Hoe kan je d.m.v. een kras op je kont zien dat iemand lepra heeft?

Nederlandse dienstplichtigen kregen in Suriname een kras op hun kont.om lepra op te sporen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Hoe kom je daarbij?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor het snelle en zeer logische antwoord. Je kan natuurlijk niet zien of ze je billen aanraken en dus niet zeggen dat je iets voelt als dat niet zo is. Slimme manier om vast te stellen of iemand lepra heeft
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er bestaat geen vaccin tegen lepra en de verwachting is niet dat die op afzienbare termijn beschikbaar komt. Er is helaas evenmin een test beschikbaar voor brede toepassing in het veld waarmee leprapatiënten kunnen worden opgespoord. Opsporing berust derhalve nog steeds op lichamelijk onderzoek.
Citaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leonard Er wordt niet willekeurig een kras op je kont gezet en er wordt ook niet naar gekeken.Je moet zeggen of je het voelt. Als dat zo is heb je geen lepra. Voel je het niet, dan wel. Op je kont omdat je dan niet kan zien of je een kras krijgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn oom is in 1970 een jaar als dienstplichtige in Suriname geweest. Hij vertelde over die krassen.Die kregen ze altijd als ze naar de dokter moesten. Hij voelde ze gelukkig altijd, maar wist niet hoe het werkte. Vandaar mijn vraag. Als je nog iets wilt weten, ronron 1212, hoor ik dat graag
ronron1212
5 jaar geleden
Nee het waren ook geen krassen maar aanrakingen.

Antwoorden (1)

De leprabacterie tast de zenuwen aan. Hierdoor kan iemand niet meer voelen of hij of zij wondjes oploopt.
Eén van de methodes om de diagnose lepra te stellen is dat wordt onderzocht of de persoon vlekken op de huid heeft die gevoelloos zijn. Vlekken worden - zonder dat de mogelijke patiënt het ziet - aangeraakt met een pen of een tot draadje gedraaid wattenbolletje, en degene die dit ondergaat moet dan aangeven of en waar hij of zij iets voelt.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+plus, goede interpretatie van de vraag, ik had het er nooit uitgehaald