Hoe lang kan water in een schone plastic jerrycan op zolder staan? De overheid adviseert oa water op voorraad te hebben in geval van nood.

IVM met eventuele dijkdoorbraken wordt geadviseerd om wat noodrantsoen op te slaan. De Zolder is het meest logisch. Pakken water bederven ook en dan moet je er erg veel hebben. Dus daarom een jerrycan. Eventueel een reinigingspilletje erin en dus op voorraad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
12K

Het beste antwoord

Lang. Water bederft in principe niet. Denk aan de oostindie vaarders welke wekenlang uit vaten dronken waar ze algen dik in stonden en de waterkevers lustig in rondzwommen. Ziek wordt je er niet van.Het is alleen niet lekker.

Als je je echt wilt voorbereiden kan je wellicht beter in een campingwinkel een filterset & desinfectie tabletten kopen. Dan kan je gewoon water uit de sloot zelf reinigen dmv filteren & desinfactie. Of je koopt een gastank & kookt het water dat je buiten uit de sloot trekt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mocht de nood aan de man komen kan je altijd nog een emmer vol uit de kraan halen lijkt mij.
Met een jerrycan kom je ook niet ver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry, ik geef niet vaak minnen, maar nu toch wel. Ofwel je hebt de vraag niet goed gelezen / niet goed begrepen, of je kent de voorlichting van de overheid niet. De bedoeling van de watervoorraad is juist, dat je het een tijd uit kunt houden als er GEEN kraanwater meer is, of als het kraanwater verontreinigd is. En je ook niet even naar de supermarkt kunt gaan om wat flessenwater te kopen, omdat die niet bevoorraad kan worden. In die gevallen waar de noodvoorraad water voor bedoeld is, is jouw advies dus totaal niet van toepassing.
Water should be stored in sturdy plastic bottles with tight-fitting lids. Rinsed chlorine bleach bottles work well for water storage. Plastic containers for juice and milk do not work as well because they tend to crack and leak more readily. All containers should be labeled.

Als de jerrycan goed sluit en je die eerst goed reinigt, is dat een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees het wat genuanceerder: je hoeft niet persé alleen water op te slaan fris of vruchtensappen zijn ook goed en is zelfs langer houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water bederft niet direkt, maar gaat wel naar plastic of muf smaken. Als je het enkel als noodrantsoen voor een overstroming wil hebben, dan zou ik het water kort nadat de hoogwaterperiode begint verversen.

Je kunt ook gewoon 3 jerrycans nemen en dan bij de eerste na 1 maand kijken of het water nog drinkbaar is, bij nr.2 na 2 maanden etc, zodat je weet hoelang het water nog drinkbaar blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer schone jerrycans , inderdaad met chloor water gespoeld zodat een paar druppels (omgerekend naar chloorbleek per 20 liter) hypochloriet in het water blijft is wel zo veilig.
Er is ook een middel wat water in boten conserveert wat op colloidaal zilverbasis werkt.
Water algt dan niet aan en blijft goed drinkbaar.
Het grootste gevaar zit hem niet zozeer in het drinkwater maar hoe schoon de jerrycan zelf is. Polypropyleen en polyetheen vaten die brandschoon zijn (gemaakt) zijn het veiligst.
metalen vaten en vaten van plastic waar weekmakers in zitten zijn sterk af te raden, zuiver koperen vaten en zuiver tinnen vaten zijn ook veilig., daarin bederft water niet, de weinige metaalionen houden het water ongeschikt voor micro-organismen, maar wel geschikt om te drinken.
Denk er wel om dat door koken water wel steriel wordt, maar dat gifstoffen (vooral zware metaalionen) er NIET door weg gaan.
Tweedehands jerrycans die chemicalien bevat hebben , kunnen resten UIT de kunststof van deze chemicalien aan het water afgeven. Dit effect versterkt met de tijd.
Het langdurig opslaan van water (meer dan enige weken)
vergt dus zeer nauwgezette voorzorgsmaatregelen, ongeacht wat anderen hier neerschrijven.
Dat klinkt arrogant zo is het6 niet bedoeld, maar ik ben op dit gebied een professional en wil alleen maar problemen voorkomen.
Ingebeelde veiligheid is vaak het grootste gevaar.