Hoe kun je ziek worden als je gezond leeft?

Ik ben vandaag ziek, en niet een beetje ook. Maar ik vind dit niet logisch. Ik was altijd lui, ongezond en onhygiënisch. De laatste weken sport ik meer, eet ik gezonder enzo. maar juist NU ben ik ziek geworden, kan het zijn omdat mijn lichaam ergens aan moet wennen ofzo? ik heb trouwens niet een activiteit gedaan in de afgelopen dagen met een ziek persoon, dus heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
3.6K
crispy
7 jaar geleden
Je kunt overal een virus of bacteriële infectie oplopen. Daar hoef je niets speciaals voor te doen, die zweven in de lucht of zitten aan de deurknop of zo. Of het zit simpelweg in je voedsel waarvan je dacht dat het veilig was.
Ritsuka
7 jaar geleden
Er kan maar net een virus langszweven inderdaad.
Maar kijk ook even of je het niet te gek maakt.
Hoe vaak en hoe lang sport je in de week?
Neem je wel genoeg rust en slaap je genoeg? (7-8 uur per nacht)
Eet je wel voldoende en krijg je alles binnen wat je nodig hebt? Je kunt namelijk ook ziek worden als je te veel sport en je lichaam geen rust geeft. En door te weinig slapen en te weinig te eten kun je niet herstellen. Dus bekijk dat ook even.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is de kern van het succes van de kwakzalverij : de illusie dat je je gezondheid in enige mate zelf in de hand hebt.

Antwoorden (3)

Door virussen en bacterieën of door ongewenste celdelingen (kanker), of door een ongezonde levensstijl op zich (hart en vaatziekten).

Nu kan je door gezond leven en bepaalde risico's te minimaliseren je kans op ziektes verkleinen, maar dat geeft geen garanties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gezond leven is goed,maar geen garantie dat je nooit ziek kan worden
Kan nog wel aan iets anders liggen.

@Afgezien van je nu .gezonder. leven , sporten en eten , kan het ook gewoon in je hoofd zitten > tussen je oren < .

[Er is ooit een proef gedaan waarvan ik weet, dat mensen zo toegesproken werden dat ze zich uiteindelijk ziek voelden en ook ziek werden. Dat is je hoofd. ]

@Oh en ook nog, je kunt gewoon iets verkeerd gegeten hebben. Iets uit de koelkast dat je te lang hebt laten liggen , dat (bijna of net) over de houdbaarheidsdatum was. Kan.

Denk maar zo, als 't over een paar dagen over is, zal het zo iets geweest zijn.

Krijg je erge last, voel je je echt erg beroerd, bel dan even de huisarts / huisartsenpost ( je moet altijd eerst bellen, niet er zo naar toe gaan )

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gezond leven en ziekte hebben een zeker onderling verband, maar dat verband is vrijwel nooit onlosmakelijk.

Je kunt niet zwanger worden als je geen seks hebt, je kunt geen hoofdluis krijgen als je kaal bent, en je kunt geen been breken als je op de bank blijft zitten, maar daar houd je ECHTE invloed op je gezondheid ook wel zo ongeveer op.

Er zijn ZO veel manieren om ziek te worden, van alle stoffen die we binnen krijgen en inademen tot virussen en bacterieën die we overal kunnen oplopen, genetische aanleg, aangeboren aandoeningen die zich later in het leven manifesteren, er is GEEN ENKELE manier om te waarborgen dat je bepaalde ziektes niet kunt krijgen als je "gezond" probeert te leven. Net zoals je geen énkele garantie hebt een ziekte te krijgen als je iets ongezonds WEL doet.

De een leeft zo gezond als een vis, slikt zich te pletter aan vitaminen, sport veel en maakt van koken en eten een scheikundig hoogstandje maar krijgt toch maagkanker, longontsteking, pfeiffer, reuma, noem het hele rijtje maar op .En de ander rookt als een ketter, zuipt als een bouwvakker, eet alleen maar geel-met-bruin voedsel , weegt 40 kilo teveel en wordt 100 zonder meer dan een verkoudheidje op te lopen. Het leven is niet eerlijk, en je kunt geen "gebruiksaanwijzing voor gezond leven" volgen die gegarandeerd werkt.

Het enige dat je kunt doen is kansen verkleinen. VOorbeeldje : van de 100 mensen die roken krijgen er ongeveer 10 (uiteindelijk, op een leeftijd dat je sowieso vaak wel IETS krijgt) longkanker. Van de mensen die NIET roken, maar 5. Door niet te roken zakt je kans om longkanker te krijgen dus van 1 op de 10 naar 1 op de 20.

En zo gaat het bij veel meer ziektes. Zitten ze in je genen, dan krijg je ze vroeg of laat, en kun je ze door ongezond leven wellicht - maar niet per se- wat eerder krijgen. Al was je 40 keer per dag je handen en draag je een mondkapje, vroeg of laat loop je ergens een verkoudheidsvirus op - dat tien keer zo hard zal toeslaan als je weerstand slecht is door al dat "gepoets".

Gezond leven geeft je wel iets betere kansen op het gebied van ziektes die lange tijd van ongezond leven nodig hebben om zich te ontwikkelen, zoals diabetes type 2, bepaalde vormen van kanker (niet alle) en hart- en vaatziekten. Maar garantie dat die allemaal je deur voorbij zullen gaan, krijg je NOOIT.