hoelang gaat een donorhart van een varken mee?

ik geloof dat de (natuurlijke) levensverwachting van een varken tussen de 12 en de 15 jaar ligt met een mogelijke maximale uitschieter van 20 jaar. (gevonden op een site van een dierenarts)

je hoort wel eens dat mensen een varkenshart klep geinplanteerd krijgen. ik vraag me 2 dingen af: worden er ook complete varkenharten gebruikt en als een varken maar zo kort leeft (in verhouding met een mens) gaat het (varkens)hart dan langer mee, als het in een mensen lichaam zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
5.2K

Het beste antwoord

Er worden geen totale varkensharten gebruikt voor transplantaties.
Op elke cel in ons lichaam zitten bepaalde eiwitten waaraan ons lichaam kan herkennen, dat die cellen tot onszelf behoren. Op de cellen in een varkenshart zitten totaal andere eiwitten. Het lichaam zal deze cellen, en dus het complete hart, als lichaamsvreemd beschouwen en afstoten. De eiwitten zijn zodanig verschillend dat deze reactie niet met medicijnen te onderdrukken is.
Een menselijk hart kan wel gedoneerd worden aangezien de eiwitten tussen mensen veel meer op elkaar lijken, dan tussen mensen en varkens. De afstootreactie kan dan wel onderdrukt worden met medicatie, maar zelfs dan moeten donor en ontvanger wel goed met elkaar gematched worden.

De kleppen in het hart bestaan eigenlijk alleen uit bindweefsel; er zitten geen tot nauwelijks cellen in. Dit betekent dat er bijna geen afstootreactie op gang komt. De levensverwachting van zo'n klep komt dan ook ongeveer overeen met de levensverwachting van een varken: ongeveer 12-15 jaar. Daarna zal weer een transplantatie moeten volgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk en begrijpelijk geformuleerd.
en precies het antwoord gegeven op de vraag die ik stelde. en mij ook nog wat meer algemeen ontwikkeld gemaakt door mij te corrigeren dat er geen hele harten gebruikt worden en waarom niet. het eerder gegeven antwoord gaf minder details en beantwoordde ook de feitelijke vraag niet. het 2e antwoord beantwoordt mijn vraag WEL. daarom het beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Nee, er worden geen varkensharten in mensen geimplanteerd. Als dat zo was zou er geen wachttijd voor harttransplantatie zijn.
Een complete transplantatie zou onoverkomelijk veel afstotingsreacties geven.
Dat het met een klep wel lukt is omdat een hartklep vooral uit bindweefselstructuren bestaat, met vrij weinig stofwisseling, en dus afstoting.