Waar gaat het schimmel (candida) in je vagina heen als het aan het genezen is?

En is het schadelijk als je zelf schimmels met je nagels eruit haalt?

Toegevoegd na 8 minuten:
Bijvoorbeeld druppelt het schimmel eruit of trekt het zich terug in het lichaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoe wil je schimmel er uit halen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan met je vinger in je vagina gaan om het eruit te halen. Gaat makkelijk met vooral lange nagels.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bedoelt dat je wat vaginaal slijm naar buiten haalt. Daar kan eventueel schimmel inzitten.
Summo
10 jaar geleden
Je denkt zo te horen dat vrouwen dit hier last van hebben net zoiets zijn als een beschimmelde boterham, waar een cm dikke laag schimmel op ligt. Als het wel zo ver komt ben je er wel heel erg aan toe. Meestal is de hoeveelheid schimmel bijna te weinig om met het blote oog te zien maar je kunt er toch vreselijk last van hebben. Wat je nu los zit te schrapen is gewoon het beschermende slijm, niet doen dus.

Het beste antwoord

Allereerst: blijf a.u.b. met je nagels van je vagina af en probeer beslist niet om aangetaste delen of stukjes schimmel los te peuteren!
Het meest waarschijnlijk is dat je de slijmvliezen beschadigt, een schaafwond veroorzaakt, en de Candida een nog ergere infectie veroorzaakt.

Nog iets: strikt genomen is Candida niet een schimmel, maar een gist. Dat is niet zo belangrijk, maar goed om te weten.

Nu antwoord op je eerste vraag:
Als de infectie aan het genezen is, dan betekent dit dat de Candida cellen aan het sterven zijn. De dode cellen worden deels "opgegeten" door de cellen van je eigen immuunsysteem, maar de meeste dode cellen verlaten je lichaam via de vagina, gemengd met de normale vaginale afscheiding. Je zal merken dat de afscheiding troebel en donkerder is dan normaal.

Dit gezegd te hebben, het antwoord op je tweede vraag (het eruit halen van de Candida met je nagels) is dubbelzinnig:
"Ja", je kan inderdaad stukjes geïnfecteerde weefsel eruit halen.
"Nee", want je lost niets op, of je maakt het zelfs nog erger door het weefsel te beschadigen, waardoor de infectie weer grip kan krijgen.