Waarom krijgt niet iedereen griep?

Er is een epidemie nu. Nochtans krijgen 99.9% geen griep.
Hoe komt dat?
-Ze worden niet besmet.
-Ze zijn immuun door een vorige griep.
-Ze worden licht besmet en hun immuunsysteem maakt antistoffen.
Welk zou het zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K
Amadea
12 jaar geleden
Alleen mensen met een lage of verminderde weerstand zijn vatbaar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik was vorige week licht snotterig.

Het beste antwoord

Als je genoeg weerstand hebt, dan maakt je lichaam inderdaad genoeg afweerstoffen en hoef je niet ziek te worden.

En als je niet of weinig in contact komt met anderen die de griep hebben, kun je ook nauwelijks geinfecteerd raken.

Immuun door een vorige griep is bijna niet mogelijk, omdat alle griepsoorten heel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iemand met een goede conditie is veel minder vatbaar voor infecties. Ook kan er geheel of gedeeltelijke immuniteit bestaan tegen een aantal virusvarianten, want er heersen er altijd meerdere. Een complicerende factor is dat er naast griep ook veel verkoudheid voorkomt in het winterseizoen. Ook die wordt veroorzaakt door verschillende soorten virussen (novo en corona), die kunnen muteren. Het is dus mogelijk dat je weerstand door verkoudheid wordt aangetast waardoor de kans groter is dat je griep krijgt.

Ik denk zelf dat hoge doseringen vitamine C de weerstand tegen griep- en verkoudheidsvirussen vergroten. Sinds ik die gebruik heb ik geen griep en verkoudheid meer gehad. Daarvoor was ik enkele malen per jaar aan de beurt met verkoudheid en eens in de paar jaar met griep. Eens in de paar jaar vanwege die gedeeltelijke immuniteit, antistoffen tegen heersende virusvarianten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress tast je weerstand ook aan. Sinds ik mijn zaak heb gesloten en deeltijds werk, ga ik 4x op reis per jaar.
En sinds ik in het najaar en het voorjaar een week doorbreng in Spanje, heb ik geen enkele infectie meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Stress wordt als bevorderende factor voor vele kwalen zelfs erg onderschat.
Ik leef heel gezond, met vitamientjes enzo. Maar ik heb toch een flinke verkoudheid gekregen.
Na een dag vaak stomen was het de volgende dag zo goed als voorbij.
Dus mijn lichaam herstelt zich wel snel.

Maar ik denk dat als iemand in je directe omgeving ziek is je het toch krijgt, ondanks je flinke portie vitaminen die je vaak tot je neemt.
En mss hebben diegene die het niet krijgen niet iemand getroffen in hun directe nabijheid.