Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom hebben mensen met (een vorm van) autisme vaak tics?

Deze vraag heb ik al eens eerder gesteld, maar daar kreeg ik één antwoord over, en dat ging over als het samenging met Gilles de la Tourette. Maar ook mensen met 'alleen' ASS hebben (meestal) tics. Weet iemand hoe dat komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat hoort soms bij het autisme en hoeft niks te maken hebben met Gilles de la Tourette. Het kan er dus gewoon bijhoren, net als andere symptomen. Mijn zoon (ASS; Asperger syndroom) heeft bijvoorbeeld tics als hij teveel stress heeft. Een stukje tekst uit onderstaande genoemde website: "Tics Kinderen met autisme hebben vaak een bepaalde tic die zij voortdurend herhalen. Ze wrijven steeds over de stoelleuning, draaien rondjes met hun voet, klakken met hun tong of knippen met hun vingers. Alle kinderen doen wel een keer zoiets, het is op zichzelf niet ongewoon als een kind met de handen fladdert of aan zijn oren frunnikt. Dergelijke tics doen pas denken aan een kenmerk van autisme of een aanverwante stoornis als: - het heel veel voorkomt, vrijwel voortdurend - het kind zelf niet in de gaten heeft wat het doet voor - het kind er niet mee kan stoppen als je dat vraagt - het kind de ene tic “inruilt” voor de andere als je hem corrigeert" http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/31613-autisme-herkennen.html

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar is op zeer jonge leeftijd vaak nog niet duidelijk te diagnosticeren. Als jij herhalend gedrag als een tic wilt zien dat bedoel je dat waarschijnlijk.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100