Wat kun je het beste doen als je je niet durft ziek te melden, terwijl je wel ziek bent?

Wat kun je het beste doen als je je niet durft ziek te melden, terwijl je wel ziek bent? Mijn baas (cq. bazin) wordt nooit blij als ik mij afmeld, vaak wordt ze geïrriteerd of zelfs kwaad. Ze zegt altijd dat ze geen vervanging heeft. Vaak zegt ze: doe maar een covid thuistest, als die negatief is komen en kijken wat je kan. Wat kan ik het beste doen? Wanneer (tijdstip) is ziek melden gepast, vroeg op de werkdag zelf of de dag ervoor (als ik het al weet dat het niks wordt)?

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Lijkt alsof dit regelmatig voorkomt. Als je zo vaak ziek bent, toch maar eens naar de dokter. Klinkt niet goed.
Ritsuka
2 jaar geleden
Voor jezelf op durven komen. Door naar het werk te gaan als je ziek bent, blijf je langer kwakkelen met je gezondheid. Dit sloopt je lijf. Wanneer je je ziek moet melden verschilt per bedrijf, dat kun je niet zomaar zeggen. Maar ik denk dat ze het liefst zo vroeg mogelijk weten.
bamibal
2 jaar geleden
Uit je vraag blijkt dat het vaak voorkomt dat je je ziekmeldt. Vanuit het oogpunt van de werkgever kan ik begrijpen dat dat irritatie opwekt. Er zijn ook medewerkers die vrijwel nooit ziek zijn. Maar het is ook de taak van de werkgever om ervoor te zorgen dat het ziekteverzuim zo laag mogelijk is.
Een frequent ziekteverzuim kan natuurlijk puur lichamelijke oorzaken hebben, maar in veel gevallen is het ook een teken van andere problemen. Het kan te maken hebben met conflicten op het werk, te hoge werkdruk, etc. En laten we eerlijk zijn, bij sommige mensen is het gewoon een kwestie van een slechte werkethiek.
Wat de oorzaak ook is, je werkgever zou je een (preventieve) afspraak met de bedrijfsarts kunnen aanbieden. Maar daar mag je ook uit eigen initiatief een afspraak mee maken. Mogelijk komen er dan punten aan het licht waar jij en je werkgever aan kunnen werken. Maar de conclusie kan ook zijn dat je gewoon niet op de juiste plek zit.
MrBart
2 jaar geleden
Bij mij komt het door het volgende. Mijn bazin heeft steeds gepusht om toch te komen werken en ook -terwijl ze wist dat ik ziek was- heeft ze steeds meer erbij gepropt van anderen. De laatste weken is personeel weggelopen, dus daar ook van alles van opgevangen. Het bleef kwakkelen en inmiddels heb ik een week griep. Zij weet dit, maar heeft toch gezegd dat ik moet werken. Over ziekteverzuim: ik ben alleen ziek als ik daadwerkelijk écht ziek ben en dat is denk ik max. 3 dagen per jaar. Maar nu heb ik dus om de minuut een hoestbui...fijn
LeonardN
2 jaar geleden
Als je de griep hebt (of corona of andere besmettelijke ziekte) dan is dat juist voor de continuïteit een goede reden om thuis te blijven. Dat zou dus een argument kunnen zijn, mocht het tot een discussie komen.
MarBet
2 jaar geleden
Misschien goed te weten dat je werkgever niet mag vragen naar de aard en reden van je ziek zijn. Dat gebeurt vaak wel, maar is persoonlijke informatie die je niet hoeft te delen. Met andere woorden: jij bepaalt dat je te ziek bent om te werken of niet. Je hoeft daar niet over in discussie te gaan. Als er twijfel is over je ziek zijn, kan de werkgever de bedrijfsarts inschakelen. Maar bij een griepje is dat niet aan de orde lijkt mij, zeker niet als je maar zelden door ziekte afwezig bent.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je zegt het zelf al. Als je al weet dat het niks wordt.
Zou ondertussen wel aan je gezondheid werken. Goede voeding, misschien een paar voedingssupplementen.. Goede balans tussen inspanning en ontspanning.

Antwoorden (1)

Geen enkele werkgever vindt het prettig als zijn werknemer zich (regelmatig) ziekmeldt. De beste oplossing voor je probleem is jezelf vermannen en je toch ziekmelden! Het probleem van een uitgevallen medewerker moet een werkgever oplossen. Dat is nu eenmaal (zijn of) haar taak.

Verder is het natuurlijk van belang zo veel mogelijk te voorkomen dat je ziek wordt. Hoe je daaraan moet werken, kan je het beste zelf bepalen, zo nodig in overleg met een huisarts of andere hulpverleners. Welke dat zouden moeten zijn, is afhankelijk van de redenen voor je ziekte(s) en de aard daarvan.

Op welk moment je je precies moet ziekmelden is afhankelijk van de regels die daarvoor in overleg zijn afgesproken en natuurlijk van jouw toestand, hoe ziek je je precies voelt.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Wat een geweldig goed antwoord...
Antoni
2 jaar geleden
Dank je, @SimonV!