fotograaf.
--  De coördinaten van het gefotografeerde object.

Welke van beide sets coördinaten geef ik nu het beste mee aan mijn foto? Wat is gebruikelijk binnen de fotografiewereld?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GV... al kun je soms de gps coordinaten niet vaststellen van het te fotograferen object maar altijd wel van jezelf.
Cryofiel
11 jaar geleden
Van het object lukt ook wel, hoor. Met bijvoorbeeld http://maps.google.com/ is dat heel eenvoudig. En anders helpt Lightroom me wel, daar klik ik het object aan op een kaart en hij voegt de coördinaten toe aan mijn foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, ik dacht dat het heel precies moest. Dat je dus een GPS tracker bij je had.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het gaat me om het principe, niet om de precisie.

Het beste antwoord

De coördinaten van de fotograaf/camera. Het is wel zo dat waarneming.nl een mogelijkheid biedt om de coordinaten van de waarneming wat aan te passen. Dan is het ook wel iets logischer omdat het er om gaat waar een dier zich daadwerkelijk bevindt. Bij het fotograferen van objecten zoals een vulkaan is de lokatie van de fotograaf ook wel interessanter denk ik. Op Google Earth kun je dan allerlei aangezichten van hetzelfde object zien vanuit de originele positie. Veel mensen gebruiken geen cameracoördinaten, waardoor dat systeem wat wordt ondergraven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het alleen voor jezelf is, dan zijn de coördinaten van de plaats waar jij stond natuurlijk interessanter om op die manier later jouw eigen reis te kunnen volgen.

Als het gaat om de foto's te delen via Panoramio en ze in Google Maps te kunnen terugzien, dan zijn de coördinaten van het object veel belangrijker.
Ik kreeg regelmatig een reactie op Panoramio dat mijn "plaats van het object" niet klopte en een wijzigingsvoorstel waar dat object dan wel stond.

Stel: ik zie op Google Maps een interessante toren die ik wel eens wil gaan bekijken.
Dan wil ik weten waar die toren staat.
Niet waar de fotograaf stond, want dat kan in een cirkel van 360 graden zijn en - afhankelijk van de gebruikte zoomlens - een heel eind van die toren vandaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja maar als jij een prachtige foto maakt vanaf een afstand en ik wil graag DAT uitzicht zien heb ik totaal niets aan de gps coördinaten van die rots die ver weg midden in jouw foto staat.
Het meest logische is de positie van de fotograaf.
Als u de coordinaten opgeeft van een opname van bv een berg is de opname positie uniek en kan een aanblik van die berg kilometers uit elkaar liggen.
Hijzelf kan op dat ogenblik zijn exacte positie bepalen en niet de positie van dit afgelegen object.