Kan je een koortslip krijgen door zoen op wang?

Hallo,
Ik was vanmiddag bij mijn oma op bezoek. Elke keer als ik daar kom begroet ik haar met drie zoenen op de wang, redelijk docht bij de mond. Ik heb haar nooit met koortslip gezien alleen merkte ik wel op dat er een rode plek zat bij haar lip die vaak duidt op koortslip. Later kwam ik er van mijn moeder ook achter dat mijn oma daar last van heeft dus het had goed het begin van een koortslip kunnen zijn. Nu vroeg ik me dus af, als ze die had zou ze mij dan besmet kunnen hebben via die zoenen op mijn wangen? Alvast bedankt voor uw antwoord

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
13.8K
Amadea
5 jaar geleden
Alleen als er een vochtblaasje op de lip zat kan zij jou hebben besmet. Was het plekje droog, dan hoef je niets te vrezen.

Antwoorden (2)

nee, door een zoen op de wang kan er niks gebeuren als je maar niet bijvoorbeeld speeksel van je oma binnen krijgt verder moet je natuurlijk ook de koortslip niet aanraken met je vingers want dan kan het zijn dat je daarna misschien aan je mond zit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zoenen, dus huidcontact is een bron van infectie. Buiten het lichaam kan het virus maar zeer kort overleven. Het tijdstip tussen het binnendringen van het virus en het zichtbaar worden van de koortsblaar bedraagt ongeveer twee dagen tot twee weken. Eenmaal geïnfecteerd kom je niet gauw van deze ziekteverwekker af. Als er dan er sprake is van een tijdelijk verlaagde weerstand steekt het monster vaak de kop weer op in de vorm van een flinke koortslip.
Iemand die een koortslip heeft kun je beter niet zoenen.
Toegevoegd op 14 mei 2018 07:29: bron, tekst
fremar