Komt en gaat Ascites in vlagen of heeft het een (snel) progressief verloop?

Af en toe heb ik last van een drukkend, opgeblazen, oncomfortabel gevoel in mijn buik. Ik denk dan dat ik wellicht Ascites heb (ben een beetje een hypochonder). Of dit reëel is weet ik niet vandaar deze vraag. 75% van de tijd namelijk heb ik nergens last van. Logischerwijs lijkt het dus niet op Ascites (alsmede heb ik verder geen levercirrose symptomen; nul), zeker ook vreemd dat het gevoel komt en gaat, maar vandaar mijn vraag. Heeft iemand hier een logisch antwoord op? Hoop dat iemand mij gerust kan stellen. bedankt voor de moeite!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
4K
ronron1212
4 jaar geleden
Ga eens naar je huisarts die zijn daarvoor.
Amadea
4 jaar geleden
Noteer wat je de dag ervoor hebt gegeten, iedere keer dat je die last hebt. Als het goed is krijg je nu een overeenkomst die jou duidelijk maakt wat er de oorzaak van is.
Amadea
4 jaar geleden
In jouw vorige vraag lees ik trouwens dat jij toen alcoholist was. Ben je daar intussen van afgekikt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi Amadea, jij hebt mij destijds met je antwoord enorm gerustgesteld. En het antwoord op je vraag: ja, dat is over en uit. Sinds drie jaar alweer. Gaat prima. Maar ik ben nu net tegen een Britse site aangelopen en daar is ook iemand die dezelfde vraag stelde. Het antwoord van de ervaringsdeskundige daar zijn best bevredigend voor mij. Als je Ascites krijgt dan kan dat niet zomaar komen en gaan. Dat is een langzaam (of snel) maar wel voortdurend proces aldus de antwoorden op dat forum. Klinkt ook wel logisch eigenlijk. Jij denkt dus aan bepaalde voeding!? En ben je het een met wat er stond op het Britse forum? Die zochten het ook in spijsvertering en/of gasvorming, constipatie en dergelijke....Sowieso nog bedankt!

Antwoorden (1)

Ascites oftewel vochtophoping in de buikholte is geen ziekte maar een symptoom. Er zijn diverse aandoeningen die ascites tot gevolg kunnen hebben. Vrouwen hebben rond hun menstruatie vaak ook een lichte vorm van vochtophoping in de buik, die na die dagen vanzelf weer verdwijnt. Bij mannen komt het veel minder voor.

Ascites bevat eiwitten en is op den duur te herkennen aan een dikke, opgezette buik en in veel gevallen een uitgezette navel. Het ontstaat vaak bij chronische aandoeningen. De hoeveelheid vocht in de buik neemt langzamerhand toe. Eerst heeft men er nog geen last van, maar later kunnen algemene klachten en moeilijkheden met de ademhaling optreden.

Een man die alleen af en toe last heeft van een opgeblazen gevoel dat na een tijdje weer weg is heeft geen ascites. Vermoedelijk is een bepaalde combinatie van voedingsmiddelen de oorzaak van die last. Wat dat betreft zijn bruine bonen en uien berucht.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dank je zeer! ik dacht het zelf uiteindelijk ook wel, maar bedankt voor je bevestiging! top!