Is Nederland ooit betast door de zwarte dood ook wel de pest genoemd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, dat klopt.
De ziekte zou door Genuese schepen in 1347 binnengebracht zijn in Europa.
De Genuese vloot besmette eerst Messina in Sicilië. Van Genua verspreidde de ziekte zich via het uitgebreide handelsnetwerk razendsnel in het Middellandse Zeebekken en daarna door Europa. De ziekte bereikte in 1348 de Nederlanden.

Na de pandemie van 1347-1353 dook de pest enkele jaren later hier en daar weer op, maar eerder als een endemische ziekte in verschillende gebieden in Europa. Bijzonder zware epidemieën waren er nog in 1563-1569, 1629-1644, in Amsterdam in 1663-1664, in Londen in 1665 en in Marseille en de Provence tussen 1720 en 1722. De gevaarlijkste pesthaard in de late middeleeuwen was Constantinopel, dat het “Rattenkoninkrijk” werd genoemd. De pest bleef nog meer dan 300 jaar actief in Europa. De laatste grote uitbraak in West-Europa vond plaats in 1720 in Marseille. In 1738 was er nog een epidemie in Oost-Europa en de ziekte verdween pas uit Europa na een laatste heropflakkering in Rusland van 1770-1773.
SimonV
7 jaar geleden
Jazeker, volgens sommige bronnen is ongeveer 1/3 van de Nederlandse bevolking uitgestorven door de pestepidemie. Er zijn eerdere historici geweest die gezegd hebben dat het effect in Nederland marginaal was waardoor er soms gedacht wordt dat het hier wel meeviel. Echter is deze conclusie later sterk in twijfel getrokken en is er middels enorme inkomstendaling geconcludeerd dat ook in Nederland een bevolkingsdaling is geweest.