Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever mijn uren verlagen in mijn verlengde contract als ik momenteel in de ziektewet zit?

Ik zit momenteel in de ziektewet bijna een jaar. en ben aan het opbouwen
ik heb een contract van 36 uur die over 2 maanden verloopt en nu wil mijn werkgever mijn contract verlengen maar dan voor 24 uur ipv 36.
werkgever gaf ook aan dat ik geen recht heb op ziektewet uitkering als m'n contract niet verlengd wordt,maar overal staat van wel.
mijn vraag is mag mijn werkgever mijn uren zomaar verlagen?
en heb ik dan wel recht op een uitkering als ik deze voorstel weiger?

alvast bedankt !

3 uur geleden
in: Ziekten
Ritsuka
2 uur geleden
Heb je contact met een bedrijfsarts?
ronron1212
2 uur geleden
Ziektewet bestaat niet je werkgever betaald je uit ook als je ziek bent. Als je contract afloop en een nieuw contract wordt aangeboden kan dat in uren verschillen
Elia2
een uur geleden
Ik heb contact met een bedrijfsarts. Alleen ik heb gisteren het gesprek met mijn werkgever gehad en maandag wil ze al antwoord en eventueel het nieuwe contract tekenen
Abcde
een uur geleden
Zoals ik het hier lees, staat je werkgever in zijn/haar recht. https://www.hetwerklab.nl/2024/10/17/zieke-werknemer-en-einde-contract-the-dos-and-donts/
KleinDuimpje
56 minuten geleden
Dat kunnen we hier niet even beantwoorden.
Je hebt een tijdelijk contract dat binnenkort afloopt, terwijl je ziek bent.
Als er niks gebeurt, moet de werkgever jou aanmelden bij het uwv als ziek uit dienst.
Het uwv bekijkt dan of je recht hebt op een uitkering. Indien ja, moet jouw werkgever dat gaan betalen. Maar, nogmaals het kan zijn dat je er recht op hebt.
Jouw werkgever wil jou een nieuw contract aanbieden met minder uren. Met welke intentie weten wij hier niet. Als zij jouw ziekteuitkering moeten gaan betalen, is dat ook 70% van jouw huidige loon……
Het lijkt mij slim om dit te bespreken met (vakbond, juridisch loket)…..
ronron1212
43 minuten geleden
@kleinDuimpje de werkgever betaald nu ook de ziekte uitkering
KleinDuimpje
24 seconden geleden
Klopt ronron1212,
De werkgever betaalt nu ook al, waarschijnlijk 100%. Gaat Elia2 toch uit dienst, kan het uwv beslissen dat het uitkeren wederom betaald moet worden door de werkgever, maar dan zal het waarschijnlijk om 70% gaan. Maar het kan ook zijn dat Elia2 een ziektewetuitkering gaat ontvangen van het uwv. Maar dat gaat het uwv dan bekijken met name of de werkgever en Elia2 er alles aan gedaan hebben. Het is dus niet zeker dat ze recht heeft, wie betaalt en of er een eventuele korting is of zo. Na 2 jaar bewandel je het WIA pad.
Maar nogmaals, je weet hier niet met welke intentie het bedrijf met dit voorstel komt.
Willen ze Elia2 echt behouden of proberen ze zo van haar af te komen?
Ik zou als ik Elia2 was, echt niet maandag beslissen. Daarvoor ken ik haar en ook de werkgever niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing