Kan amoxiclav 500 Mg/125 Mg genomen worden voor galwegontsteking?

Kan dit genomen worden voor galwegontsteking aub?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Antwoorden (1)

Waarom je deze vraag stelt, weet ik niet. En dat hoef je hier ook niet te vertellen.
Je maakt je waarschijnlijk wel druk om een galweginfectie.
Daarom wil je waarschijnlijk deze antibiotica meenemen. Preventief, zodat je iets bij je hebt, mocht je een ontsteking aan de galwegen krijgt. Misschien geeft het je dan ook een beter gevoel.

Als je weg gaat, kun je altijd iets krijgen.
Vooral als je als eens iets hebt meegemaakt, ben je bang dat dit (op vakantie) weer gebeurt.
Deze antibiotica is een goede combinatie van amoxicilline en clavulaanzuur. Clavulaanzuur versterkt de werking van amoxicilline. Dit antibioticum pakt als het ware veel bacteriën aan. Het werkt op veel soorten.

Dit antibioticum is daardoor vaak een eerste keuze bij veel ontstekingen aan bijvoorbeeld de luchtwegen, huid, blaas en botten met gewrichten.
Indien je een beginnende ontsteking hebt aan de galwegen, kan dit antibioticum geen kwaad.
Maar, normaal word je toch opgenomen in net ziekenhuis en krijg je via een infuus vocht en antibiotica toegediend.
Meestal heeft de infectie namelijk een achterliggende oorzaak, zoals een galsteen.
Bij bijvoorbeeld luchtwegen of blaas is dat niet zo.

Kun je het meenemen?
Ja, kwaad kan het niet.

Is het slim om zelf te proberen de ontsteking te verhelpen?
Nee, een infuus met antibiotica is verstandiger, zelfs aan te raden.

Kortom, heb je bijvoorbeeld last van galstenen en ben je bang om een ontsteking te krijgen?
Overleg met de arts wat je dan het beste kunt doen.

Ik hoop oprecht je voldoende geholpen te hebben.

https://encyclopedie.medicinfo.nl/scleroserende-cholangitis
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is sowieso dom om jezelf antibiotica voor te schrijven. Als je zorgen hebt over een eventuele ontsteking ga je naar de huisarts. Die weet welke antibiotica je in het verleden hebt gehad en waar je eventueel overgevoelig voor bent. Amoxicilline is een penicilline-preparaat en niet geschikt voor iedereen. Huisarts dus.
Amoxicilline/Clavulaanzuur wordt gebruikt bij volwassenen en kinderen om de volgende infecties te behandelen:
middenoor- en sinusinfecties;
ademhalingsorgaaninfecties
urineweginfecties
huid en weke delen infecties met inbegrip van tandinfecties
infecties van botten en gewrichten.
https://medikamio.com/nl-nl/geneesmiddelen/amoxicillineclavulaanzuur-pfizer-500-mg125-mg-filmomhulde-tabletten/pil