Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan ik laten onderzoeken of ik aanleg voor trombose heb?

Ik heb ooit, waarschijnlijk zeiden ze, een longembolie gehad en ben daar ook voor behandeld. Lange tijd bloedverdunners moeten slikken en wekelijks naar trombosedienst om te prikken. Dat is zo'n 15 jaar geleden geweest. Het kwam waarschijnlijk door pil gebruik. Ik zou toch graag weer de pil gaan gebruiken en wil graag weten of ik echt aanleg heb voor trombose. Kan ik dat laten testen?

Weet jij het antwoord?

/2500

jazeker kan dat. via je huisarts een echografie laten maken. en er zijn meer manieren maar dat moet ook via je huisarts oa longembolie onderzoek. Toegevoegd na 1 minuut: hier een site met info over jouw vraag: http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/vaatziekten/trombose/onderzoek_behandeling_trombose/

Dat kan d.m.v een bloedtest (APC-resistentietest). Maar ik betwijfel ten zeerste of een arts jou de pil voorschrijft, want de pil wordt m.i. niet gegeven aan mensen die in het verleden trombose hebben gehad. Risico op weer trombose is dan erg hoog en daar zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten toch? Toegevoegd na 34 minuten: Om bovenstaande reden kom je denk ik ook niet in aanmerking voor de bloedtest.

Je kunt aan de huisarts vragen om de prikpil. Die krijg je wel ook al heb je trombose gehad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100