Hoe kan ik foto's goed belichten?

Matrixmeting blijkt vaak een verkeerde belichting te geven - zie http://www.goeievraag.nl/vraag/onderbelicht.240323 .

Nu kan ik spotmeting of centrumgerichte meting gebruiken, maar dan moet ik
a)  een gebied uitzoeken met de intensiteit van 18% grijs;
b)  alsnog corrigeren voor mogelijk overbelichte delen.

Bij a) is het probleem dat sommige onderwerpen geen onderdeel bevatten dat de intensiteit van 18% grijs heeft.

Bij b) is het probleem dat het onderwerp dan wel perfect belicht is, maar dat een mooie wolkenlucht dan toch overbelicht raakt; in dat geval vermoed ik dat het beter zou zijn, een beetje (niet te veel) te onderbelichten, zodat het onderwerp nog altijd acceptabel wordt belicht, maar je de wolken niet overbelicht. De net wat te lage belichting van het onderwerp kan dan later op de computer worden gecorrigeerd.

Terug naar de vraag - wat is nu de beste manier om mijn foto's goed te belichten?

Ik doe nu een schatting, maak een proeffoto, en beoordeel het histogram.
--  Als het histogram aan de rechterkant "leeg" is, belicht ik wat meer.
--  Als de camera door knipperende gebieden aangeeft dat er meer dan alleen wat kleine stukjes overbelicht zijn, belicht ik wat minder.
--  Als het histogram aan de linkerkant te hoog is, belicht ik wat meer.

Is dit de beste manier? Zijn er andere manieren?

(HDR probeer ik te vermijden.)

Picture for question
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke foto heeft ALTIJD een correctie nodig. Zeker als je de automaat gebruikt.
Gebruik je manuele instellingen, dan heb je vaak genoeg dat je dezelfde instellingen kunt blijven houden. Zolang het licht niet veranderd. In een sporthal is het licht altijd gelijk. Net zoals het onbewolkt is, of juist helemaal bewolkt. Stapelwolken is een kriem. Dan ga ik ook weer naar de automaat en moet je alles op de computer corrigeren. Dat moet trouwens ook ALTIJD en bij ELKE foto. Zwart is vaak weer uit de raw te halen. Overbelicht wit kan vaak verloren informatie.

Antwoorden (2)

Je stelt twee vragen:
a) hoe maak ik een juist belichte foto, ook als er geen midden grijs in het beeld is.
b) hoe ga ik om met hoge contrasten.

Hopelijk lukt het in 1 antwoord van 2500 chars...

a) Als er geen middengrijs in de foto is. Dan ga je onderdelen plaatsen in de foto. Dus je zoekt naar onderdelen waarvan redelijk bekend is hoe ze afwijken van het midden grijs.
Dus bijvoorbeeld een blauwe lucht is ongeveer 1 stop lichter als middengrijs. Een groene boom kan wat donkerder zijn dan midden grijs. Wit is 2 stops lichter en zwart is 2 stops donkerder.
Je gaat dan spot meten op 1 van deze bekende onderwerpen en dan ga je bewust ruimer of krapper belichten. Ik zeg niet onder- of overbelichten, want het is eigen gewoon JUIST belichten.
Met ervaring leer je wat ongeveer wat ongeveer geplaatst is tov het midden grijs.
In de reactie vertel ik hoe je een 'zonelineaal' kunt maken waarbij je een patroon maakt met middengrijs plus alle hele stops ruimer en krapper belicht. Die heb ik altijd bij me om voorwerpen te kunnen plaatsen.

b) Hoe te handelen bij te grote contrasten.
Als je het onderwerp juist hebt kunnen belichten, zal je misschien merken dat de lucht helemaal ondoortekend wit is geworden. Niet mooi... Maar wat wil je hiertegen doen.
Zonder hulpmiddelen kan je NIETS doen. Is dit het geval (voor dit voorbeeld), dan moet je gaan flitsen. Je moet het onderwerp extra gaan bijlichten, zodat het verschil met de lucht kleiner gaat worden. Die zal daardoor minder overbelicht worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt ook die situatie dat je bijvoorbeeld een persoon met een pet wilt fotograferen. Uiteraard met zijn gezicht naar de zon toe. Maar de schaduw van de pet, zal te zwart worden.
Ook hier kan je flitsen om die schaduw op te vullen. Je kunt in dit geval ook gebruik maken van een reflectiescherm. Dan heb je natuurlijk wel een assistent nodig.
Op professionele shoots, zie je zowel flitsers staan als enorme reflectieschermen.

Heb je geen hulpmiddelen tot je beschikking, dan rest je niets anders door een keuze te maken wat jij nu goed belicht wil zien. En je kunt misschien ook gaan denken aan fantastische sfeer fotos, waarbij je misschien NIETS juist belicht hebt, maar je een hele goede sfeer kunt krijgen.
Zoals in deze foto...
www.huwelijksfoto.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/enoa_portfolio_181_.jpg

Denk je dat die foto goed belicht is, dan heb je het mis. De gezichten zijn te donker. De witte jurk is grijs en het raam is overbelicht.

Toegevoegd na 45 minuten:
filmpje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ad a) Zonelineaal
Dit is een zonelineaal...
http://www.flickr.com/photos/bertbulder/3396414598/ Middengrijs in het midden en naar 2 kanten toe telkens 1 stop verschil. Neem deze mee op pad (uitgeprint) en je kunt elke voorwerp gaan plaatsen. Met spotmeting belichten en corrigeren. Hoe maak je die zonelineaal...
Op een bewolkte dag!!!
Hang een grijze stof op en zorg dat deze egaal is verlicht door natuurlijk licht. De stof mag elke tint grijs hebben die lichter is dan middengrijs. Stel je camera in op handmatig. Zorg voor een automaat belichting voor je 0 waarde foto. Beeldvullend op de stof. Maak de foto.
Ga dan ruimer belichten voor 1 stop en maak de volgende foto. Dan 2, 3, 4, 5 stops. En ook zo onderbelichten. Zorg dat je de witbalans op het wolkje hebt staan. Plak op de computer alle foto's in volgorde aan elkaar. en op het resultaat ook apart.
Op de computer ga je nu de 0 foto bekijken. Meet met photoshop hoe de RGB is. Deze zou 127, 127, 127 moeten zijn. Verander eventuele verschillen door met levels het grijze schuifje aan te passen. Dit is voor jou camera de afwijking. Nu ga je met je levels en de witschuifje zo instellen dat je nog de 5e stop net wit doortekend zichtbaar is.
Hetzelfde voor het zwartste veld met de zwartschuifje.
Je levels aanpassing is eigenlijk de afwijking van jou camera die je bij elke foto zou moeten corrigeren.
Zorg dat je monitor goed gecalibreerd is. Print deze zonelineaal en gebruik deze in het veld. Zo kan je altijd en onder elke omstandigheid de juiste belichting maken. ---
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast kan je ook een grijskaart kopen. Die kan je in het veld ook gebruiken door deze voor het onderwerp te houden waarbij het licht ook goed op die kaart komt. Een simpele spotmeting op die kaart en je hebt meteen de juiste belichting.
Natuurlijk alleen als je fysiek bij het onderwerp kunt komen. Zoals bij portretten buiten (geposeerd).
Anders moet je de zonelineaal gebruiken, of schatten tov middengrijs. Met een grijskaart kan je ook custom witbalans maken die perfect is. Je kunt ook een lichtmeter kopen. Hopelijk genoeg tips!
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe gebruik ik zo'n zonelineaal? Moet ik naar het onderwerp kijken, en dan naar de zonelineaal, en schatten hoe helder het onderwerp is vergeleken met de zonelineaal? Voor grijze onderwerpen zal dat nog wel lukken, maar voor gekleurde onderwerpen (natuur, een schildering) wordt het erg lastig, vermoed ik. Of moet ik de lichtmeter beurtelings op de zonelineaal en op het onderwerp richten om een vergelijking te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo moet het. En voor gekleurde onderwerpen is het lastiger. Mee eens. Je kunt dit oefenen thuis. Door een blaadje te maken met 2 gaten erin. Zodat je niet wordt afgeleidt door omliggende kleuren/vlakken.
Dus kleur in het ene gat en een vlak in het andere gat. En dan schuiven, is het donkerder/lichter. Welk vlak het er het beste bij overeen? En ertussen zitten is een halve stop. Let wel dat je dan voor perfectie gaat, dus een kleine afwijking zal niet echt opvallen. Daarnaast leer je waar diverse onderwerpen zitten. Gras en straattegels zijn rond de middengrijs. Nee, niet je lichtmeter op de zonelineaal. Puur optisch vergelijken.
Matrix meting is in meer dan 90% van de gevallen correct, of in ieder geval zodanig dat er goede platen uitkomen.
Om met spotmeting te werken is veel ervaring nodig (je geeft het zelf al aan: wat is 18% grijs?)
Je moet ook niet perse een gelijkmatig histogram willen hebben, kijk naar bijgevoegd plaatje en histogram, twee enorme pieken, maar wel precies wat het moet zijn.
Histogram is een hulp middel, geen doel op zich.
De foto van het kerkje in je andere bericht had echter met een juiste meting in matrix goed moeten zijn, daar heb je zelf niks aan fout gedaan, maar dat histogram gaf duidelijk aan dat ie te donker is, dus nogal onder belicht, als je daar vaak last van hebt bij dergelijke
"alledaagse" onderwerpen, is de meter van je camera niet goed gekalibreerd, en dient de Nikon service dienst er aan te pas te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het eerste deel ben ik het met je eens. Over het tweede, de conclusie niet.
Daarnaast, overall, geef je geen antwoord op de vraag. Geen tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Sorry gdan, hier ben ik het niet helemaal met je eens:) +. Goeie tip om je histogram niet ten alle tijden enigszins in evenwicht / "vlak" te willen hebben en perfect voorbeeld.
En ook heel goed om naar de kalibratie terug te verwijzen.
Want als dat niet klopt blijven je belichtingen onbetrouwbaar, waar een ander misschien denkt dat een opgevolgd belichtings-advies goed zou moeten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf het advies om zijn camera te laten nakijken, omdat de afwijking die hij heeft niet binnen de toleranties valt. Jou extreme voorbeelden zijn inderdaad moeilijk met een enkelvoudige matrix meting te realiseren, maar het kerkje had er gewoon goed op moeten staan, contrasten zijn wel fors, maar niet buiten gewoon.
Jou bruidsfoto kun je niet anders krijgen zonder extra nabewerking, omdat de contrasten èn de richting van het licht dat onmogelijk maken. Zwaar tegenlicht in een zeer donkere ruimte, en ook nog mensen met donkere kleding aan. Het belangrijkste op die foto is de trouwjurk, en die is prachtig doortekent, dus is ie goed belicht. Maak je die wit(door de belichtingstijd of diafragma te vergroten), zal de tegenlicht situatie verergeren, ga je flitsen, dan maak je de sfeer kapot, plus dat je dan één rij gezichten te zien krijgt, en de rest wordt weer net zo donker, of nog donkerder.