kan je bij de huisarts of ziekenhuis een speekseltest aanvragen, en jezelf controleren op diverse ziektes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke diverse ziektes?

Antwoorden (3)

Het afnemen van een test moet op een bepaalde manier gebeuren.
Laat dit dus door de arts doen, dan is de kans op een onjuist resultaat veel kleiner.
Stel dat je door een verkeerde afname een onterecht positief resultaat krijgt, dan moet je alsnog naar de dokter.
Nog erger is het als je een onterecht negatief resultaat krijgt, je waant je gezond en loopt behandeling mis , waardoor je jezelf EN anderen ernstig in gevaar kunt brengen.
Dus toch maar naar de dokter!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je dat willen weten? Ja, je kan jezelf controleren, maar wijs is het niet. Je kan zelf je glucose meten en je bloeddruk bv, maar je kan er niks aan verbinden. Door zijn controles die je zelf kan doen maar de arts is de enige die een diagnose (vast) kan stellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen staat vrij. Je kunt een heleboel dingen testen in o.a. bloed, speeksel en urine. Je kunt zelfs een total body check laten doen, uiteraard tegen betaling. Ik garandeer je dat er altijd wel iets gevonden wordt, zeker bij uitgebreid testen. En wat dan? Duur vervolgonderzoek, waar doorgaans niet echt iets bijzonders uitkomt? Of er komt niets uit. En wat zegt dat? Misschien heb je de week erop een longontsteking of een halfjaar later een verhoogde bloedsuiker t.g.v. een beginnende diabetes.

Medisch onderzoek begint met gezondheidsklachten of met een ander verhaal waaruit de noodzaak van onderzoek blijkt. Je hebt bijvoorbeeld hoge bloeddruk, veel dorst, pijn of een branderig gevoel bij het plassen. Ik noem maar een paar voorbeelden. Naast gericht onderzoek wordt daarbij meestal ook algemeen onderzoek gedaan naar bloedarmoede, ontstekingen, glucose en nog een paar dingen.

Ook ongerustheid kan een goede reden zijn voor labonderzoek, zeker als er een aanleiding voor is. Er zijn een paar afwijkende waarden die langere tijd zonder (noemenswaardige) klachten kunnen bestaan: hoge bloeddruk en een verhoogde bloedglucose. Een onstuimig seksleven (ongerustheid) kan natuurlijk ook een goede reden zijn om iets na te laten kijken.

Overleg eens met je huisarts. Tien tegen een dat die informeert om welke reden je een test wilt.