Hoe wordt in het ziekenhuis een virus gedetermineerd?

Wordt wat spuug of snot op kweek gezet en daarna onder een microscoop bekeken?
Of wordt via bloedmonsters onderzocht of iemand een bepaald virus onder de leden heeft?

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (1)

Speeksel of slijm wordt op speciale manier op celkweek gezet. Er zijn meerdere methoden welke op het microbiologisch laboratorium in het ziekenhuis worden uitgevoerd.
Cytopathogene effect
Normale cellen hebben de neiging zich te hechten aan de glazen of plastic fles en vermeerderen zich tot een één cel dikke laag: een monolayer.
Virussen die zo'n monolayer infecteren veroorzaken soortspecifieke schade aan de cellen, dit schadelijke effect wordt ook wel het cytopathogene effect genoemd. Dankzij deze kenmerken kan men een virus identificeren.
Deze plekjes in een monolayer kunnen geteld worden, zodat ook een telling (kwantitatieve bepaling) mogelijk is.
Immunochemische bepaling
De meest toegepaste bepalingen van virussen zijn de immunochemische bepalingen: bepalingen waarbij men gebruikt maakt van de specifieke binding tussen antistof en antigen, in dit geval een antigen gelegen op het betreffende virus. Bij het stellen van een diagnose bij mens of dier kan het ook zo zijn dat men niet op zoek gaat naar het virus maar dat men het bloed van de te onderzoeken persoon onderzoekt op de aanwezigheid van antistoffen gericht tegen een bepaald virus. Is de hoeveelheid antistoffen hoog>of vindt men een toename in de tijd (bij twee opeenvolgende bepalingen) dan is er sprake van een virusinfectie.