Hoe komt het dat mijn IGG-antistoffen niet verhoogd zijn?

Hallo iedereen,

2,5 maanden geleden heb ik klierkoorts gekregen. Mijn keel deed zeer, ik was moe, had opgezwollen klieren en er werd een bloed test afgenomen. Et voilà, de uitslag was klierkoorts.
Hierbij waren mijn IgM-antistoffen verhoogd, wat een acute infectie wil zeggen. Mijn dokter zei dat als er een paar weken later een bloed test werd genomen, dat er een hoog aantal van IGG-antistoffen gingen zijn, die ook niet meer weggaan.
2 weken geleden, 2 maanden na de diagnose, werd mijn bloed nog eens getrokken, en het aantal IGG-antistoffen was lager dan dat ze konden meten, terwijl dat juist heel hoog zou moeten zijn.
Weet iemand hoe dit zou komen?
Groetjes :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K

Het beste antwoord

IgM antistoffen zijn een eerste snelle respons op een infectie. Vervolgens komt een IgG reactie op gang om verder te infectie te stoppen. Ook de IgG antistoffen zullen na verloop van tijd uit je bloed verdwijnen.
Mocht dit niet gebeuren (zoals de dokter aangaf), krijg je na verloop van tijd verzadiging van je bloed met alleen maar antistoffen. dan kan natuurlijk niet.

Wel is het zo dat de levensduur van IgG veel langer is dan IgM. IgM is na een aantal weken weg, IgG kan nog jaren aantoonbaar zijn. Er zijn dus een aantal mogelijkheden:
- De initiele test was niet goed uit gevoerd. Je bent wel ziek geweest, maar misschien was het niet klierkoorts.
- De tweede test is niet goed uitgevoerd. Misschien hebben ze op iets anders getest (door andere antibodies erbij te mikken ipv anti-IgG Klierkoorts). dan vindt je erg weinig als je (bijv) op anti-IgG Chlamydia hebben getest. Kwestie van een verkeerd knopje bij het invoeren van de test (heb ervaring met klinische laboratoria, dus ik weet dat dat soort dingen fout kunnen gaan. Zou niet moeten, maar kan wel gebeuren).
- Derde optie is dat de voorbehandeling (indien nodig, ken deze specifieke test niet) niet goed is gegaan.
- Vierde optie is dat er ook een immuunziekte o.i.d. is waardoor je niet snel genoeg antistoffen aanmaakt. Maar dat zou je dan al gemerkt moeten hebben omdat je heel vaak heel lang ziek bent (haal ik niet uit je verhaal).

Maar mijn beste gok is dat er wellicht een labfout ergens is gemaakt. Als huisarts zou ik de test laten herhalen, maar dat moet je dan even bespreekbaar maken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben wel gemiddeld veel meer en langer ziek dan een ander, maar bij een onderzoek bij de immunoloog kwam er niets uit. Bedankt voor je heel duidelijke antwoord ! :)