Leeft kanker door als je dood bent?

Op het moment dat iemand gestorven is aan de gevolgen van kanker en begraven wordt, is de kanker dan ook dood, of leven de cellen voort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
10K

Antwoorden (2)

Alle lichaamseigencellen gaan dood. Er komen tijdelijk wel bacteeriën etc. voor in de plaats. Ja. De kanker sterft ook meteen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kanker is in werkelijkheid een zwakke, verwarde en misvormde cel, die beschadigd is geraakt en waarvan de programmering ontregeld is.

Omdat je hart stopt met kloppen, dus je lichaam stopt ermee, krijgt de kankercellen geen 'voedsel' meer (en het heeft geen doel) en dus sterft die uiteindelijk af.

Net als de andere cellen in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt kunstmatig wel kankercellen in leven houden, voor onderzoek bijvoorbeeld. Je kunt zelfs kankercellen laten groeien. Zodat ook andere onderzoekers, bijvoorbeeld bij geneesmiddelenontwikkeling, steeds gebruik kunnen maken van een bepaald soort kankercel van een bepaald weefsel. Er zijn heel veel verschillende kankercellen ook in dezelfde weefsels (bijv. er zijn verschillende soorten longkanker).