ja oke dat is een heel lang verhaal ...

dit is wel een goed filmpje die het uitlegd

Toegevoegd na 3 minuten:
Een virus bestaat uit erfelijk materiaal in een omhulsel dat in staat is zich voort te planten door gebruik te maken van het reproductieapparaat van levende organismen.. Daar ze geen eigen voortplantingsapparaat hebben en geen eigen stofwisseling, zijn ze volledig afhankelijk van andere organismen. Een virus koppelt zich aan een cel, en injecteert daarin het eigen erfelijk materiaal of versmelt met de cel. Daarbij worden ook enkele virale enzymen in de cel binnengebracht. Elk virus kent een specifieke celsoort waarmee de interactie wordt aangegaan; er is een nauwe range van gastheren. De eiwitmantel van het virus en antigenen op de cel zorgen ervoor dat het virus zich aan een specifieke gastheercel hecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
klopt het dat een virus soms wel jaren in een gastheercel kan blijven zitten, maar waarom dan? en hoe wordt de virus dan geactiveert om zn werk te doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja dat klopt denk maar eens aan "slapende ziektes" zoals gekke koeie ziekte ( bse) waar mensen na 12 jaar nog Creutzfeldt-Jakob van kunnen krijgen.of iets simpels als Herpes sommige ziekten zijn complexer hebben meer tijd nodig of moeten wachten op de juiste omstandigheden ... zoals een andere ziekte of als de gastheer slecht eet of zijn lichaam zwakker word. dat komt omdat een gezond lichaam sterk genoeg is om de meeste ziektes aan te kunnen... dus wachten ze er op tot er iets mis gaat met ons. en zodra je zwak genoeg bent of veel stress hebt worden ze "wakker" ze worden geactiveerd door b.v stress hormonen of als je witte bloedcellen te druk zijn met iets anders te beschermen. als je lichaam eenmaal een virus heeft "bevochten"zal die voor altijd in je "witte bloedcellen DNA" zitten zo herkennen je anti lichamen de volgende keer wat het is en hoe het te verslaan. zo werken griep prikken ook en vaccinaties ... tis eigenlijk een klein beetje van de "ziekte" zelf zodat je lichaam leert hoe het te verslaan