Wanneer spreek je van een natuurlijke dood?

Een hart stilstand lijkt mij een natuurlijke dood, maar niet als het gaat om een hart stilstand bij een 14 jarig meisje. Bestaat er wel een natuurlijke dood?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.1K

Het beste antwoord

Gevoelsmatig ben je geneigd je te verzetten tegen het begrip 'natuurlijke dood' als het om een meisje van veertien jaar gaat.

Echter als het lichaam min of meer zelf 'verantwoordelijk' is voor het einde..dus zonder invloeden van buitenaf..is en blijft dit een natuurlijke dood.

Nochtans is het zo dat zelfdoding mede door toedoen van het lichaam zelf verricht wordt..maar natuurlijk is er dàn geen sprake van een natuurlijke dood.

Het lichaam is in deze namelijk slechts de uitvoerder van een innerlijk besluit.

Conclusie: Er bestaat wel degelijk een natuurlijke dood. En daarvan is eveneens sprake als een veertienjarige aan b.v. een hartstilstand overlijdt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zoals je zegt, een hartstilstand is een natuurlijke dood.
een niet-natuurlijke dood, is wanneer er iemand is vermoord doormiddel van messteken, kogels of iets dergelijks.
Ook door drank, wurging, drugs etc.

Als er niet echt een directe oorzaak voor is wordt het meestal een natuurlijke dood genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een natuurlijke dood wordt van binnenuit door het lichaam/systeem veroorzaakt.
een onnatuurlijke dood wordt veroorzaakt door ingrijpen/geweld van buitenaf.
een hartstilstand bij een 14 jarig meisje komt ons als tegennatuurlijk over, maar kan dus wel een natuurlijke dood zijn.
12 jaar geleden
Ook bij een 14 jarig meisje is een acute hartstilstand een natuurlijke dood,hoe onnatuurlijk dit ook is op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hartstilstand bij een 14-jarig meisje kan wel degelijk een natuurlijke dood zijn, bijvoorbeeld bij een hartafwijking.
Een natuurlijke doodsoorzaak is alles dat ziekte en ouderdom betreft. Alles daarbuiten: een ongeluk, zelfmoord, moord, geweld, betreft een niet-natuurlijke doodsoorzaak.
Het gaat dus meer om een juridische term dan om een geneeskundige term.
Besef ook dat alles dat leeft ooit zal sterven - de dood hóórt bij het leven. De dood op zich is volstrekt natuurlijk. Mits die niet 'een handje geholpen is'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het even in 1 zin te benoemen; een natuurlijke dood is een dood zonder invloeden van buitenaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leven is in principe eindig en zo zeker als dat vaststaat dat mensen sterven, zo onzeker is het moment waarop mensen kunnen sterven, op ieder ogenblik van hun bestaan of zelfs nog voor hun geboorte.
Wij worden bijna dagelijks geconfronteerd met statistieken en zijn snel geneigd om ons oordeel daar van af te laten hangen.
Intussen vergeten we dat die statistieken meestal gemiddelden laten zien en dat ze ons zelden confronteren met de uitersten waaruit ze ook zijn opgebouwd.

Een natuurlijke dood bestaat dus zeker, alleen mensen die menen dat een vroege dood altijd door (medisch) ingrijpen valt te voorkomen gaan uit van de verkeerde veronderstellingen.
Vergeet niet dat veel mensen sterven aan overbodig medisch ingrijpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van een natuurlijke dood spreek je als er geen schade van buitenaf is toegebracht door het handelen van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een natuurlijk overlijden betreft overlijden door ouderdom of ziekte, mits de ziekte niet is ontstaan door toedoen van derden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je jong bent kun je een natuurlijke dood sterven