Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het als je omgevingsgeluiden omzet in taal?

Hoe heet het verschijnsel wanneer je omgevingsgeluiden (zoals radio, tv, gesprekken van buren in de verte) in je hoofd omzet naar bestaande woorden/zinnen, die in werkelijkheid niet hebben bestaan? Heeft deze vorm van auditieve hallucinatie een specifieke naam?

3 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wanneer je betekenis geeft aan geluiden die worden waargenomen terwijl ze in de buitenwereld niet daadwerkelijk aanwezig zijn, heet dat inderdaad akoestisch hallucineren. Oftewel het horen van spookgeluiden of fantoomgeluiden.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Dat wordt auditieve pareidolie genoemd. Bijvoorbeeld het horen van stemmen in onbepaalde ruis of een gesproken boodschap halen uit achterstevoren gedraaide muziek.

Pareidolie is de neiging van de hersenen om onduidelijke en willekeurige waarnemingen betekenis te geven. De naam is afgeleid van de Griekse woorden para (naast) en eidolon (beeld).
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lijkt mij een correcter antwoord dan akoestisch hallucineren omdat het specifiek gaat om betekenis horen ipv alleen een geluid.
SimonV
3 jaar geleden
Het verschil in onze antwoorden is dat in jouw geval bewust geluisterd wordt en in mijn antwoord het ongewild gebeurt (min niet van mij).
Amadea
3 jaar geleden
Nee hoor, het gaat niet om bewuste acties. Het is de psyche van de mens die maakt dat hij of zij iets hoort in geluiden die deze betekenis helemaal niet hebben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding