hoe weet je of je een ontstoken hartspier hebt?

Ik had griep en ik las op internet dat je na griep of tijden, een ontstoken hartspier kan krijgen. Hoe weet je nou of je dat hebt want een paar symptomen die op internet staan zijn koorts en een hele snelle hartslag maar dat heb je ook bij buikgriep.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
8.4K

Het beste antwoord

Ik heb een gaatje in mijn hart en ik kan dat dus krijgen en daarom krijg ik de griepprik. Je krijgt het vooral door een virus maar maar zelden door een griep, vaker na een virale keel- of luchtwegontsteking. Buikgriep heeft er niet zo veel mee te maken.

Als je dit al krijgt dan krijg je dit een paar weken na de griep. De symptomen staan hieronder:

De verschijnselen zijn afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de ontsteking. De meeste mensen met een virale myocarditis krijgen geen hartgerelateerde verschijnselen. Een hartontsteking kan gezien worden aan afwijkingen op een hartfilmpje (ECG, zie hieronder). Als verschijnselen zich voordoen, dan kunnen ze bestaan uit:
Pijn op de borst
Koorts
Een snelle hartslag (sneller dan normaal bij koorts)
Een onregelmatige hartslag
Vermoeidheid
Kortademigheid.

Ik snap je vraag, je komt er vooral achter doordat de klachten die je had van de griep of luchtwegontsteking niet voorbij gaan en lang aanhouden (dat is dus wat mij verteld is, hier heb ik geen bron van) omdat het een complicatie is NA de eerste ziekte (dus die griep of iets dergelijks). Je krijgt het dus niet meteen tijdens de eerste verschijnselen van de veroorzakende infectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dan een abnormale snelle hartslag bij koorts? Ik had 130
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, geen idee. Hoger dan normaal bij jou met koorts in ieder geval. Na een griep moet je gewoon in de gaten houden of je gewoon geneest, het kan in totaal wel 2 wk duren (de laatste dagen kun je vaak wel weer werken of naar school maar voel je dat je conditie nog weg is). Als het juist weer slechter gaat is dat een teken dat je contact op moet nemen met een huisarts. Dus je hartslag moet weer gaan dalen, de koorts moet minder worden en je moet je elke dag een beetje beter voelen dan de dag ervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je hulp! De dokter had gezegd dat ik waarschijnlijk een virale virus had. Ik dacht eerder aan griep want ik had/heb nog steeds diarree. Geen koorts meer gelukkig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdiep je eens in de termen griep, viraal virus (is hetzelfde), buikgriep en verkouden want je gooit nu alle termen door elkaar. Buikgriep is iets wat eigenlijk niet bestaat.
Een viraal virus is dubbelgezegd een virus.
Griep is een virus.
Verkoudheid is een virus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord. Je krijgt niet zomaar een ontstoken hartspier en de diagnose kan alleen een arts stellen. Als ik de volgende symptomen heb: Pijn op de borst
Koorts
Een snelle hartslag (sneller dan normaal bij koorts)
Een onregelmatige hartslag
Vermoeidheid
Kortademigheid. Dan kan dit nog van alles zijn. Dergelijke symptomen geven aan dat je sowieso naar de arts moet gaan.

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende symptomen voor een ontstoken hartspier.
De duidelijkste symbolen zijn:
- Koorts
- Pijn op de borst
- Gewrichtspijn
- Abnormaal snelle hartslag
- Kortademig zijn

Als je 3 of meer van deze symptomen vertoond zou ik naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi (3 jaar te laat),

ik wou mijn eigen ervaring achterlaten voor als iemand nog een keer op dingen over een ontstoken hartspier zoekt. Ik ben een jongen van 18 jaar die op 2 januari is opgenomen in het ziekenhuis hiervoor. na 6 dagen mocht ik weer weg, gelukkig. Hierbij moet ik wel vertellen dat de ontsteking maar minimaal in de hartspier zelf zat maar dat mijn hartzakje wel zwaar onstoken was. Meestal begint het daar ook bij en slaat het door op de hartspier zelf. Ik had het gekregen doordat ik net voor oud & nieuw zware griep had en tijdens oud & nieuw eigenlijk te vroeg door ben gaan feesten. Heb ook erg veel gedronken op dat moment wat natuurlijk niet handig was. 1 januari was er niks aan de hand, maar 2 januari werd ik wakker met het gevoel dat er een mes in mijn borst stak, na een aantal minuten begon ik verschrikkelijk hevige spierpijn in mijn kaken te krijgen, en na een half uur ongeveer begonnen mijn bovenarmen uit te vallen. voor de rest waren er vrijwel geen symptomen. Hoop dat iemand hier nog een keer wat aan heeft :)

Groetjes,

Matthijs