Waarom hebben mensen met (een vorm van) autisme vaak tics?

Deze vraag heb ik al eens eerder gesteld, maar daar kreeg ik één antwoord over, en dat ging over als het samenging met Gilles de la Tourette. Maar ook mensen met 'alleen' ASS hebben (meestal) tics. Weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
16.7K
Powergen
11 jaar geleden
Wat voor tics dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar baseer je dat op? Dat is niet zo. Niet vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord voor Powergen en Martine74: Bij ASS zie je vaak (ten minste ik heb tics, en veel andere ASS-patiënten ook) tics als vingerbewegingen, handflappen, op de tenen lopen, sprintjes trekken, hoofdrollen, frequent oogknipperen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel vaak zo. Zeker kinderen met ASS hebben vaker tics dan kinderen zonder ASS. Maar 'meestal' is een beetje overdreven.

Het beste antwoord

Dat hoort soms bij het autisme en hoeft niks te maken hebben met Gilles de la Tourette. Het kan er dus gewoon bijhoren, net als andere symptomen.
Mijn zoon (ASS; Asperger syndroom) heeft bijvoorbeeld tics als hij teveel stress heeft.

Een stukje tekst uit onderstaande genoemde website:

"Tics
Kinderen met autisme hebben vaak een bepaalde tic die zij voortdurend herhalen. Ze wrijven steeds over de stoelleuning, draaien rondjes met hun voet, klakken met hun tong of knippen met hun vingers. Alle kinderen doen wel een keer zoiets, het is op zichzelf niet ongewoon als een kind met de handen fladdert of aan zijn oren frunnikt. Dergelijke tics doen pas denken aan een kenmerk van autisme of een aanverwante stoornis als:
- het heel veel voorkomt, vrijwel voortdurend
- het kind zelf niet in de gaten heeft wat het doet voor
- het kind er niet mee kan stoppen als je dat vraagt
- het kind de ene tic “inruilt” voor de andere als je hem corrigeert"

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/31613-autisme-herkennen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké. Maar men weet niet hoe dit precies komt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik, als leek: ik ben geen arts, heb begrepen komt het door overprikkeling van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als we wisten waar het aan lag konden we er wat aan doen. We weten ook niet waar het autisme aan ligt. En het is dus ook niet zo dat elk kind dat wel eens een tic heeft, iets met ASS heeft. En als de tics meer belemmering opleveren dan het autisme, krijgt het kind wel degelijk de diagnose Gilles de la Tourette (met comorbiditeit ASS).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie en +.
Precies: het onderzoek naar autisme staat nog behoorlijk in de kinderschoenen en gelukkig is de wetenschap er nog wel steeds druk mee bezig.

Andere antwoorden (1)

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar is op zeer jonge leeftijd vaak nog niet duidelijk te diagnosticeren.
Als jij herhalend gedrag als een tic wilt zien dat bedoel je dat waarschijnlijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Repetitief gedrag noemen ze dat.
Klopt.