Wat zijn oorzaken voor huiduitslag? Zie omschrijving

Een vriendin heeft al ruim een week last van een huiduitslag. Ze is inmiddels al bij de huisarts geweest en de dermatoloog weet het ook niet.
Het zijn kleine rode bobbeltjes, begonnen op de borst en rug. Breiden langzaam uit naar nek, hoofd en armen. Het ziet eruit als de vijfde/zesde ziekte. Het jeukt alleen als het warm wordt, is niet besmettelijk en geen allergische reactie (histaminekuur helpt niet). Ze is niet ziek, ook niet ziek geweest.
De vlekjes zijn goed wegdrukbaar en schilferen niet.
Huisarts heeft uitgesloten:
Allergie, 5e/6e ziekte, netelroos, gordelroos en waterpokken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heeft je vriendin last van miliaria. Het wordt in de volksmond ook wel zweetuitslag of warmte-uitslag genoemd.

Zie plaatje voor typische miliaria!

Het ontstaat doordat de zweetkliertjes afgesloten raken. Dat is dan ook de reden dat het vooral opspeelt waneer het warm wordt. Dan gaan de zweetklieren werken.

Je vriendin kan zich het beste niet te warm kleden (niet warmer dan nodig is). Strakke kleding en synthetische materialen kan ze beter even vermijden. Ademend katoen is beter.
Het is aanlokkelijk om heel veel op de huid te gaan smeren, maar vette zalven of cremes kunnen het afsluiten van de zweetklieren juist verergeren.

Ze kan het beste lauwwarm-koud douchen en dan droogdeppen (niet wrijven). Heel even een de lucht laten drogen. Als de huid niet echt droog aanvoelt, liever niets erop doen en de huid weer tot rust laten komen. Anders een niet te chemische (parfums en dergelijke) lotion/creme heel dun erop smeren. Als de jeuk heel erg is kan ze mentholgel gebruiken. Dit is verkoelend door de menthol en stilt echt de jeuk. Het kan echter ook zijn dat het iets te heftig is op de uitslag. Bij mijzelf was koel douchen en aan de lucht drogen en dan vooral zorgen dat het kan blijven ventileren het beste.

Probeer te voorkomen dat de rug gaat zweten. Bijvoorbeeld door niet lang met de rug tegen een stoel aan te leunen (lange autorit).

Het kan best even duren voordat het helemaal weg is, maar er is weinig meer aan te doen dan de dingen die ik noemde...

Succes met uitvinden wat de klachten verlichten en verminderen en uiteindelijk voorkomen! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan ook komen door een ander wasmiddel
12 jaar geleden
Zat te denken aan rode hond!

En aan een allergie. De huisarts kan alleen allergie uitsluiten als je vriendin een allergie test doet of een bloedtest. Meestal duurt zo onderzoek wel een week voordat je uitslag binnen krijgt, aangezien je vriendin nu pas een week klachten heeft lijkt het mij dat de huisarts dit niet gedaan heeft Wat ik dus wel een beetje vreemd vind.