Waarom gaan mensen soms dood aan een bacteriële besmetting?

Een parasiet heeft geen belang bij de dood van zijn gastheer. Immers als hij zijn gastheer/vrouw doodt, graaft hij zijn eigen graf of dat van zijn nazaten. Heeft de evolutie hier gefaald? Werkt de evolutie misschien toch niet zo perfect als de leerboeken vaak suggereren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Parra187
6 jaar geleden
maar een parasiet is toch niet hetzelfde als een bacterie?
tinus1969
6 jaar geleden
Het idee dat evolutie perfect werk aflevert, is een stropop; en bekende evolutie-wetenschappers als Richard Dawkins hebben het argument uitgebreid besproken. Kort samengevat; het gaat niet om perfecte en goed, maar om goed genoeg, en het beste. Je hoeft niet perfect te zijn, als je maar overleeft.
tinus1969
6 jaar geleden
Mbt ziektekiemen; soms is de dood van hun gastheer een noodzakelijk onderdeel van het groei en/of verspreidingsproces; vaak is dood of overleven van de gastheer irrelevant (bv mazelenvirus); en soms is het inderdaad een schadelijke reactie. Van het laatste is bv bacteriële hersenvliesontsteking een voorbeeld. De meningococ groeit normaal in je keel en wil daar gewoon ongestoord doorleven.

Antwoorden (2)

Evolutie heeft niets met perfectie te maken. (Waar heb je dat vandaan?)
Evolutie is eerder iets van probeersels.
Het gaat juist heel vaak fout, en zorgt voor sterven of uitsterven.
En bacteriën denken niet na over de gevolgen van hun daden.
Net zo min als pubers.
En net zomin als volwassen mensen die wel zouden moeten kunnen nadenken.
Maar ondanks dat zorgen we zelf voor energie en grondstof uitputting.
Om maar niet te spreken over oorlogen, enzovoorts.
6 jaar geleden
Een parasiet wil nakomelingen produceren. Dat kan op een aantal manieren.

Eén daarvan is toch echt het laten sterven van de gastheer. Althans, als dat zodanig gebeurt dat de parasiet zich kan verspreiden.

Een voorbeeld is cholera. Vaak dodelijk... maar de patiënt krijgt in zijn laatste dagen hevige diarree. De cholera-bacterie is rijkelijk aanwezig in de diarree. Hij verspreidt zich zo over de omgeving van de stervende patiënt, inclusief mogelijk drinkwater voor anderen. Doordat de verspreiding op deze manier zo hoog is, zijn er elders (in andere, nieuwe patiënten) meer bacteriën dan in de al besmette patiënt.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
De vrije wil bwstaat niet,
En zeker niet bij parasieten. Die zitten echt niets te willen. Laat staan dat ze een plan en een strategie hebben.
Cryofiel
6 jaar geleden
Klopt Reddie. Je moet het woord "willen" hier dan ook overdrachtelijk interpreteren.