Verschil waterpokken / krentenbaard?

Wat is nu eigenlijk het uiterlijke verschil? Dus wanneer weet je of je kind waterpokken of krentenbaard heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
24.2K

Het beste antwoord

De eerste verschijnselen van waterpokken zijn rode vlekjes waar bovenop blaasjes ontstaan, verspreid over het lichaam. Die bevatten eerst helder en dan troebel vocht. Binnen een paar uur breekt dat blaasje door en vormt zich een korst. Tussen die plekken ontstaan weer nieuwe pokken, gedurende een dag of vier.

De bestaande behandeling met geneesmiddelen tegen waterpokken wordt alleen toegepast bij kinderen die bijzonder kwetsbaar zijn voor infecties. Andere kinderen hebben geen baat bij die behandeling. Soms voelt een kind verder niets, maar een aantal ellendige dagen is niet ongewoon. Eventuele jeuk kan worden bestreden met mentholpoeder. Vraag alleen niet: "Heb je jeuk?", want dan heeft iedereen het. Voorkom dat uw kind de blaasjes stukkrabt of de korsten eraf probeert te pulken. De ziekte is overigens zeer besmettelijk.

Impetigo (krentenbaard)
Impetigo is een zeer besmettelijke huidinfectie, beginnend als een klein kapotgekrabd plekje in het gezicht rond de mond. Vandaar de bijnaam krentenbaard. Overal op het lichaam onstaan open plekjes met gele korsten, maar vooral op het gezicht en onbedekte lichaamsdelen. Met krentenbaard gaat u altijd naar de dokter. .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mentholpoeder bij waterpokken niet doen! Het verstopt wondjes en veroorzaakt zo littekens!

Andere antwoorden (1)

Het duidelijkst zichtbare verschil is, dat krentenbaard op EEN plaats begint en zich van daaruit verspreidt, en waterpokken over het hele lichaam opkomen.
Krentenbaard zal ook alleen maar ontstaan waar al een klein wondje was of waar gekrabd kan worden (dus niet achterop de rug).