Welke cellen vormen de tumor bij een hersenkanker?

Je heb veel verschillende kanker vaak in weefsel dat zicht continu vernieuwd, zoals darm, huid en longweefsel. Maar zenuw cellen zijn niet zo in voor vernieuwing je heb wel zenuw kanker maar dan bij kinderen "neuroblastoma" maar welk weefsel of cellen vormen de tumor in de hersen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Dat ligt er helemaal aan wat voor tumor het is. Meestal is het een glioom, soms een meningeoom. Een glioom ontstaat vanuit het zenuwweefsel, een meningeoom vanuit de hersenvliezen.
Zenuwweefsel is meer dan alleen de zenuwcellen - de zenuwcellen zelf maken maar 10% van het zenuwweefsel uit. Rondom de cellen ligt steunweefsel, en weefsel dat zorgt voor isolatie en voeding. Die weefsels worden steeds vernieuwd.
In al die weefsels en cellen kan iets ontsporen, waardoor ineens ongeremde groei ontstaat: een tumor. Die hoeft niet per se kwaadaardig te zijn (bij meningeomen vaak niet), maar het kan wel. En ook een goedaardige tumor _kan_ in de hersenen veel ellende geven, puur omdat er in de schedel weinig ruimte is.