Wat is het verschil tussen aangeboren hersenletsel en NAH?

Ik heb zelf NAH maar wat is het verschil tussen aangeboren en niet aangeboren hersenletsel?(heb IQ83,wat dat ook mag betekenen...).Ben wel redenlijk goed in computers als het om collages maken gaat en websitemaken.Heb website dat in profiel staat ook in eigenbeheer.Ook heb ik meer tijd nodig om (mijzelf) iets aan te leren,en lichte epilepsie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K

Antwoorden (4)

NAH staat voor Niet Aangeboren Hersenletsel. Dat is dus ook gelijk het verschil: NAH: niet aangeboren, aangeboren hersenletsel wel! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aangeboren dan had je bij je geboorte al hersenletsel.
Niet aangeboren dan had je eerst gezonde hersenen en is er daarna in je leven iets gebeurd waarbij je hersenen zijn beschafigd. Bv door een val, een klap, een hersenbloeding, auto-ongeluk, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aangeboren hersenletsel ontstaat doordat er iets met de hersenen is gebeurt na de geboorte, een ongeluk of dat men verkeerde stoffen naar binnen heeft gekregen (vergiftiging) of jaren lang teveel van iets (alcohol, daarvan krijg je de ziekte van Korsakoff, dat had Ramses Shaffy).
Overigens ben je ook duidelijk en bijna correct in je Nederlands!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste vragensteller,

Er zit een groot verschil in aangeboren- en niet-aangeboren hersenletsel. Als je een hersenbeschadiging vanaf je geboorte hebt, zal je hele verdere ontwikkeling door de beschadiging verstoord worden. Bij niet-aangeboren hersenletsel heb je eerst een "normale"ontwikkeling doorgemaakt, waarna je door het letsel veranderd bent. Je hebt een IQ van 83, schrijf je, maar in vergelijking met andere mensen zal de psycholoog die dat gemeten heeft ook kunnen aangeven dat het totale IQ beeld grilliger zal zijn in jouw geval. Het is dan ook niet goed om iemand met NAH uitsluitend op zijn (totaal) IQ te beoordelen. Verder is het vooral belangrijk te kijken naar je mogelijkheden. Blijkbaar heb je het nodige in je mars, Voor je beperkingen zul je (in overleg) moeten uitvinden hoe je daar zo efficiënt mogelijk mee omgaan. Het is niet erg dat je iets niet snel kunt leren, als je omgeving je maar die tijd gunt.