Heeft kanker door een erfelijke oorzaak een betere danwel slechtere prognose dan kanker door spontane mutaties?

Toegevoegd na 45 seconden:
en dan heb ik het over een zelfde vorm van kanker, bijv. mammacarcinoom door BRCA mutatie of gewoon zonder familiaire belasting

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Een betere prognose, niet zozeer vanwege de kanker, maar omdat erfelijke kanker vaak sneller wordt opgespoord en er preventief onderzoek gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het type kanker. Sommige erfelijke vormen van kanker zijn heel traag ontwikkelend en dus beter dan de spontane variant, andere zijn heel agressief.

Je hebt bijvoorbeeld een erfelijke vorm van melanomen, die groeien zeer snel en zijn er in groten getale. Bij de niet-erfelijke vorm zijn er vaak maar één of twee plaatsen aangedaan, en die zijn dan ook relatief minder gevaarlijk.

Wat mijn voorganger ook zei klopt natuurlijk ook; als bekend is dat de erfelijke factor aanwezig is, is de screening al vroeg aanwezig, waardoor je er sneller bij bent dan bij spontane mutaties, wat de prognose ook verbetert.

Toegevoegd na 5 minuten:
*met andere woorden; als je niet weet dat je een erfelijke component hebt, is dat vaak schadelijker dan een spontane mutatie. Weet je dit wel, dan wordt dit adequaat gescreend, en ben je dus sneller en effectiever in een behandeltraject aanwezig.

Nog een voorbeeld: FAP - een erfelijke vorm van darmkanker. Hier vorm je honderden poliepen in de dikke darm, die uiteindelijk overgaan in darmkanker. Hier voel je niets van, dus zonder screening heb je dan al rond je 30e je eerste darmkanker, wat dus gevaarlijker is.