Welke chronische ziekte is het meest progressief en heeft vaak snel de dood tot gevolg?

Er zijn veel soorten chronische ziekten.
Bij veel kan men een ''normaal'' leven leiden en relatief oud worden.
Maar welke chronische ziekte is het meest progressief en heeft vaak snel de dood tot gevolg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
12.8K
Amadea
12 jaar geleden
Waarom wil je dat weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt ook nogal uit wat de 'basisconditie' van iemand is, voor z/hij ziek werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt een wazige huiswerkvraag.

Antwoorden (4)

Er zijn geen chronische ziekten waar je snel aan dood gaat: een chronische ziekte is per definitie een ziekte die lange tijd voortduurt (dat is chronisch!)
Je vraag klopt dus eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit gehoord van CLL?
Chronische Lymphatische Leukemie?
Er zijn mensen die daar 10 jaar mee rondlopen en er zijn mensen die al dood gaan na een half jaar na
constatering.
De meeste dodelijke progressieve ziektes worden niet aangemerkt als chronische ziekte. Hoewel 'chronisch' betekent dat het langer dan drie maanden duurt, is bij een progressieve ziekte die snel tot de dood zal leiden, dat toch niet echt van toepassing.

Ik gok dat ALS één van de meest dodelijk en progressieve 'chronische' ziektes is. Is meestal binnen een jaar of drie fataal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook ALS. Soms overlijden mensen al binnen een jaar na de diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de gemiddelde levensverwachting van een ALS-patiënt is drie tot vijf jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Gemiddelde levensverwachting na diagnose is 3-5 jaar. Er zijn mensen die nog 8 jaar, of zelfs langer leven. Meestal is het echter binnen een jaar of drie fataal.
Leukemie. AIDS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CBD oftewel corticobasale degeneratie. Dit is een ziekte waarbij delen van de hersenen kleiner worden en letterlijk uit gewkijld worden.

Het verloop is ongeveer 8 jaar.