Ook bij mijn vrouw is zeer recentelijk (6 maanden geleden) coeliakie vastgesteld, wat gepaard ging met problemen met de schildklier. Tevens ben ik vanwege mijn beroep aardig hiervan op de hoogte.
Waarschijnlijk weet je al wat coeliakie inhoudt, dus ga ik niet erg diep hierin, het liefst zou ik je verwijzen voor algemene info naar de bijzonder complete pagina in de Engelse Wikipedia, en voor hele concrete tips naar de Nederlandse Coeliakie Vereniging, zie de links onderaan.
Maar wel belangrijk om te weten is dat "marsh" verwijst naar de ernst van de ziekte, en dat wordt afgemeten aan de hand van de mate van atrofie (=beschadiging) van de oppervlakte van de darmen. De schaal loopt van 0 tot 4, dus kan je zelf uitrekenen dat je vrouw aan een behoorlijk ernstige vorm van coeliakie lijdt.
Vanwege de schade aan de darmen, kunnen de darmen de nutriënten uit voedsel niet of onvoldoende absorberen, waardoor je van alles tekort komt (vitamines, mineralen...) en een brede scala aan problemen kunnen ontstaan.
Doordat de symptomen die ontstaan zo ongelofelijk divers zijn, is het ook lastig voor een arts om te bepalen wat de oorzaak is.
Je vervolgvraag is geheel terecht: had niemand dit eerder kunnen inzien? Zelf vind ik dat het wél had gemoeten (net zoals bij mijn vrouw het geval is), maar de realiteit is dat weinig artsen denken meteen aan coeliakie als de ultieme reden voor allerlei metabolische aandoeningen zoals een trage schildklier, tekort aan vitamines, verstoorde stoelgang, chronische vermoeidheid... noem maar op. Waarschijnlijk door gebrek aan tijd wordt niet meer gezocht naar de échte oorzaak van problemen, maar gewoon gereageerd via symptoom bestrijding: "Vitamine B12 tekort? Neem een supplement!"
Je angst over een verhoogde kans van darmkanker is ook terecht, maar er is ook geen reden tot paniek. Je praat nog altijd over een 'kans', niet over een zekerheid.
Maar goed, mijn advies aan je is om niet te blijven malen over wat anders had kunnen (of moeten) zijn gegaan, maar juist blij zijn dat jullie nu weten waardoor al die problemen zijn ontstaan. En beter nog: met de juiste maatregelen, kan je het probleem voor een groot deel oplossen!
Ik zou je sterk aanraden om lid te worden van een Coeliakie vereniging, ze hebben hele goede info over aangepaste dieet, winkels, en zelfs belastingvoordeel die je kan opvragen.
Heel veel sterkte verder!
- Bronnen:
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Coeliac_disease
-
http://www.glutenvrij.nl/