kan het zijn dat ik longkanker heb met deze symptonen? en mijn leeftijd?

Beste mensen,
Ik ben net 18 geworden en ik rook al 2 jaar.
Ik heb nu gemerkt als ik hoest dat ik een pijnlijke steek in me longen heb.
Ik heb dit even opgezocht en ik kreeg te zien dat dit symptomen van longkanker zijn.
Kan dit? op mijn leeftijd? en wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
ronron1212
10 jaar geleden
alles kan ook op jouw leeftijd gaan eens langs de dokter.
Amadea
10 jaar geleden
Ogenblikkelijk stoppen met roken. Nu kunnen je longen zich nog herstellen. Op den duur gaan de longblaasjes kapot en zijn de gevolgen van het roken blijvend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit je eigen diagnose op internet stellen, je komt altijd op het ergste uit. Gewoon naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk op jouw leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me altijd af waarom mensen nog steeds beginnen met roken als bekend is hoeveel soorten kanker erdoor kunnen ontstaan, dus niet alleen longkanker.
En de meeste mensen willen na een tijd stoppen. En de eerste sigaretten smaken ronduit vies. En het is duuuuuur! En... En... Enzzzzzzzz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het vooral smerig, heb dat altijd al gevonden en kan me echt niet voorstellen dat mensen dat vrijwillig willen inademen. Maar goed, voor wie eenmaal begonnen is en wil stoppen, is het natuurlijk best lastig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is geen longkanker en stop sowieso met roken. Ook zonder klachten, als die komen is er niet veel meer terug te draaien. Als je nu stopt is in de rest van je leven de kans op longkanker nog erg klein. Bij aanhoudende klachten, zie huisarts. Een beetje roker betaalt maandelijks ongeveer zijn ziektekostenverzekering aan sigaretten. Slechte ruil.

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar longkanker onder de 25 is echt heel erg zeldzaam. Daarbij is pijn of pijn bij het hoesten eigenlijk nooit het enige symptoom van longkanker. Longkanker geeft meestal niet eens klachten, pas in een laat stadium ontstaat dit. Dan kun je veel last hebben van (kriebel) hoest, je kunt bloed ophoesten, kortademig zijn, minder eetlust hebben, afvallen en klachten hebben als pijn in je botten, in je hoofd of zelfs verlammingsverschijnselen krijgen.

Zeker zolang pijn bij het hoesten je enige symptoom is, is op jouw leeftijd de kans op longkanker echt heel erg klein. Natuurlijk verhoog je je risico door te roken, daar kun je uiteraard beter mee stoppen. De kans bestaat dat je dan ook minder hoest en (dus) minder pijn hebt.

Als je je erge zorgen blijft maken of als de klacht hinderlijk is, ga dan wel altijd even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt zeer zelden voor dat er op jou leeftijd deze ziekte al voor komt. Een tip: ga nooit googlen wat je mankeert want hier komen de slechtste dingen naar boven die totaal ver liggen van wat jij waarschijnlijk hebt. Stoppen met roken is natuurlijk de beste optie, er zit gewoon veel slijm wat je waarschijnlijk niet eens door hebt en dit kan gaan steken.
Ga wel even naar de dokter, misschien heb je wel bronchitis, roken verzwakt je longen dus ook meer kans om dit soort ziektes.

Andere antwoorden (3)

Stoppen met roken en uw huisarts raadplegen.
10 jaar geleden
Kanker komt op alle leeftijden voor, ook bij kinderen, maar het is niet nodig direct van het ergste uit te gaan. Wat wel belangrijk is, is naar je huisarts te gaan voor een grondig onderzoek. Het kan ook gaan om een longontsteking of keelontsteking, ga naar je huisarts zodat deze de diagnose kan (laten) stellen. Stop per direct met roken, om erger te voorkomen. Hou ook je keel vochtig, dus drink regelmatig wat water of thee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kanker komt op alle leeftijden voor, longkanker niet....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook longkanker, alleen niet zo vaak op jonge leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de door de vraagsteller bedoelde vorm door roken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd dat het door het roken kan zijn gekomen, als het al kanker is. Ik vermoedt eerder dat het om een luchtweginfectie gaat.
Komt zeer zelden voor dat er op jou leeftijd deze ziekte al voor komt.Een tip: ga nooit googlen wat je mankeert want hier komen de slechtste dingen naar boven die totaal ver liggen van wat jij waarschijnlijk hebt.Stoppen met roken is natuurlijk de beste optie, er zit gewoon veel slijm wat je waarschijnlijk niet eens door hebt en dit kan gaan steken. Ga wel even naar de dokter, misschien heb je wel bronchitis, roken verzwakt je longen dus ook meer kans om dit soort ziektes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd googlen is niet handig. Gek genoeg komt er ook altijd wel een kankersoort uitrollen.