Hoe groot is de kans dat ik toxoplasmose heb?

Ik ben 13 weken zwanger. Vanmorgen is mijn kat gecastreerd en ik zag in het reismandje ontlasting zitten, wat is dus heb vermeden. Ik heb de kat bij mij op schoot neergezet en heb het een aantal keer moeten optillen, later zag ik pas dat er ook ontlasting in zijn vacht zat. Ik was regelmatig mijn handen en heb ook al gedoucht (weet niet of dit iets uitmaakt) maar ik maak me toch zorgen over toxoplasmose en ik vraag me daarom af hoe groot is de kans dat ik het heb?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Toxoplasmose kan, vooral vroeg in de zwangerschap, leiden tot een miskraam of het overlijden van het kind. De kans daarop is klein. Als de besmetting later in de zwangerschap optreedt, neemt het risico op miskraam of doodgeboorte af, maar kan het leiden tot aangeboren afwijkingen. Het meest voorkomend zijn oogafwijkingen.

Antwoorden (1)

Die kans is nihil: alleen oude ontlasting kan besmettelijk zijn, min of meer verse niet.
Even opgezocht: ontlasting wordt eventueel besmettelijk na 2 a 3 dagen.
Toegevoegd op 07 september 2018 12:12: tekst