Kunnen ziektes overgedragen worden via munt- en papieren geld?

Kunnen mensen die aan de kassa werken en de hele dag geld in handen krijgen, ook van dragers van ziekten (HIV, hepatitis, ...) daar ook ziek van worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (2)

De twee ziektes die je noemt worden niet zo makkelijk overgedragen op de manier die jij beschrijft. Dan moet je eerder denken aan bloed, speeksel, injectienaalden, etc.
Maar meer in het algemeen: ja, via munt- en papiergeld kun je in principe ziekten oplopen. Net als door het opendoen van deuren, het aanraken van trapleuningen, etc.

In de praktijk dus niks om je zorgen over te maken, als je ook van tijd tot tijd je handen eens wast :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het begint zo langzamerhand een standaard reactie van me te worden:
Zou de minkukel zijn minnetje willen toelichten?
Z512099
8 jaar geleden
Baar geld is inderdaad vies, betalen met een bankkaart is veel properder, alhoewel die druktoetsen...
+ van mij, ter compensatie van al dat negatieve.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ ook van mij :)
Mbt vraag ook : meeste ziektmakend is nog steeds de vrees voor welke ziekte dan ook ;)
Geld in munten bestaat immers al wel sinds 700v Chr als ik me niet vergis... en zijn we dan niet ook al die jaren "ermee" oud" geworden?;)
Uitgesloten is het niet maar dan moet het wel via het bloed binnen komen. Voor hiv zijn zelfs grote open wonden vereist wil je daar besmet mee raken, dat geld tevens voor hepatatis B. Zowel via bloed als seks zijn deze virussen overdraagbaar.

Dus de kans dat een kassamedewerker dergelijke ziektes oploopt is vrij klein tot uitgesloten.

Maar andere bacterien of virussen kunnen wel enige tijd blijven leven op papier. Maar je huid is een goeie verdedigingslinie dus zomaar wordt je daar niet ziek van. Wel kan het als je via je handen in je mond of neus gaat dat ziektes kunnen worden overgedragen. Dus handen wassen kan in dat geval geen kwaad.

http://www.aidsfonds.nl/hivaids/wat/geen
https://www.thuisarts.nl/hepatitis-b/ik-ben-besmet-met-hepatitis-b