Zijn er ook organen waar (bijna) geen kanker voorkomt? Zo ja, waardoor komt dat?

Aan alle organen lijk je wel kanker te kunnen krijgen: prostaat, borst, long, darm etc...

Maar zijn er ook organen of andere vatbare dingen die eigenlijk geen kanker kennen. Bestaat er bijv. ook hartkanker of het wormvormig aanhangsel kanker of anuskanker?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartkanker bestaat wel, maar is dacht ik vrij ongewoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, zowel blindedarmkanker als anuskanker bestaan, helaas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch is er wel een punt in de vraag. Namelijk het vaker of minder vaak voorkomen. Daar valt gok ik wel wat over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar kan ik alleen vreemd genoeg weinig over vinden. Heb in mijn antwoord mijn eigen vermoeden daarover geuit, maar kan dat zo niet 123 onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
aders / slagaders? Let wel op de kanker de naam krijgt van het orgaan waar het ontstaat. Een uitgezaaide nierkanker telt dus niet.
Maar ook dan nestelt kanker zich voor zover ik kan vinden niet in de ader(wanden) maar in omliggend weefsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Angiogenese (het ontstaan van nieuwe bloedvaten) is, hoewel een gezond systeem, ook juist de manier waarop kankergezwellen tekeer gaan ; het vormen van nieuwe bloedvaten als kanker op zichzelf. En, helaas, ook angiosarcoom (vaatkanker) is een voorkomende vorm van kanker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas weer wat geleerd. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat gevoel overviel mij ook een beetje bij deze vraag.... :-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het meer of minder voorkomen van kankers is van veel factoren afhankelijk. De belangrijkste naar mijn idee is hoe snel weefsel vervangen wordt, denk aan darmkanker, en hoe het immuunsysteem van het betreffende orgaan reageert. De lever bijvoorbeeld, krijgt constant 'troep' te verwerken, dus is qua afweer heel tolerant. Daardoor komt het ook dat uitzaaiingen vaak in de lever voorkomen.

Het beste antwoord

Helaas, nee. Kanker is een verzamelnaam voor alle soorten ziektes die veroorzaakt worden door een fout in de celgroei in weefsel, en elk gedeelte van ons lichaam bestaat nu eenmaal uit weefsel en cellen.
Sommige heb je wellicht nog nooit van gehoord, zoals de door jouw genoemde blindedarmkanker en anuskanker, maar ook bijvoorbeeld oorkanker, tand(been)kanker of neuskanker zijn zeer reële ziektes.

De enige vorm die ik niet voor je heb kunnen vinden is haarkanker; vermoedelijk omdat haar niet meer groeit / deelt.

Vrij zeldzame vormen van kanker zijn bijvoorbeeld schildklierkanker en neuskanker. Maar die zijn vooral zeldzaam omdat andere vormen gewoon meer voorkomen.

Hormonen en invloeden van buitenaf lijken daarbij een grote rol te spelen; hoe minder er 'aan de hand' is in een orgaan, hoe kleiner de kans dat er cellen op eigen houtje aan e slag gaan en kanker uitbreekt. De meest voorkomende vormen van kanker zijn borst-, prostaat-, darm-, huid- en longkanker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haren zijn een product van de huid. Als er kanker zou ontstaan in een haarzakje (geen flauw idee of dat voorkomt) zou die dus huidkanker worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook. Maar daar kon ik verder niks over vinden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Haarkanker is niet mogelijk omdat haren niet leven, ze bestaan uit dood materiaal. Aangezien haren niet uit levende cellen bestaan kan er in een haar dus ook geen celgroeiprobleem optreden. Hetzelfde geldt voor nagels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaat inderdaad geen orgaan waar kanker nooit in voorkomt. Elk orgaan bestaat nu eenmaal uit cellen en dus kan er met die cellen iets misgaan waardoor ze ongeremd gaan delen; er kan dus in ieder orgaan kanker ontstaan. Zoals al gezegd bestaan haren en nagels niet uit cellen, nagel- of haarkanker is dan ook niet mogelijk; haren en nagels zijn echter ook geen organen. Haren en nagels zijn huidaanhangsels; in de organen die de haren en nagels produceren kan dus kanker ontstaan. Het zelfde geldt overigens voor zweetklieren, talgklieren enz. Tumoren in het hart zijn meestal benigne, meestal zijn het myxomen, maar maligne tumoren zijn daar zeker wel mogelijk; die zijn gelukkig wel erg zeldzaam. Kanker van het wormvormigaanhangsel is veel minder zeldzaam. De tumoren die daarin voorkomen zijn meestal 'normale' darmtumoren of kanker van de lymfeklieren (geen uitzaaiingen, in de appendix zit erg veel lymfatisch weefsel.) Anuscarcinoom is helaas ook niet erg zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarentegen kunnen tumoren wel soms haar, tanden of botten hebben:
https://en.wikipedia.org/wiki/Teratoma