Is het aan te raden voor patiënten met longemphyseem te verhuizen vanuit Amsterdam naar een omgeving met schonere lucht?

Is het aan te raden voor longpatienten met longemphyseem te verhuizen vauit Amsterdam naar een omgeving met schonere lucht? Doktoren (inclusief longfonds en RIVM) geven hier maar vaag antwoord op. Ze verwijzen steeds maar naar naar: "ATLAS/leefogeving" en: 'hoe schoon is jouw lucht.nl en andere sites waar de schone lucht zelf te bepalen is en ik moet het dan maar zelf uitzoeken. Ik snap die cijvertjes niet en het verschil tussen de ene plek en de andere plek.Is bijvoorbeeld een verschil van 2 punten een groot verschil of een klein verschil? En is de kleur geel veel slechter dan blauw of maar een beetje?
Ik zoek gewoon een concreet antwoord.
Een simpel JA of NEE met een beetje toelichting.
Het lijkt misschien een schot voor open doel, maar soms zoekt je nèt even dat stukje advies de doorslag kan geven.
Gewetensvraag voor de longdokters en longspecialisten: zou u uw eigen moeder/vader of andere dierbare vanuit Amsterdam adviseren om te verhuizen naar een andere plek (bijvoorbeeld een plek met minder autoverkeer) in Nederland als ze longemphyseem zouden hebben? Ik zou erg blij zijn met een goed advies. Alvast hartelijk bedankt, wie dan ook reageert.

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Wellicht geven ze geen concreet antwoord omdat dit dan "op medisch advies" gezien kan worden.
Met mogelijke consequenties.
Gezond verstand is ook iets. ;)
Inekez1
2 jaar geleden
Het ene deel van Amsterdam is het andere niet. Ook kan het veel verschil maken of je op de begane grond woont aan een drukke straat met veel autoverkeer, of ergens bovenin een flat.
Los van luchtkwaliteit moet je je afvragen of iemand die houdt van de reuring van een stad als Amsterdam wel gelukkig wordt in een dorpje met schonere lucht. En als je in dat dorpje dan net toevallig buren hebt met een houtkachel, schiet je er ook wat betreft luchtkwaliteit alsnog niet veel mee op. Wil iemand sowieso wel weg uit Amsterdam, dan is het natuurlijk wel verstandig om te verhuizen naar een regio met schonere lucht.
SimonV
2 jaar geleden
Als je naar Marken wilt verhuizen, is de stikstofdioxidewaarde 11 tot 12 μg NO2 / m3. Dat is gemiddeld een stuk beter dan Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Jazeker, mijn astma is met ruim de helft verminderd sinds ik verhuisd ben van Rotterdam naar de provincie Groningen.

Antwoorden (2)

Ja, vanwege de gezondheid kan dat verstandig zijn.
'Milieuvluchteling' Els: "Toen ik daar woonde kreeg ik meerdere keren per jaar aanvallen van bronchitis. Als ik een blokje om ging, sloeg de lucht al op mijn longen. Ik zat echt opgesloten in mijn huis.
Ik kan op Texel weer normaal de deur uit, ik hoef geen medicijnen meer te slikken voor mijn astma. Ik kan ook veel vaker naar buiten, zonder last te hebben van mijn luchtwegen."
Fijnstof in de lucht:
Amsterdam 11 μg PM2,5 / m3
Texel 7 μg PM2,5 / m3
Grens fijnstof
Jaargemiddelde 40 µg/m3
Daggemiddelde (24 uur) 50 µg/m3

Stikstofdioxide in de lucht
Amsterdam 21 μg NO2 / m3
Bijvoorbeeld Siddeburen 11 μg NO2 / m3
WHO advieswaarde is 10 µg/m3. Blootstelling aan stikstofdioxide (NO2) kan luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten verergeren. Het kan ook leiden tot een verhoogde gevoeligheid voor infecties.
Dus om die reden zou je kunnen verhuizen naar een plaats met minder stikstofdioxide.
Als je naar Marken wilt verhuizen, is de stikstofdioxidewaarde 11 tot 12 μg NO2 / m3. Dat is ook een stuk beter dan Amsterdam.
SimonV
2 jaar geleden
Als je naar de resultaten uit het VGO onderzoek kijkt, lijkt het bijna gezonder om in de stad te wonen. Toch blijkt dit niet het geval te zijn. Lidwien Smit: “Uit het onderzoek komt ook een aantal positieve gezondheidseffecten naar voren. Mensen die rondom veehouderijen wonen, hebben bijvoorbeeld minder astma en allergieën. Ook wonen er minder mensen met COPD, een chronische ziekte aan de longen, dichtbij veehouderijen. Daar staat dan wel weer tegenover dat de mensen in deze omgeving die wel COPD hebben, daar vaker en/of ernstigere complicaties van hebben. Kortom: de effecten op de luchtwegen van veel veehouderijen in de omgeving zijn vergelijkbaar met de effecten van luchtverontreiniging door verkeer in stedelijke gebieden.”
fremar
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit antwoord heeft betrekking op Noord-Brabant en Limburg.
Nederland is groter dan deze agrarisch 'beruchte' regio.
christelschols
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties zover. Als ik ga verhuizen, dan zal Marken mijn eerste optie worden. Ik kan woningruil doen.Geen landbouw, verkeer, veeteeld enz,...
Graag advies.... :-) Is dit een goed idee?