Kan je mensen ziek maken door een bacterie die je op hoest ?

Mijn zoon van 12 hoest nog al wat omdat hij verkouden is, nu roep ik wel altijd hand voor je mond maar vandaag in de supermarkt staat ie te hoesten boven de produkten. Ik vraag me nu thuis af is dit erg ? of kan je er alleen maar verkouden van worden en meer niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je hooguit weerstand van ;-)

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar in het geval van jouw zoon gaat het om virussen. Door praten, hoesten of niezen worden de virussen inderdaad verspreid.

Ook worden virussen overgedragen via handen en voorwerpen, zoals een deurknop. Als iemand bijvoorbeeld na het vastpakken van een besmette deurknop, zijn mond, neus of ogen aanraakt, kan hij besmet worden.

Dat is dan ook het geval bij de producten waar jouw zoon boven hoest. Maar til er niet te zwaar aan, want de meeste verkoudheidsvirussen worden in de supermarkt via handen verspreid, op de duwstang van het winkelkarretje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad khepput, en hoeveel mensen denk je dat er hun vingers likken als ze in de tijdschriften gaan bladeren? Juist!......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank aan alle plussers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord, het was gelukkig ook geen mega hoest aanval. Maar ja ik denk dan komt een of andere bejaarden aan en die koopt het met een lage weerstand en word ziek. Aan de andere kant als ik een bejaarden huis zie hoest en proest iedereen langs elkaar heen

Andere antwoorden (3)

De meeste mensen zullen niet ziek worden van bacteriën, dat heet weerstand.
Bij een lage weerstand, door bv vermoeidheid, stress of ziekte ben je gevoeliger voor besmetting. Maar deze kan je dag werkelijk overal oplopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dag=dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar als je dat wilt voorkomen, zul je je zoontje ook moeten leren dat hij zijn handen wast als hij keurig met de hand voor zijn mond heeft gehoest.
Los daarvan kun je niet alle lucht (incl. bacteriën en virussen) tegenhouden door een hand voor je mond te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar verreweg de meeste verkoudheden betreffen virussen, en ie zijn buiten het lichaam HEEL snel om zeep. aar hoef je je dus geen zorgen om te maken. En als HIJ verkouden is, hangt er vermoedelijk wel emer in de lucht, dus hem binnenhouden om de buitenwereld te beschermen heeft geen enkele zin. En als hij inderdaadeen bacterie te pakken heeft, is hij vermoedelijk al snel zo ziek, dat je hem echt niet meer mee gaat nemen naar de supermarkt. Dan komt er meestal ook koorts en andere verschijnselen bij.

De impact van je hand voor je mond als je hoest is kwa besmettingsgevaar overigens nihil. Het is alleen wel zo beleefd de inhoud van je longen (snot, speeksel) niet bij een ander op de bril of op tafel te hoesten. Die hand voor de mond is dus eigenlijk alleen maar nodig uit beleefdheid, niet om een ander te beschermen tegen besmetting. , want dat hou je niet tegen.