Komen er virussen vrij als ze oude graf tombes openen?

ook die mensen die er al zo lang liggen zijn misschien wel overleden aan een virus, en vroeger beschikte men niet over de goede medicijnen, die die virus doden , dus lijkt mij als ze zo'n tombe openen zo'n virus na buiten komt.
ik vraag dit omdat we vrij dicht bij een kerkhof wonen waar ze nu hele oude graven gaan ruimen, en ik er toch wel een beetje bang van ben wat er straks in de lucht gaat dwarrelen.

Toegevoegd na 5 uur:
we zijn vanmorgen even wezen kijken, het oudste graf wat weggaat dateert uit 1889, en liggen 17 mensen in, stel een van hun had een gevaarlijk virus..en die tombe gaat open..wat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet wel dat vroeger bij het openen van bepaalde pyramides er giftige stoffen vrijkwamen en dat er mensen aan zijn gestorven door die walm dat was dan de vloek van de farao, maar dat kwam omdat ze er ook etenswaren en dergelijke bij in het graf deden, die gingen rotten en omdat het luchtdicht was afgesloten bleef die walm in het graf en jaren later als die dan werd geopend kreeg je dit soort situatie's, dus wie weet kan dat ook met virussen geen idee interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik wil het ook wel weten want ze gaan komende woensdag heel veel oude graven ruimen, er zal maar een een of ander raar virus in zitten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd anders ga je er woensdag even lekker tussen uit naar ver uit de buurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze gaan beginnen woensdag er moeten 145 graven weg... zo lang kan ik niet even weg dit duurt weken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh zo ja das lastig, misschien kan je het bij de gemeente vragen of zoiets zou het ook wel zeker willen weten ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die gaan geen paniek zaaien ..dat snap je wel,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het er niet op..

Het beste antwoord

Het is heel goed mogelijk te sterven na een bezoek aan een graftombe. Immers virussen en bacterien zijn honderden tot ook meer dan 1500 jaren geleden ingekapseld in zo’n graf. Het kunnen dus besmetters zijn die inmiddels nergens anders op de wereld bestaan en waarschijnlijk in die tombe ook zijn gemuteerd. Tegen dergelijke virussen en bacterien zou de mens wel eens niet opgewassen kunnen zijn. In Polen is zo al eens uit een 700 jaar oude graftombe via een klein boorgaatje de lucht opgezogen. Daar bleek een onbekend virus in te zitten, waarna zo goed mogelijk geprobeerd is het virus in die tombe te vernietigen. Denk ook maar eens aan het pokkenvirus dat nu bewaard en bewaakt wordt in twee laboratoria. Kortom niet zo maar snuffen aan die oude lijkenkamers en dodentombes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een gewoon graf is het de bedoeling dat een lichaam volledig ontbindt, op de botten na. In een afgesloten tombe werkt dat anders en zal een lichaam min of meer mummificeren door de droogte. Ik zou me er niet zo druk druk maken. Het is natuurlijk geen prettig idee maar je mag aannemen dat de mensen die dat werk uitvoeren weten wat ze doen. Ze lopen zelf immers het grootste risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag, wslijk tgv de kringloop der natuur dart het allemaal opgeruimd wordt op natuurlijke wijze, maar ook dit:
dat is nou precies de reden van waarom ik me tzt laat cremeren. ik wil niet op mijn geweten hebben dat door mogelijk mijn fysiek dat weet ik veel wat bij zich draagt aan??? dat daar anderen ooit later nog last van zouden kunnen hebben.
je weet maar nooit.