Wat houdt coeliakie marsh 3a in?

Bij mijn vrouw is vandaag coeliakie marsh 3a vastgesteld. Ze ondervond de laatste 5 jaar de volgende klachten: opgezette buik, opgeblazen gevoel, obstipatie, hevige buikpijn, chronische vermoeidheid, slaperig, depressie, stemmingswisselingen, duizelig, lage bloeddruk, vitamine b12 tekort. Ook heeft ze een te laag werkend schildklier waarvoor ze thyrax krijgt (al 10 jaar). Nu is mijn vraag wie heeft ervaring met coeliakie en wat houdt marsh 3a in. Een vervolgvraag van mij hierover is: Ze heeft al 10 jaar lang een te traag werkend schildklier, kon de link met coeliakie dan niet eerder worden vastgesteld dmv de bovengenoemde klachten. Ik heb begrepen dat hoe later je achter de diagnose coeliakie komt des te groter de kans op darmkanker.

12 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K

Het beste antwoord

Ook bij mijn vrouw is zeer recentelijk (6 maanden geleden) coeliakie vastgesteld, wat gepaard ging met problemen met de schildklier. Tevens ben ik vanwege mijn beroep aardig hiervan op de hoogte.

Waarschijnlijk weet je al wat coeliakie inhoudt, dus ga ik niet erg diep hierin, het liefst zou ik je verwijzen voor algemene info naar de bijzonder complete pagina in de Engelse Wikipedia, en voor hele concrete tips naar de Nederlandse Coeliakie Vereniging, zie de links onderaan.
Maar wel belangrijk om te weten is dat "marsh" verwijst naar de ernst van de ziekte, en dat wordt afgemeten aan de hand van de mate van atrofie (=beschadiging) van de oppervlakte van de darmen. De schaal loopt van 0 tot 4, dus kan je zelf uitrekenen dat je vrouw aan een behoorlijk ernstige vorm van coeliakie lijdt.
Vanwege de schade aan de darmen, kunnen de darmen de nutriënten uit voedsel niet of onvoldoende absorberen, waardoor je van alles tekort komt (vitamines, mineralen...) en een brede scala aan problemen kunnen ontstaan.
Doordat de symptomen die ontstaan zo ongelofelijk divers zijn, is het ook lastig voor een arts om te bepalen wat de oorzaak is.

Je vervolgvraag is geheel terecht: had niemand dit eerder kunnen inzien? Zelf vind ik dat het wél had gemoeten (net zoals bij mijn vrouw het geval is), maar de realiteit is dat weinig artsen denken meteen aan coeliakie als de ultieme reden voor allerlei metabolische aandoeningen zoals een trage schildklier, tekort aan vitamines, verstoorde stoelgang, chronische vermoeidheid... noem maar op. Waarschijnlijk door gebrek aan tijd wordt niet meer gezocht naar de échte oorzaak van problemen, maar gewoon gereageerd via symptoom bestrijding: "Vitamine B12 tekort? Neem een supplement!"
Je angst over een verhoogde kans van darmkanker is ook terecht, maar er is ook geen reden tot paniek. Je praat nog altijd over een 'kans', niet over een zekerheid.

Maar goed, mijn advies aan je is om niet te blijven malen over wat anders had kunnen (of moeten) zijn gegaan, maar juist blij zijn dat jullie nu weten waardoor al die problemen zijn ontstaan. En beter nog: met de juiste maatregelen, kan je het probleem voor een groot deel oplossen!
Ik zou je sterk aanraden om lid te worden van een Coeliakie vereniging, ze hebben hele goede info over aangepaste dieet, winkels, en zelfs belastingvoordeel die je kan opvragen.

Heel veel sterkte verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas kijken artsen niet vaak genoeg naar bijkomende auto-immuunproblemen.

Meestal wordt een te trage schildklier veroorzaakt door een auto-immuun probleem. Afweerstoffen vallen de eigen schildklier aan en vernietigen deze op termijn.

Naast auto-immuun schildklier ontstekingen (die een te trage schildklier veroorzaken) kunnen ontstekingen aan de alvleesklier (diabetes), bijnier (ziekte van Addison), aan maagslijmvlies (pernicieuze anemie = een vitB12 tekort) optreden. Dat zijn de vier meest bijkomende auto-immuunproblemen bij schildklieraandoeningen.

Helaas zijn veel huisartsen, maar ook specialisten van deze combi onvoldoende op de hoogte en mijn schrijft (of de patiënt zelf) de klachten af op de schildklier.

Daarom is het altijd zaak als iemand restklachten heeft nadat de schildklier goed behandeld is (TSH zo rond de 1) om verder te zoeken naar aanverwante aandoeningen.

Zou ik u in dit geval bij vitB12 tekort (wat bij coeliakie voorkomt) ook in het achterhoofd houden dat wanneer eenmaal langere tijd het dieet is volgehouden en vitB12 nog steeds onvoldoende in het bloed aanwezig is, ook aan pernicieuze anemie te denken... Maar wellicht is dit al uitgesloten in het onderzoek?

Naar schatting zijn er zo'n 8-10% van de patiënten met de ziekte van Hashimoto (de auto-immuunaandoening) die tevens coeliakie hebben of deze in hun verdere leven kunnen ontwikkelen.

Zie artikel in de link hieronder.
Zie vereniging voor mensen met coeliakie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierboven bij opsomming van de 4 meest bijkomende auto-immuunziekten, vergat ik coeliakie te noemen!

Dus: diabetes, coeliakie, Vit B12 tekort door ontsteking van bepaalde cellen in het maagslijmvlies, ziekte van Addison zijn de 4 meest bijkomende ziektebeelden bij schildklieronstekingen (ziekte van Hashimoto).

Daarom zaak dat iedere schildklierpatiënt en omgekeerd ook iedere diabetes, coeliakie patiënt, patiënten met ziekte van Addison van dit soort overlappen weet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig verhaal, had ik zelf iets hierover willen schrijven, maar je komt heel snel ruimte tekort! +1