waarom vaccineren we baby's?

Waarom moeten we onze baby's vaccineren tegen bijvoorbeeld kinkhoest terwijl kinkhoest nog altijd uitbreekt, ook bij gevaccineerden?
Helpt vaccineren dan niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

De reden dat wij vaccineren, is een kwestie van het afwegen van risico's.

Volledig risicovrij leven is onmogelijk. Het beste dat we kunnen doen, is de risico's zo klein mogelijk maken.

Als we NIET vaccineren, lopen we het risico op ziektes. Bij veel van die ziektes zal een aantal kinderen sterven, en zal een aantal kinderen last houden van levenslange restverschijnselen (variërend van verminderde spierkracht tot volledige verlamming, en van lichte gehoorschade tot een zware geestelijke handicap).

Als we WEL vaccineren, lopen we het risico dat die vaccinatie in een aantal gevallen verkeerd uitpakt. Een aantal kinderen zal van de vaccinatie zieker worden dan wanneer ze niet zouden zijn gevaccineerd. En zo heel af en toe wordt er een foutje gemaakt met de dosering of met het toegepaste middel.

De keuze die we moeten maken is dus: in welk geval heb je op de totale bevolking zo min mogelijk risico?

Laat ik even een voorbeeld geven ter verduidelijking. De getallen zijn verzonnen; het gaat om het principe.

In Nederland wordt tegen mazelen gevaccineerd. Stel dat door die vaccinatie tien kinderen per jaar zwaar ziek worden (terwijl ze zonder vaccinatie geen last zouden hebben gehad), en dat daarnaast twee kinderen per jaar overlijden.

Is dat een reden om je kind maar liever niet tegen mazelen te laten vaccineren?

Voordat je iets beslist, geef ik je wat extra informatie. *Zonder* mazelenvaccinatie zouden 200 kinderen per jaar zwaar ziek zouden worden, waarvan er 15 zouden overlijden, en daarnaast 40 kinderen de rest van hun leven zwaar geestelijk gehandicapt zouden raken.

(Nogmaals, de getallen zijn verzonnen.)

Als je dit weet, zie je dat je *minder* menselijk leed krijgt als je *wel* vaccineert.

En dat is nu precies de reden waarom wij vaccineren. Of het nu om baby's, peuters, kleuters, pubers of volwassenen gaat.

*Wanneer* een vaccinatie moet worden gegeven, is afhankelijk van eenzelfde soort risico-afweging. Voor sommige vaccinaties maakt het niet veel uit, voor andere juist wel. Als jouw vraag specifiek voor baby's is bedoeld (en niet voor vaccinatie in het algemeen), dan is het antwoord daarop: omdat voor die ziektes, voor zover wij weten, de risico-afweging zodanig is dat je de vaccinatie het beste al tijdens de babytijd kunt geven.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wee niet of dat waar is hoor, van dat muteren. Dat doet zo'n virus niet een-twee-drie. Is het niet zo dat sommige mensen nu eenmaal minder goed reageren op het vaccin, in die zin dat ze niet de gewenste / bedoelde weerstand tegen de ziekte krijgen en dan alsnog ziek kunnen worden ook al hebben ze de juiste hoeveelheid prikken gehad? Misschien kun je eens informeren bij het RIVM. Daar zijn ze natuurlijk alleen maar vóór vaccineren, maar ze kunnen je vraag over mutatie misschien wel beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brilse schreef: "(...) dat die ziekten door de verbeterde leefomstandigheden goed te doorlopen zijn zoals kinkhoest en tetanus…?" Goed te doorlopen, kinkhoest en tetanus? Kinkhoest is wekenlang gigantisch benauwd zijn en enorme hoestbuien die vaak uitmonden in braken. Kweenie, maar ik zou het liever vermijden. Bij zuigelingen kan het levensbedreigend zijn, die kunnen letterlijk stikken. Maar tetanus? Als je dat krijgt, loop je een redelijk grote kans om daaraan dood te gaan. Zelfs met optimale behandeling is dat 50/50. Die 'optimale behandeling' bestaat o.a. uit het verlammen van de spieren zodat je beademend moet worden op de IC. En als dat niet gebeurt, dan verkrampt je hele lichaam zeer pijnlijk in allerlei onmogelijke bochten, en ga je dood doordat het gif je ademhalingsspieren of je hart verlamt. Vind ik niet "goed te doorlopen" eigenlijk. En het klopt inderdaad dat griepvirussen snel muteren. Van het griepvaccin is dan ook niet bewezen dat het echt werkt. Vaccinatie tegen griep wordt dan ook niet standaard gedaan, maar alleen bij risicogroepen. Van de vaccins die baby's krijgen, is wél aangetoond dat ze effectief zijn, dus dat het de risico's op het krijgen van de desbetreffende ziektes, óf de risico's op het ontwikkelen van ernstige complicaties, verkleint. Denk aan polio bijvoorbeeld, waar iemand zelfs jaren nádat hij de ziekte heeft gehad, weer opnieuw last kan krijgen van blijvende spierzwakte. Of denk aan rodehond, een ziekte die vrij onschuldig verloopt, maar die, als hij voorkomt bij zwangere vrouwen, ernstige hersenbeschadigingen en blindheid of doofheid kan veroorzaken bij het kind dat zij dragen. Je zou kunnen zeggen dat het voor een jongen dan onnodig is om ertegen gevaccineerd te worden, maar het punt is dat het gaat om een besmettelijke ziekte. Een vrouw die niet gevaccineerd is, of waarbij de vaccinatie niet goed werkt en die ook nooit eerder een infectie doorgemaakt heeft, die besmet raakt als zij tijdens of vlak voor haar zwangerschap in aanraking komt met kinderen (op school, het kinderdagverblijf, wat dan ook) die rodehond hébben, loopt alsnog het risico dat haar kindje hierdoor een aangeboren afwijking krijgt. En dát is natuurlijk ook een reden dat vaccineren zo belangrijk is: als minder mensen zich laten vaccineren, komen de ziektes vaker voor. Daarmee vergroot je met z'n allen dus het risico dat die mensen waarvoor een bepaalde ziekte wél heel ernstige complicaties kan veroorzaken, óók ziek worden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Was even weg. Zie nu veel reacties. Ik zal mijn best doen op alle genoemde punten te reageren. Even kort punt voor punt, dat scheelt mij typewerk. -- brilse schreef dat het immuunsysteem van een baby zelf geen antilichamen kan maken tegen een virus. Dit klopt slechts gedeeltelijk. Als het helemaal zou kloppen, zou vaccinatie van baby's geen effect hebben - en we zien een enorm effect van baby-vaccinatie. Kennelijk hebben die vaccinaties dus wel degelijk effect. -- brilse schreef dat het antilichamenverhaal achterhaald zou zijn en dat een virus wordt bestreden door een combinatie van verschillende cellen. Dit klopt gedeeltelijk. Het antilichamenverhaal is niet achterhaald; deze uitleg klopt wel degelijk. Wat wel klopt, is dat er verschillende cellen betrokken zijn bij het overwinnen van een virus. Ik denk dat je daarop doelt. Het lichaam heeft meerdere (ik meen drie) verdedigingslinies. Ik ken ze niet precies uit mijn hoofd, want ik ben geen microbioloog en geen biochemicus. Mijn kennis is dus beperkt - misschien kan een meelezende microbioloog/biochemicus de hier volgende tekst aanvullen. De huidige vaccinaties zijn in zoverre niet perfect dat ze slechts één van de verdedigingslinies van het lichaam activeren. Met de andere verdedigingslinies gebeurt dus niets. Dit is niet perfect. Maar we zien overal om ons heen dat het wel degelijk goed werkt. Beter één van de drie verdedigingslinies geactiveerd dan nul. De ene verdedigingslinie die wordt geactiveerd is die van de antilichamen. Die wordt pas actief wanneer het virus al in het lichaam is doorgedrongen. Een andere verdedigingslinie bestaat uit cellen in de slijmvliezen. Die komt in de natuurlijke situatie veel eerder in actie, omdat de meeste virussen eerst door de slijmvliezen heen moeten en dan pas in het lichaam komt. Het zou dus fijn zijn als we die eerste verdedigingslinie ook zouden kunnen activeren. Daar zijn wel pogingen toe gedaan, maar om dit voor elkaar te krijgen moet je een virus (of bepaalde delen van het virus) op de slijmvliezen zelf aanbrengen. Dat kan bijvoorbeeld via een verstuivende inhalator, net zo'n apparaatje als sommige astmapatiënten gebruiken. (vervolg hieronder)
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg) Het probleem is dat het enorm moeilijk is, de dosering op die manier precies goed te krijgen. Te lage dosering en de bescherming werkt niet; te hoge dosering en je wordt ziek van de vaccinatie. Dat is de reden dat tot nu toe alleen de laatste verdedigingslinie (virus in bloedbaan inspuiten) is geactiveerd. Dat kan namelijk heel precies, je weet exact hoeveel milliliter je inspuit. Gelukkig gaat het onderzoek door. Recentelijk is een nieuwe methode bedacht om toch via de slijmvlies-methode te vaccineren, en zo dus de eerste verdedigingslinie te activeren. Als ik me goed herinner wordt er een lage dosering virus (of virus-stukjes) gebruikt, en wordt steeds gemeten hoeveel daarvan je bij elk pufje hebt binnengekregen. Puf jij efficiënt, dan zijn vier pufjes voldoende; puf jij niet efficiënt, dan moet je misschien tien pufjes opsnuiven. De methode is nog niet zo ver dat hij is goedgekeurd voor algemeen gebruik. Eerst moet bewezen worden dat het altijd betrouwbaar werkt, ook bij kinderen, ook bij zwakkeren, ook bij ouderen, enzovoort. Maar het onderzoek gaat dus door. Wellicht kunnen we binnenkort "pufjes snuiven" in plaats van geprikt te worden. Of beide, voor gevaarlijke ziektes, zodat je twee verdedigingslinies tegelijk activeert. -- brilse schreef dat ziektes waarvoor wij gevaccineerd worden, niet meer bestaan in de westerse wereld. Ook dat klopt gedeeltelijk. Ze bestaan niet meer - DANKZIJ de vaccinaties! Je ziet dan ook dat die ziektes wel degelijk af en toe de kop opsteken. Soms in asielzoekerscentra, waar veel mensen zitten die niet gevaccineerd zijn. Soms in de bijbelgordel, waar mensen wonen die weigeren zich te laten vaccineren. Vooral aan dat laatste zie je dat de virussen nog wel degelijk ronddwarrelen - anders waren die bijbelgetrouwen niet ziek geworden. Je ziet ook dat vaccineren werkt: in de bijbelgordel worden regelmatig vele mensen ziek, daarbuiten gebeurt dat niet. -- brilse schreef dat virussen muteren. Dat klopt. Lies12 is daar al uitstekend op ingegaan. In aanvulling op haar prima antwoord kan ik aangeven dat virussen weliswaar muteren, maar dat een vaccin vaak werkt op één eiwit (of enkele eiwitten) van het virus. Als het virus muteert, maar als dat ene eiwit bij de gemuteerde variant hetzelfde is als bij de oorspronkelijke variant, werkt het vaccin nog steeds nadat het virus is gemuteerd. (vervolg hieronder)
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg) Het wordt op die manier een "kansspelletje". Niet vaccineren betekent dat je vrijwel zeker ziek zult worden van een virus, gemuteerd of niet. Wel vaccineren betekent dat je 9 van de 10 keer niet ziek zult worden; pas in die paar gevallen (1 op de 10 bijvoorbeeld) waarin juist dat ene eiwit muteert, zul je ziek worden. Waar kies je voor: vrijwel zeker ziek worden, of slechts in 1 op de 10 mutaties een risico lopen? -- Dorske schreef dat ze twijfelt aan het mutatieverhaal. Virussen muteren. Veel virussen muteren zelfs heel snel. Denk bijvoorbeeld aan het griepvirus. Ook het vogelgriepvirus muteert. Bij dit virus geven we de belangrijkste mutantvormen aan met de letters H en N, gevolg door een mutantnummer. Zo kennen we H1N1, H5N1, H7N2, enzovoort. -- Dorske schreef dat sommige mensen minder goed reageren op een vaccin. Dat klopt. De risico-afweging die ik in mijn antwoord noem, houdt onder andere in dat we zo weinig mogelijk lichaamsvreemde stoffen inspuiten. Eigenlijk maar nét genoeg om een verdedigingslinie van het lichaam te activeren. Juist doordat er zo enorm weinig spul wordt ingespoten, wordt bij sommige mensen de verdediging nét niet geactiveerd. Die mensen hebben dus wel een prik gehad, maar zijn desondanks niet immuun. Nu is dat niet zo erg. Een virus kan zich alleen verspreiden als een zieke persoon voldoende nieuwe mensen kan besmetten. Zijn er te weinig besmetbare mensen, dan zal het virus uitsterven. Dit betekent dat niet iedereen beschermd hoeft te zijn om veilig te zijn. Zolang maar voldoende mensen gevaccineerd zijn, lift de rest eigenlijk gratis mee. Dit is dan ook de reden dat zelfs in de bijbelgordel maar heel af en toe een uitbraak plaatsvindt: normaal gesproken blijven ook die mensen gezond, dankzij alle wel-ingeënte mensen in hun omgeving. Wat dat betreft hoef jij jouw kinderen dus niet te laten inenten tegen bijvoorbeeld mazelen. Zolang de rest van Nederland die inenting *wel* krijgt, zijn ook jouw kinderen beschermd. (vervolg hieronder)
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg) Maar in wezen is dat net zoiets als met de trein reizen. Stel dat ik zeg: ik kijk hoe vol de trein is. Als de trein niet vol is, dan stap ik in zonder te betalen. Want die trein rijdt toch wel. En ik doe er niemand kwaad mee, want mijn plekje zou anders leeg zijn gebleven. Als ik dan ook nog direct uitstap zodra bij een volgend station toch een hoop betalende mensen met de trein willen, dan doe ik toch niemand kwaad? Ik gebruik alleen maar een zitplaats die anders leeg zou zijn gebleven. En inderdaad, dit werkt. Althans - zolang ik de enige ben die dit doet. Of zolang maar een paar mensen dit doen. Zodra iedereen dit gaat doen, stort het hele systeem in. Dan rijdt er plotseling geen trein meer, want er zijn te weinig betalende passagiers. Net zoiets gebeurt bij het niet vaccineren. Dat kan prima, en je bent nog steeds beschermd. Althans, zolang je de enige bent die zich niet laten vaccineren. Of zolang maar een paar mensen zich niet laten vaccineren. Maar zodra genoeg mensen zich niet meer laten vaccineren (zoals in de bijbelgordel), stort het beschermingssysteem in. Dan worden de niet-gevaccineerde mensen toch ziek. En, als "bonus", worden ook die mensen ziek die zich wel hebben laten vaccineren, maar bij wie de vaccinatie toevallig niet is aangeslagen - zie mijn uitleg hierboven over de minimale hoeveelheid stoffen die we in het lichaam willen inspuiten. Met niet-vaccineren breng je dus niet alleen jezelf in gevaar, maar ook mensen die ervoor hebben gekozen zichzelf wel te beschermen. (einde)
Cryofiel
11 jaar geleden
(toegift) Sorry, link vergeten over de vogelgriep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelgriep (einde - nu echt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo Cryo!!
Ik ben sterk onder de indruk, al was het maar door de moeite die je hebt genomen. Dikke plus!! (+_+) Ik ben geen échte biochemicus maar bijna, en van microbiologie heb ik een meer dan gemiddelde kennis, en je antwoorden kloppen als een bus. Ik zou hier en daar iets kunnen aanvullen... maar het is niet echt de moeite waard. Vooral je verhaal over de niet-vaccinerende types vond ik ijzersterk. Het is in mijn ogen een van de meest verschrikkelijke vormen van asociaal gedrag, en tevens het onnodig in gevaar brengen van je eigen kinderen.
Ik had ook een keer het voorbeeld van het openbaar vervoer gebruikt om uit te leggen dat het belangrijk is dat iedereen een kaartje koopt, want anders rijden geen treinen meer. En het mooiste van dat voorbeeld, is dat je kan de conducteur gebruiken als metafoor voor de virus: als hij toch controleert en je bent de enige die zwart rijdt, is de pakkans klein, maar als hij instapt en iedereen zwart rijdt, dan wordt iedereen beboet, en ook degenen die betaald hebben zullen last hiervan hebben, omdat niemand kan uitstappen, en je komt te laat op je bestemming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen praat hier over een virus maar dit is geen virus maar een bacterie Bordetella pertussis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritchie
Dat is inderdaad de agens van de kinkhoest, die ook duizenden slachtoffers heeft opgeëist in het verleden, net zoals veel virussen.
Geen verschil, behalve uiteraard de verschillen tussen een bacterie en een virus en het mechanisme van de immuniteit. Een vaccin volgt hetzelfde principe, en zonder vaccines dikke kans dat de helft van de GV'ers die nu meedoen aan deze discussie niet waren geboren of als kind waren gestorven.
Makkelijk zat.
Cryofiel
11 jaar geleden
@brilse, je vroeg waar mijn kennis vandaan komt. Ik heb al sinds de middelbare school grote belangstelling voor biologie. Niet voor de beschrijvende biologie, die vond ik saai. Maar zodra we gingen kijken "hoe het leven werkt", begon ik het interessant te vinden. Ik verslond alles wat ik lezen kon over DNA, RNA, virussen, het immuunsysteem, de stofwisseling, enzovoort. Ik heb overwogen in die richting verder te gaan. Hoewel ik dat niet heb gedaan, is mijn belangstelling altijd gebleven. Daardoor ben ik blijven lezen. Zowel populair-wetenschappelijke tijdschriften (NatuurWetenschap en Techniek, tegenwoordig NWT Magazine, is een aanrader) als wetenschappelijke onderzoeksverslagen. Op die manier heb ik mijn kennis uitgebreid en verdiept. Wat later kwam daar ook belangstelling bij voor de maatschappelijke impact van al die onderzoeksresultaten, en voor de manier waarop "de gewone mens" omgaat met de stroom aan informatie. Al met al een heel boeiend gebied!
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is inderdaad een moeilijke kwestie. Dat komt juist *doordat* we het hier hebben over een afweging. Het is geen kwestie van ja of nee, het is niet zwart-wit. Je kunt het ene voordeel uitruilen voor het andere voordeel, en het ene nadeel uitruilen voor het andere nadeel. Wat is wijsheid? Dat is niet zo 1-2-3 te zeggen. Wat het extra gecompliceerd maakt, is het feit dat het niet alleen een afweging is, maar dat de basis van die afweging onzeker is. Hoe erg is een infectie precies? Hoe groot is de kans dat een vaccinatie verkeerd uitpakt, en hoe groot zijn dan de gevolgen? We hebben wel een redelijk idee, maar geen absolute zekerheid. We hebben het dus over een afweging op basis van onzekere uitgangspunten... geen wonder dat het dan complex wordt!

Andere antwoorden (4)

Omdat de ziekteverwekker zich in de loop der jaren aanpast en immuun wordt voor het vaccin, het vaccin werkt dan niet meer, maar is de eerste periode zeker betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar de kans op besmetting is bij gevaccineerden nog altijd kleiner dan bij niet-gevaccineerden, en daarom is vaccineren te verkiezen boven niet-vaccineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daarbij is de mate van besmetting minder dan niet gevaccineerde kinderen.
Ik zou zeggen een kleine zoektocht op internet kom je genoeg redenen tegen om te vaccineren.
Ritsuka
11 jaar geleden
je komt allerlei redenen tegen? waar zie je dit dan? heb je een link?
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar gaat het autismesprookje weer komen...
Cryofiel
11 jaar geleden
Er is één enkel onderzoek waaruit een verband naar voren kwam tussen vaccineren en autisme. Dat onderzoek bleek bedrog te zijn. De onderzoeker was met grof geld omgekocht door een letselschadeadvocaat die steun nodig had voor zijn aantijging dat een paar kindertjes autistisch zouden zijn geworden door een vaccinatie. Dit ene bedrog wordt op allerlei vage sites duizenden keren gekopieerd. Maar gekopieerd bedrog blijft bedrog. http://www.bmj.com/content/342/bmj.c5347 http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/17/anti-vaccinatiebeweging-gedijt-alleen-in-gezonde-samenleving/ http://www.gezondheidsraad.nl/nl/adviezen/bmr-vaccinatie-en-autisme-geen-aanwijzingen-voor-een-verband http://www.skepsis.nl/blog/2011/01/autisme-en-vaccinatie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En er zit zeker ook geen kwik (thimerosal) in vaccinaties.
Cryofiel
11 jaar geleden
En er zit zeker ook geen chloor in keukenzout. En er zit zeker ook geen zwavel in ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch grappig of eigenlijk nogal sneu.
Niemand had het over autisme,
totdat iemand het verband een sprookje noemde en er daarna zelf een verhaal over schrijft. Terwijl er meer is dan alleen autisme. Ook is er trouwens meer dan 1 onderzoek,
vooral Deens onderzoek is goed, waar ze thimerosal verboden hebben in vaccins en dus konden vergelijken op de totale bevolking.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb zojuist een antwoord gegeven op je oorspronkelijke vraag. Laat maar weten wat je ervan vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens, + daar.
Ik ben ook niet tegen vaccineren, dat is niet realistisch, ben wel tegen bepaalde vaccinaties en/of ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle sceptische: lees aub het antwoord van Cryo en de reacties, en probeer vooral niet vooringenomen te zijn. Zonder vaccines zouden wij nog steeds in een wereld zitten met pokken, een ziekte die de mensheid duizenden jaar lang heeft geteisterd, en verantwoordelijk is voor meer doden in de geschiedenis dan welke andere oorzaak dan ook, inclusief alle oorlogen bij elkaar.
Om maar niet te beginnen over polio, rabiës, tetanus... Het is heel makkelijk roepen "ik laat geen troep spuiten in mijn kind" in de wetenschap dat je kind beschermd wordt doordat de rest van de kinderen die wél gevaccineerd zijn je kind niet zullen besmetten. Maar... wat als iedereen dat deed?
Persoonlijk vind ik het de ergste vorm van asociaal gedraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''IK LAAT GEEN TROEP SPUITEN IN MIJN KIND'' is
iets wat heel moeilijk is om te roepen, want je neemt zeker risico's als je helemaal niet vaccineert, zeker in de huidige wereld waar een virus dat vandaag nog aan de andere kant van de wereld is, over een week in een klein dorpje in Nederland kan zijn. Mijn mening: (best goed onderbouwt overigens)
Er is een groot verschil in vaccins, een deel is belangrijk een deel eigenlijk onzin.
Vaccineren is een must, maar lees je in en denk na, laat je kind niet zomaar "vol spuiten''.
Wanneer je het officiële programma (deels) volgt, (wat wel aan te raden is, want anders wordt het nogal ingewikkeld) dan is het aan te raden bij baby's steeds zo laat mogelijk te prikken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als dat aan te raden zou zijn - waarom heeft het RIVM dat dan nog niet ontdekt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou laat mogelijk: omdat baby's minder last hebben, zowel direct als met de serieuzere bijwerkingen. Omdat het RIVM zich misschien iets teveel laat beïnvloeden door de farmaceutische industrie.
En de mening van het RIVM is uiteindelijk ook maar de mening van een paar hoge ambtenaren, die moeten beslissen naar welke onderzoeken ze luisteren.
Kijk maar naar de verschillen tussen landen, ze kunnen niet allemaal gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de mening van het RIVM komt toevallig overeen met die van de andere gezondheidsdiensten van de rest van de wereld, toch?
O nee, wacht maar! Het komt doordat ze allemaal betaald worden door de farmaceutische lobby!
Kom op zeg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik niet,
Beïnvloeden, direct via lobby , maar ook via onderzoek dat de industrie zelf doet, onderzoek dat dus niet onafhankelijk is.
En nee, de mening van het RIVM komt niet overeen met die van de rest van de wereld.
Kwik in vaccinaties is in Denemarken bijvoorbeeld al bijna 10 jaar verboden. Daarmee zeg ik niet dat het RIVM het fout heeft, alleen dat hun mening niet perse de beste is.
Er is geen reden om bijvoorbeeld het Deense programma te niet volgen.
(want wat het jij gezegd als wij Denen waren en het over hun dienst ging?) Nogmaals, dat deel van mijn mening past in het programma van het RIVM.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jackd
Begrijp me niet verkeerd, want volgens mij zijn wij het voor een heel groot deel mee eens.
Natuurlijk heeft de industrie en dikke vinger in de pap, en natuurlijk doen ze alles aan (vaak met succes) om meer hieraan te verdienen, maar zoals vaak ik het leven, zijn er meerdere routen die naar Rome leiden.
Zelf woon ik pas 13 jaar in Nederland, en heb ik een totaal ander vaccinatie programma gehad dan het Nederlandse, net zoals mijn kind, dat een combinatie heeft gehad van beide. Maar allebei even effectief en wetenschappelijk onderbouwd. Welke was beter? Geen idee, maar dat weet ik ook niet van het Deense programma, en ik weet zeker dat er voor- en nadelen zullen zijn voor alle drie.
En je mag niet vergeten dat de epidemiologische situatie van een land beïnvloedt ook de keuze voor het ene of het andere programma, dus verschillen zijn vaak prima uit te leggen.
Feit blijft dat vrijwel elk land begint de kinderen op een zeer vroege leeftijd te vaccineren. En dit gezegd te hebben, moet je uiteraard kritisch blijven. Vroeger werd ook uranium gebruikt tegen bepaalde ziektes, de verkoop van laudanum is in USA en UK nog steeds legaal, en niet zo lang geleden werd thalidomide gegeven aan zwangere vrouwen.
De reden waarom kwik gebruikt wordt in vaccines is niet om onze kinderen te plagen of meer te verdienen, maar omdat er een risicoanalyse is gedaan over de effectiviteit van een vaccin tegen de gevaren van de draagstoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad grotendeels met elkaar eens.
Ook door leeftijd hebben we andere vaccins gekregen dan de kids nu. Alleen dat kwik puntje.
Er geen noodzaak het te gebruiken, er zijn goeie alternatieven.
Er is (regulier wetenschappelijk) minimaal twijfel over de veiligheid.
Dus waarom zou je het dan gebruiken?
Bij mij blijft geld (verdienen) dan de reden om het te blijven gebruiken.
(behalve als ik een alu-hoedje opzet, dan zijn er meer redenen, maar die laat ik liever af) Gaan we moeilijke worden gebruiken: :-)
laudanum = voor het belangrijkste werkende deel morfine. (rauwe opium klinkt enger dan het is)
En wat ik zo snel zie, in de VS alleen op recept, ze zien het als drugs.
thalidomide = 50 jaar geleden. van wiki: opvallend dat het niet in de VS werd toegelaten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verschillen tussen landen kunnen ook worden veroorzaakt door verschillen in timing van de overige vaccinaties, reguliere controles, enzovoort. Daardoor zou het in het ene land beter kunnen zijn baby's net wat vroeger te vaccineren, terwijl het in een ander land beter kan zijn om baby's net wat later te vaccineren. Zolang we de beweegredenen achter de adviezen niet kennen, kunnen we daar geen goede uitspraak over doen. De farmaceutische industrie probeert ongetwijfeld invloed te krijgen. Daar zijn enkele gevallen van bekend geworden, en er zullen vast nog meer gevallen zijn waar we (nog?) niets van weten. Maar het *moment* van vaccineren zal hun worst wezen. Als een kind twee vaccinaties nodig heeft, maakt het voor hun omzet en winst niets uit of je die twee vaccinaties geeft op de leeftijd van zes maanden en op de leeftijd van vijf jaar, of op de leeftijd van tien maanden en op de leeftijd van zes jaar. Over het "kwik" (geen kwik, maar een kwikverbinding - zoals je weet een gigantisch verschil) doen in angstzaaicircuits de vreemdste verhalen de ronde. Dat is ook de reden dat ze zo graag van "kwik" spreken, in plaats van thiomersal of een andere naam. Ik vergelijk het altijd maar met het zwaar agressieve, alles wegvretende natrium en het uiterst giftige chloor dat door grote bedrijven in een 50-50-verhouding aan ons voedsel wordt toegevoegd. Ik wil maar zeggen: staar je niet blind op een woordje. Kijk naar de stof en de eigenschappen daarvan, want dat is het enige dat telt. (vervolg hieronder)
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg) De stof die in sommige vaccins zit, is een hulpstof. Die stof vergroot de effectiviteit van het vaccin. Je kunt er ook voor kiezen die stof weg te laten. Het vaccin wordt dan minder effectief. Op zich geen probleem, maar je zult dan wel een stuk méér van de werkzame stof in het vaccin moeten stoppen. Dat is op zich al een nadeel: je belast het lichaam veel zwaarder, en het vaccin (en dus de gezondheidszorg) wordt duurder. Daarnaast reageert niet iedereen hetzelfde op de werkzame stof. Hoe meer van de werkzame stof je moet inspuiten, hoe meer de individuele reacties uiteen zullen lopen. *Met* hulpstof varieert de reactie van niets tot twee dagen slapheid en lusteloosheid. *Zonder* hulpstof zou de reactie variëren van niets tot een week behoorlijk ziek. Dat laatste is sowieso niet fijn als het net jou (of jouw kind) overkomt, maar het zou er ook toe leiden dat de acceptatie van vaccinaties vermindert - met de bekende rampzalige gevolgen. Je ziet dat ook hier een keuze gemaakt is, op basis van een risico-afweging. In dit geval is die afweging niet alleen inhoudelijk, maar ook gebaseerd op angstgevoelens onder de bevolking - reden waarom sommige landen bepaalde hulpstoffen verbieden, ondanks het nut dat die hulpstoffen "technisch gezien" hebben. (einde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moment is ook voor de industrie belangrijk, van uitstel komt afstel. Mijns inziens creëren ze vooral een beeld dat alle vaccinaties moeten en dat er geen opties zijn. (nogmaals: helemaal niet vaccineren is wat mij betreft geen optie) In dit geval mag je je rustig blindstaren op het woordje kwik, bijna alle kwikverbinding zijn giftig, thimerosal is zwaar giftig.
Met het noemen van andere stoffen, lijdt je alleen maar af van de discussie. Thimerosal is geen hulpstof die de werking verbeterd, het is een conserveermiddel, niks meer dan dat.
Het hele 2e stuk gaat dus nergens over,
behalve die risicoafweging. We moeten er niet teveel over praten, anders gaat het bedrijf dat het maakt misschien wel failliet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als "van uitstel komt afstel" waar zou zijn, dan zou jij dus beslist *niet* moeten aanraden om baby's wat later te vaccineren dan het RIVM nu aanbeveelt... Hulpstof of conserveermiddel: het blijft in beide gevallen een afweging. Liever geen thimerosal? Dat kan. De farmaceuten zullen je dankbaar zijn. Het vaccin is zonder conserveermiddel minder lang houdbaar. Er zal dus meer moeten worden weggegooid - en dat terwijl het gebruik gelijk zal blijven, of zelfs zal stijgen doordat mensen die nu geen vaccinaties nemen uit angst voor thimerosal dan wel vaccinaties zullen nemen. De farmaceuten krijgen dus een grotere omzet - en zullen dus maar wat graag het thimerosal weglaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, daar heb je me.
Maar alles helemaal genuanceerd opschrijven zonder lappen tekst is bijna onmogelijk.
Iets genuanceerder: de 1e vaccinatie 2 maanden later geven, geeft net wat meer tijd om even na te denken. (2 maanden later kan nog net binnen het programma) Thimerosal zorgt dat ze goedkoop cocktails kunnen maken, anders moet elk vaccin apart. Alles apart is wel iets duurder voor de eindgebruikers, maar geeft een kleinere winstmarge.
Met houdbaarheid heeft het uiteindelijk weinig te maken. Waarom steeds het woord "angst".
Mensen die "anders" vaccineren zijn niet bang, ze denken voor zichzelf en komen tot een andere conclusie.
Ik denk dat de bange degene zijn die niet zelf durven te denken. (door bedoel ik jouw trouwens niet mee)
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom langer nadenken als je uiteindelijk toch laat vaccineren? Ik bedoel, de beslissing om je kindje wel of niet te vaccineren kun je al vele maanden vóór de geboorte nemen. Dat "nadenken" is dan toch hetzelfde als "van uitstel komt afstel"? Ik denk dat we moeten inzetten op het vanzelfsprekend zijn van vaccinaties. Misschien een vreemde vergelijking, maar vroeger was het vrij normaal om met een flinke slok op achter het stuur te kruipen. Dankzij een jarenlange bewustwordingscampagne wordt datzelfde gedrag nu als asociaal randgedrag gezien. Het "even wat langer nadenken" haalt de vanzelfsprekendheid weg die nu gevoelsmatig nog achter vaccineren zit. Gezien de enorme risico's is dat net zoiets als de vanzelfsprekendheid van een bob wegnemen: die kant moet je niet op willen, vind ik. Ik denk dat het vasthouden aan de vanzelfsprekendheid van vaccineren veel belangrijker is dan de eventuele kleine winst van net een paar weekjes later vaccineren. Maar zoals ook elders, is ook dit een complexe afweging. -- Nog wat uitleg over het woord "angst". Ik ken het hameren op het feit dat er een kwikverbinding in sommige vaccins zit, vooral van wat ik angstzaaisites noem. Onder het mom van "verstandig prikken" of "bewust inenten" dragen ze de boodschap uit dat de meeste vaccins overbodig zijn, dat er puur gif in zit, dat er wetenschappelijk gezien enorme vraagtekens achter de theorie van het vaccineren zitten maar dat de wetenschappers die dat durven zeggen monddood worden gemaakt door grote, machtige industriebonzen, en dat 'big pharma' ons laat inspuiten met giftige troep omdat ze daar enorme woekerwinsten op kunnen maken - sommige sites gaan zelfs zo ver dat ze beweren dat wij juist ziek worden van vaccins, en dat de farmaceuten dat expres doen omdat wij dan als patiënt opnieuw bij hen langskomen. Goed, een lang verhaal zie ik nu, maar waar het op neerkomt is dat ik de woorden 'kwik', 'gif' en 'overbodig' vele malen vaker tegenkom op vage angstzaaisites dan op serieuze, afgewogen sites. Vandaar mijn gebruik van het woord 'angst'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een groot gebied tussen nadenken en niet prikken.
Bijvoorbeeld niet prikken als een kind ziek is, maar wachten totdat ie weer beter is.
En ja, naar mijn mening zijn sommige vaccinaties overbodig, ook als niemand ze krijgt. (DKTP is een must) Een paar weekjes later, betekend in het geval van 4 naar 6 maanden dat een baby 50% ouder is. Dat is een groot verschil, o.a. in immuunsysteem. Ik zie je angst redenatie, ben ik het ook gedeeltelijk mee eens, maar door het te noemen waar het niet aan de orde is (hier is dat een twijfel geval, want ik kan alleen voor mezelf spreken en weet niet waar de rest hun info vandaan haalt) haal je de discussie naar beneden, door te zeggen dat het allemaal maar angst is. In het vaccinatie verhaal vind ik de rol van de industrie vaag, maar op andere punten vind ik dat ze zo slecht bezig zijn, dat ik er hier ook niet veel vertrouwen in heb.
Cryofiel
11 jaar geleden
Niet prikken wanneer het kind ziek is, daar kan ik prima inkomen. Het moment waarop geprikt wordt, daar zou ik zelf liever vertrouwen op de afweging die de deskundigen hebben gemaakt. Ik zou overigens die afweging dan wel in detail willen kennen, en pas dan eventueel anders besluiten. Mijn angstredenatie werd getriggerd door de overeenkomst tussen wat ik hier zag worden geschreven, en wat ik op andere (vage) forums geschreven zie worden. Daar wordt vaak het woord 'kwik' genoemd, als opmaat naar een ware complottheorie over doelbewust vergiftigen om maar woekerwinsten te kunnen maken. In dit geval was die analogie gelukkig slechts toeval - maar toen was mijn angstredenatie al getriggerd.   ;-) Wat mij overigens opvalt is dat de rol van de farmeceutische industrie vaak ter discussie wordt gesteld, maar de rol van de homeopathische industrie niet. Ook de rol van de natuurmiddeltjesindustrie wordt nooit eens ter discussie gesteld. Wat dat betreft vind ik het eeuwige gescheld op de farmaceutische industrie nogal eenzijdig.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou en of ik Niburu ken! Die site is één van de ergste! Zwaar eenzijdig. Nooit zul je eens de andere kant van het verhaal horen. De grote farmaceuten liegen en bedriegen, ze kopen alles en iedereen om, en ze stoppen expres zoveel mogelijk gif in vaccins om ons maar ziek te maken - maar natuurlijk net niet zo ziek dat we overlijden, we moeten vooral lang blijven leven. Hoe langer we ziek zijn, hoe langer we klant blijven. Je zult op Niburu bijvoorbeeld nooit horen dat juist het verband tussen vaccinaties en autisme op omkoperij berust. Verder veel verhalen over een geheime planeet met daarop - naar keuze - een goede of een kwade macht die ons in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het belangrijkste doel van de farmaceutische industrie dan niet winst maken.
(dan heb ik het niet over woeker of complottheorieën)
Zou het belangrijkste doel niet iets anders moeten zijn, met winst op de 2e plek?
(er zijn zelfs economen die zeggen dat je zo meer winst maakt) De grote van de industrie zorgt voor meer vragen.
De alternatieve industrieën krijgen ook veel kritiek.
Geen idee of dat in verhouding is, maar als je de hoeveelheid kritiek zou vergelijken met de omzet, ik denk dat de alternatieve industrie het zwaarder heeft.
Ik gok, dat jij dat waarschijnlijk andersom, als dat zo is zou dat kunnen komen doordat wij ons meer ergere aan kritiek op de kant waar we zelf meer in zien. Een andere punt is dat de meeste alternatieve geneesmiddelen weinig kwaad kunnen, zelfs niet bij verkeerd gebruik. (er zijn er genoeg die wel kwaad kunnen)
Of het helpt of niet, je krijgt er niks van, een regulier arts heeft het wat dat betreft een stuk moeilijker.
Cryofiel
11 jaar geleden
@brilse, dat is precies het gemene van zulke sites. Ze gebruiken wetenschappelijke termen - maar vaak in een betekenis die ze er zelf bij hebben bedacht. Op die manier kunnen alleen mensen die verstand van zaken hebben, uitleggen wat er verkeerd is aan het verhaal. Bij het omkoopschandaal waarbij een gemene advocaat een wetenschapper omkocht om een rapport te fabriceren, zal Niburu *alleen* dat rapport noemen, natuurlijk met de naam van de wetenschapper erbij, en als het even kan ook het instituut waaraan die wetenschapper destijds was verbonden. En ja, dan denkt de leek dat het wel zal kloppen. Dat de wetenschapper oneervol is ontslagen nadat het bedrog aan het licht was gekomen, zul je op Niburu niet lezen. Ook de onderzoeksrapporten van de commissie die dit geval heeft uitgepluist worden op Niburu zorgvuldig verzwegen. Dus inderdaad: voor de leek lijkt het net alsof er goede, wetenschappelijk onderbouwde informatie staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niburu kwam ertussen toen ik aan het schrijven was. Niburu neem ik ook niet al te serieus, ik lees er af en toe wat, maar kom er eigenlijk alleen maar via via. Bijvoorbeeld nu, omdat jullie het er over hebben.
Ik zie Niburu als een roddelblad: even doorbladeren en snel weer wegleggen. Kom ik er iets interessants tegen, dan check ik het op serieuzere site's.
Als we niet zouden vaccineren, zouden de baby's de ziekte veel heftiger krijgen; een deel zou er aan overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de bacterie waartegen wordt ingeënt niet meer identiek wordt je kind ziek. Bacterie veranderen, daardoor is het een andere soort een nieuwere soort. Dis is een beetje te vergelijken met griep, een nieuwe soort griep die het lichaam niet kent en daardoor ziek wordt. Dit is juist het zelfde als met de bacterie van kinkhoest. Maar de ziekte zal wel daardoor iets minder erger zijn in de meestegevallen omdat het toch een beetje herkenning geeft waardoor de snellere antistoffen tegen maken.

Hopelijk heb ik ene duidelijk antwoord kunnen geven op je vraag